de middelbare school ( brugklas, 2vwo 2havo 3havo 4havo)

Hallo allemaal, het einde van het schooljaar is weer nabij en ik zag vele stressen over hoe het zal gaan volgend jaar en of ze het wel zullen halen. Ik wil deze mensen even een voorproefje geven over wat eraan ligt te komen.

De eerste klas waar ik in zat was een havokans klas. Dit is dus eigenlijk vmbo/ havo. Deze klas was echt makkelijk en is meer reproductie dan inzicht of toepassing. ik leerde echt veel, zo veel dat ik zelfs over ging naar 2vwo.

Op het 2vwo deed ik echt geen ene reet en ben ik dus erg gedaald. Ik wil even melden dat dit mijn schuld was, als je gewoon je best doet is het makkelijk. Halverwege het jaar deed ik mijn best en haalde ik gewoon 8e, maar het was al telaat. Ik heb aangevraagd of ik halverwege het jaar naar de havo mocht.

2havo was meer een spel. Gewoon lachen met je vrienden maar wel veel snappen. Eind van het jaar was echt bikkelen en ik vond dit wel één van de moeilijkste jaren.

3havo was mijn moeilijkste jaar tot nu toe. Omdat je nog geen profiel mag kiezen, had ik zoveel vakken waar ik totaal niet geïnteresseerd in was, dus lukte het me ook niet om op te letten id les. Dit jaar was wel echt een oorlog maar als je echt je best doet lukt het. Even doorbijten dus.

4havo was voor mij zeer makkelijk. veel genieten en veel vrije tijd. Lol maken met vriendinnen en gemakkelijk goeie cijfers halen (zonder veel te leren). Maar misschien had ik gewoon geluk. Ik heb dit jaar dus niks gedaan en sta goede cijfers (één van de beste van de klas) . Nu komt het 4e tentamenweek eraan en zit ik opgescheept met 1000blz leerwerk . Niet moeilijk maar veel, maar mijn cijfers zijn zo goed, het is onmogelijk om te blijven zitten.

Dit was mijn ervaring. Ik moet nog 5havo tegemoetkomen en graag zou ik willen horen hoe dat eruit ziet. Het kan zijn dat jou ervaring er anders uitziet, en je niet zoals mij in het 4e jaar gewoon kan zitten luieren, heb ook nu een achterstand bij sommige dingen. Doe vooral je best, niet stressen, en hou je aan je planning, anders word het een rotzooi! Hoop dat jullie hier iets aan hadden, mijn eerste post. Doegg

Bij de meeste vakken bijna geen nieuwe stof meer, veel herhaling en examenopgaven van oudere jaren maken en dan se’s en dan nog meer herhalen en examenopgaven en dan eindexamen.

Dankje voor je antwoord. 5havo zal me dan denk ik gemakkelijk lukken :grinning_face_with_smiling_eyes: