De letter - R uitspreken, HELP!!

Ik zit dus echt met een probleem.
Ik kan de letter R niet uitspreken.

Ik ben zelf Marokkaans, en daar spreken we met de Spaanse R, dus de rollende. Maar ik krijg het niet voor elkaar om hem uit te spreken.
Dat maakt mij elke keer heel verdrietig, want als ik dan met mijn ouders arabisch praat spreek ik alles vet lelijk uit omdat ik de -R niet kan uitspreken.
Mijn tante’s lachen me dan ook altijd uit en doen me na, waardoor ik nu niks meer durf te zeggen. En nu denken ze dus dat ik geen Arabisch kan, maar dat kan ik wel, het is gewoon die vervelende -R die me in de weg zit.

Heeft iemand goeie tips? De engelse en Franse -R kan ik wel uitspreken.
Ik heb bijna alles geprobeerd. Op les gaan mag niet van mijn ouders.

Ik hoop echt echt heel erg dat iemand me kan helpen, dat zou me echt veel minder depressief maken en me een fijn gevoel geven.

(ik heb ook geen zin in reacties als leer er mee leven of negeer het, want ik maak geen topic aan voor dat soort reacties…)

(: xxx

Heb je geen vrienden of vriendinnen die ook Arabisch spreken? Dan kun je misschien met hen oefenen?

Mijn nichten wel, maar die nemen het eigenlijk ook niet serieus…
Verder heb ik alleen maar Nederlandse vriendinnen.
x

Oh ik heb ook geen rollende R. Kan dat ook niet. Praat daardoor soms bekakt en mijn ouders snappen ook niet waar het vandaan komt. Ik doe er eerlijk gezegd niets mee. Is gewoon de manier hoe ik spreek en als mensen mij daarom zouden uitlachen, mogen ze eerst eens in de spiegel gaan kijken

Oke :slightly_smiling_face: Ik spreek zelf geen Arabisch, maar je zegt dat je de R op zijn Spaans zou moeten uitspreken. Dat is misschien wel een taal die je Nederlandse vriendinnen spreken? En anders zelf oefenen met bv. Arabische (of Spaanse) televisie of oefeningen?

Sommige mensen kunnen de R gewoon écht niet uitspreken. Op de basisschool hebben ze mij hiervoor naar logopedie gestuurd maar het heeft nooit geholpen. :cold_sweat:

Ik heb ook problemen met mijn r-klank, heb er zelf logopedie voor gevolgd, maar dit schijnt niet echt te helpen. Mijn probleem is dat mijn “r” zich op de foute plaats bevindt bij het uitspreken, waardoor je hem bijna niet hoort. (wel gewoon in het Nederlands, overigens).

Ik kreeg van de logopediste volgende oefeningen (misschien helpen ze ook voor jou?): regelmatig gorgelen met water, zodat je spieren soepel worden. Voor de rest kreeg ik een bundel met verscheidene woorden/ aaneengeschakelde klanken en zinnen waar een “r” in voorkomt, het is de bedoeling dat ik de “r” zo lang mogelijk aanhou in die woorden/klanken en de klank ook goed overdreven uitspreek. Blijkbaar (heb er zelf nog niets van gemerkt) zou mijn huig daardoor soepeler worden en zou ik na verloop van tijd onbewust de “r” correct gaan uitspreken.

Bedankt voor alle reacties!

Dat met dat gorgelen ga ik zeker proberen, en ik zal ook die woordjes gaan proberen!!
Bedankt!.x

Ik heb hetzelfde, ik spreek ook Arabisch en kan de ‘r’ niet uitspreken. :hammer:
Kan je 'm echt totaal niet uitspreken, of wel een beetje maar niet zo rollend?
Ik heb er zelf niet echt last van tijdens het praten, bij mij klinkt de ‘r’ dan als de ‘rayn غ’ uit het Arabisch alfabet. Net zoals in Maghrib. Ik zou me er in ieder geval niet te druk om maken :slightly_smiling_face:.

toen ik spaans leerde was dit het lastigste wat er was. het duurde bij mij 2 jaar voordat ik het kan. veel oefenen en proberen. bij iedereen gaat de tong net op een andere positie om het goed te kunne “rollen/ vibreren”

Nou, ik kan hem echt niet uitspreken.
Ik kan de engelse, de ‘aar’ van populaaar
de franse, de ‘gg’ van Tres
de rollende dus niet. Ik kan wel maghrib zeggen, maar dan klinkt het een beetje als een ‘d’ dus maggggdib achtig. dan klinkt het dus wel mooi. maar zodra ik hem echt ga rollen klinkt het als grgrg achtig.
Sorr voor de vage uitlegZ

Als je de tongpunt R (de rollende R voor in je mond) wilt leren kan klakken met je tong helpen. Doe dit een paar keer per dag om je tongspieren te trainen. Probeer ook de volgende zin heel vaak achter elkaar te zeggen: bediepedabedo pediepedabedo. Doe dit zoveel mogelijk en zo snel mogelijk achter elkaar, en laat dan langzaam de R ertussen. Dus: bediepedabedo pediepedabedo bedriepedrabredo etc. Uiteindelijk kun je dan dit zinnetje vervormen tot ‘brood’. Probeer dit ook veel te oefenen. Dit zinnetje stimuleert het beste de rollende R. Als het kan zou ik je logopedie aanraden, ik studeer zelf ook logopedie en het zou echt verschil kunnen maken!
Succes en ik hoop dat mijn tips een beetje helpen! :slightly_smiling_face:

Ik kan ook geen rollende R uitspreken, dat schijnt te komen doordat mn tongriempje te ver naar achter zit, daardoor kan ik die beweging niet te maken. Niets aan te doen!

Kijk vlaamse tv, die rollen hun R’s ook.

Ik loop nu toevallig bij de logopedist om een tongpunt R aan te leren, Haha.
De oefeningen die ik heb gekregen zijn best simpel. Namelijk zoals hier boven genoemd, maar dan wat simpeler: bdabdabda, bdiebdiebdie, bdobdobdo ect.
Dat moet je dan zo snel mogelijk achter elkaar zeggen. Het is namelijk zo dat als je de d-klank maakt, je tong in de juiste positie zit om een rollende R te maken. Dus als je deze oefening goed en snel doet, begint de d op een r te lijken. Als je denkt dat je hem te pakken hebt, kan je oefeningen doen als adk adk adk - hark. Dus een oefening om het woord hark met een tongpunt R te zeggen.
Dit is wat ik momenteel oefen en tot nu toe lukt het mij wel.

iedereen bedankt!