De hoop opgegeven om nog te slagen. (HAVO)

*Dit is niet mijn account*

Hey, iedereen.

Ik zit er echt helemaal doorheen jammer genoeg. Het is zo erg, dat ik eigenlijk de hoop al heb opgegeven om te slagen.

Mijn onvoldoendes op mijn lijstje:

fa: 4,1
MAW: 3,5
BIO: 3,5 (ik ga een toets herkansen…)

Ik heb nog een se 3 week te gaan + CE examens.

Maar, ik denk dat ik al een verloren zaak ben. Heb geen idee wat ik moet doen… :flushed: :frowning_face: :cry: :anguished:?

Alles doen wat je kunt!
Je staat er inderdaad niet heel goed voor, maar als je bijvoorbeeld Frans naar een 5.5 kunt krijgen en bio naar een 4.5 dan moet je alleen nog genoeg compensatie hebben om te slagen!

Meer dan je best kan je niet doen en als je er alles voor hebt gedaan dan kun je alsnog trots zijn op jezelf!

Hey, bedankt voor je reactie.

Op dit moment wacht ik mijn punt voor (frans-kijkluistertoets af) + heb een toets over literatuur, mondelijk en CE leestekst toets. (Ik hoop dat ik hiermee een 5,5 kan maken van mijn franse cijfer.

Voor MAW heb ik uitgerekend dat als ik een 7 haal voor het volgende SE, ik een 5,1 sta. Daarbij moet ik dan het CE examen MAW heeel goed maken, om mijn cijfer nog hoger te maken.

En voor BIO, vrees ik eigenlijk het ergste. Ik moet dan sowieso goede compensatie staan (heb er nu 2) , en leren voor mijn leven.

Pfff.
Heb dinsdag mijn herkansing. Heb uitgerekend als ik een 6 haal, ik een voldoende sta. Hoop dat dat wel gaat lukken.

Je moet er wel voor gaan hoor! Blijf gewoon continue denken dat je het echt wilt!

En, hoewel het niet leuk klinkt natuurlijk, wil ik even wat zeggen over als je je examen niet haalt: je kan dan natuurlijk nog een jaar 5-havo gaan doen, maar ik snap nooit zo goed waarom mensen dat doen :stuck_out_tongue: het is veel fijner om een jaar vavo te gaan doen! Bij vavo hoef je alleen de vakken te doen die je met een onvoldoende hebt afgesloten. Dus stel je haalt je examens niet omdat je voor 2 vakken een onvoldoende stond, dan hoef je alleen die twee vakken over te doen. Je gaat dan maar in deeltijd naar school en vereder heb je alle tijd van de wereld om te werken, chillen, etc haha. Natuurlijk wil je je examens halen, maar het is geen ramp om een jaartje over te doen, zeker als je vavo doet! Geloof me, je leven is heel relaxed dan haha!

Dus dat wilde ik even zeggen om duidelijk te maken dat zakken niet erg hoeft te zijn hoor :wink: Het kan heel fijn zijn zelfs, om even een rustiger jaartje te hebben tussen de middelbare school en je vervolgopleiding (maar je blijft wel bezig met school, dus het is niet zo dat je helemaal je ritme kwijtraakt zegmaar, veel mensen zijn daar bang voor)

Verder: doe wat je kan meis! Echt waar! Nog maar 4 maanden bikkelen en dan heb je misschien je diploma binnen!

Ik zou gewoon alles doen wat je kunt. Leerplicht heb je toch, dus als je dan toch naar school gaat kun je net zo goed je best doen.

Hoe ging het vorige jaren? Gaat het pas sinds dit jaar slecht? Krijg je blijles?

Gewoon doorzetten en vaak ligt het algemeen niveau van de uiteindelijke examens een stuk lager.

ZIjn de vakken die je over moet doen verspreid over het jaar, of doe je gewoon de vakken die je over moet doen aan het begin van het jaar en doe je daar na 3 maanden examen in ofzo? Als ik zak wil ik namelijk de vavo doen en de tijd die ik nog over heb gaan reizen, of ben je er dan wel echt het hele jaar mee bezig omdat bv, wiskunde aan het begin wordt gegeven en economie aan het eind ofzo?

Nee je hebt gewoon het hele jaar door les. Je krijgt gewoon een lesrooster met op maandag en woensdag wiskunde en op woensdag en donderdag economie bvb. Net als op een gewone middelbare school, alleen omdat je maar 2, 3, hooguit 4 vakken zal doen, heb je heel veel tijd over. Het kan zijn dat je bvb 2 dagen per week vrij hebt en de andere 3 dagen heb je maar 2 uurtjes les per dag. Verder heb je gewoon SE-weken, gewoon schoolvakanties, CE’s in mei enzo. Net als een middelbare school alleen dan parttime zegmaar :stuck_out_tongue:

Je kan bvb heel veel gaan werken tijdens het schooljaar en dan na je CE’s eind mei op reis gaan, als je gespaard hebt!