De gulden snede (wiskunde)

Hallo allemaal,
is er misschien iemand met een geweldig wiskundigbrein die mij kan uitleggen wat de gulden snede nou precies is. Overal kan ik het alleen maar vinden met al de formule erbij, maar ik zou het graag in woorden willen zien om het te begrijpen.
Alvast bedankt

De gulden snede, ook wel de verdeling in uiterste en middelste reden genaamd, is de verdeling van een lijnstuk in twee delen in een speciale verhouding. Bij de gulden snede verhoudt het grootste van de twee delen zich tot het kleinste, zoals het gehele lijnstuk zich verhoudt tot het grootste. Geven we het grootste deel aan met a en het kleinste deel met b, dan is de verhouding van beide zo dat a : b = (a+b) : a.

De bedoelde verhouding a/b wordt het gulden getal genoemd en aangeduid met de Griekse letter φ (phi)

leve wikipedia!

Ja dat heb ik gelezen maar het dringt niet door dus ik hoopte dat mensen het anders konden verwoorden.
Toch bedankt.

haha xD gulden snede is een manier om de uiterste verdeling te meten zeg maar…
khad een tijdje wiskunde B en toen moesten we allemaal opdrachten maken uit een wiskundeboekje dat de gulden snede heette…
een van die vragen was dat je de precieze verhouden van de navel van de mens moest meten ofso xD ze zeggen dat die precies in het midden zit… maar dat is dus niet zo… en dan gebruikte je de gulden snede om dat uit te rekenen

kweet niet of het helemaal klopt wat ik zeg xD want na 1 les wiskunde B heb ik toch
maar voor wiskunde A gekozen xD want ik snapte er geen hol van…

ik ben zo blij dat ik daar nog nooit van gehoord heb, had dat nooit kunnen snappen haha. sterkte ermee ;o

WTF. O___o’ Ik ben opeens heel blij dat ik wiskunde heb laten vallen.

Hahah ja bedankt, gelukkig heb ik ook al examen gedaan, maar ik ben m’n vriend aan het helpen, we snappen er beide niet veel van.

Het werd gezien als ideale verhouding

en verder wat er allemaal boven staat

Bij kunstgeschiedenis snapte ik er al niks van.
Als je het nog niet snapt:

http://www.disneyinfo.nl/images/dvd/NL-WaltDisneySprookjes-Deel3-1eEditie.jpg

Kijk of je Donald in Rekenwonderland ergens kan vinden op het web.
Mijn broertje had deze dvd een keer op staan en toen behandelden ze ook de gulden snede en het was opeens een stuk duidelijker o__O

Dat klinkt als wiskunde en dat haat ik.
Wij hebben het ook gehad, maar ik ben het weer vergeten:$
(Sorry, dat je niks aan dit antwoord hebt!)

a a+b
— = -------
b a

http://www.kennislink.nl/…eheim-van-de-gulden-snede

Daar heb ik nooit wat van begrepen. Up.