De doodstraf

De doodstraf
  • Voor
  • Tegen
  • Weet niet

0 stemmers

Zijn jullie voor of tegen? En waarom?

Ik weet het eigenlijk niet. Voor de ene misdaad vind ik de doodstraf best gepast maar hoe ze het in andere landen doen weer niet. Bijvoorbeeld voor een verkrachting in India. Wat super erg is natuurlijk maar dan hoef je van mij niet gelijk iemand voor te doden. Een doodstraf is goedkoper dan mensen levenslang vasthouden. Van de ene kant dus wel maar van de andere kant niet.

Ik ben er tegen.
Stel je voor je wordt beschuldigd van een massamoord terwijl je niets gedaan hebt. Je krijgt de doodstraf en wordt geëxecuteerd. Later blijkt dan dat je onschuldig was, maar het mocht niet baten want je bent eenmaal al om het leven gebracht.
Ik vind ook dat criminelen een tweede kans verdienen en daarom vind ik ook dat de doodstraf niet de juiste oplossing is.

Voor!

Ligt eraan wat de misdaad was. Maar ik persoonlijk zal niet zo snel doodstraf roepen, doe maar levenslang.

Rationeel gezien niet, maar op emotioneel vlak denk ik nog wel eens van ‘ugh verdwijn gewoon’

Tegen.
Alleen al omdat je altijd het risico loopt een onschuldig iemand te veroordelen en ter dood te brengen.

Ligt eraan, maar ik vind levenslang stiekem toch wat ‘handiger’.

Dit + ik denk dat er ook veel misdadigers zijn die liever dood zouden gaan dan jaren hun straf uit te zitten en dat gun ik hun niet.

Het ligt eraan, bij sommige misdadigers denk ‘rot jij maar lekker je hele leven weg in de gevangenis’ terwijl je bij andere misdadigers denkt ‘allemaal door de kop schieten’.
Voor mij ligt het echt aan de misdaad, en dan moet het 14794835% zeker zijn dat diegene het écht heeft gedaan.

Ik denk altijd ‘Stel dat het toch de verkeerde is’

voor, máár alleen als er onomstotelijk bewezen is dat de dader schuldig is. Als er ook maar 0,1% twijfel is of de dader schuldig is vind ik dat diegene niet geëxecuteerd mag worden tot het tegendeel bewezen is.
maar het ligt ook aan de daad, mensen zoals Robert M mogen ze van mij hun leven lang in een kleine kale cel weg laten kwijnen in hun schuldgevoel (als ze die hebben), anders komen die naar mijn mening te makkelijk van hun straf af. maar aan de andere kant kost zo’n persoon onze maatschappij weer teveel geld en vind ik ook weer dat diegene zo snel mogelijk moet verdwijnen.

Tegen. Ik vind het een te makkelijke uitweg. Je hebt even pijn en er daarna nooit meer last van. Dat is een minder erge straf dan je leven lang geen vrijheid hebben. Bovendien heeft niemand het recht om over andermans leven te beslissen. Artikel 11 van de grondwet, recht op lichamelijke integriteit. Maar eigenlijk vooral omdat dood zijn geen straf is. Als je het eenmaal bent heb je er echt geen last meer van.

Ik las pas dat levenslang echt levenslang is, maar het wordt gewoon niet vaak gegeven in Nederland. Maar dat je eerder vrij gelaten wordt wegens goed gedrag vind ik sowieso onzin. Maar als je levenslang krijgt is dat dus niet zo.

Je krijgt een bepaalde straf, waarvan volgens mij 2/3e voorwaardelijk is. ^ In Nederland is er inderdaad geen mogelijke invrijheidsstelling voor levenslang!

en Tbs’ers niet meer zomaar op “beveiligd” verlof laten gaan. hoevaak is het nou al gebeurd dat je op 't nieuws leest dat er weer zo’n mafkees is ontsnapt tijdens een uitstapje, terwijl hij “bewaakt” werd?

Levenslang is écht levenslang. Wanneer je een onherroepelijke celstraf hebt gekregen (je hebt geen mogelijkheid tot hoger beroep meer), dan zit je daadwerkelijk tot je dood in de gevangenis. Geen pretje dus.
Er wordt in Nederland dus niet zo heel soepel gestraft. Sterker nog: Nederland is het enige Europese land waar levenslang in beginsel ook daadwerkelijk levenslang is. We straffen wat dat betreft dus strenger dan de landen om ons heen. Hoezo te licht?
Er zijn natuurlijk wel uitzonderingen: het is mogelijk dat een zaak herzien wordt en het is mogelijk om gratie te krijgen. Dat zijn de enige manieren om onder je straf uit te komen.

^Volgens mij is er al iets van 50 jaar lang geen gratie meer verleend.

Dubbel. Aan de ene kant denk ik, de gene die de doodstraf uitvoert is eigenlijk ook een moordenaar. Maar sommige mensen verdienen het wel.

Dood is toch een veel te gemakkelijke uitweg?? Er zijn mensen die zelf kiezen voor zelfdoding omdat ze dat fijner vinden dan hun leven. En dat zijn vrije mensen, die ongelukkig zijn omdat ze gepest worden o.i.d. Kunnen we misdadigers dan niet zwaarder straffen dan ze een uitvlucht te geven?