De dood van Dascha Graafsma

Eind november is het 16-jarige meisje Dascha Graafsma uit Hollandse Rading na het stappen onder een trein gekomen. De politie concludeerde al vrij snel dat het om zelfmoord moest gaan. De vader kon dit niet geloven, deed een oproep op social media om de zaak te heropenen, en heeft succes behaald. Een patholoog heeft zich kosteloos aan laten stellen en heeft bijvoorbeeld ontdekt dat Dascha alcohol en drugs in haar bloed had. Ook heeft de politie alsnog de zaak heropend en zijn ze nu nog bezig met onderzoek.
Door de manier waarop de zaak heropend is, namelijk door de oproep op social media, en de vrij snelle conclusie van de politie dat het zelfmoord is, wordt er al twee weken lang in de media over de dood van Dascha Graafsma gepraat.

Ik vind dit zeer zorgwekkend. Op de politie zou je moeten kunnen vertrouwen, maar zij gingen zonder een echt onderzoek uit van zelfmoord, terwijl het goed mogelijk is dat het een ongeluk is? (met alcohol en twee soorten drugs in je bloed denk ik niet dat je echt bewust zelfmoord kan plegen, zou eerder denken dat ze per ongeluk voor de trein stond) Misschien dat het uiteindelijk toch zelfmoord was, maar alsnog, moeten wij accepteren hoe de politie onderzoek doet?

Ook blijkt dat Dascha alcohol in haar bloed had. Er is afgelopen weekend in de media verschenen dat ze bij het stappen met haar vriendinnen alcohol kocht. Ze was 16 jaar? En ze had drugs in haar bloed.
Wordt het niet tijd dat er strenger op wordt gehandhaafd, nu we zien wat dit mogelijk als gevolg had?

Ik weet ook dat er vanavond bij opsporing verzocht aandacht komt voor de dood van Dascha Graafsma. Het is vooral lastig dat de media tegenstrijdig is, eerst was het dat Dascha de uitgaansgelegenheid uit ging om te plassen en later was het dat ze ruzie zou hebben.
Gaat de media wel goed om met dit soort zaken?

Tja, volgens mij gebeuren ‘aanrijdingen’ op het spoor zo regelmatig dat de politie niet elke keer een heel onderzoek kan openen… De conclusie dat het zelfmoord was hebben ze volgens mij getrokken o.b.v. de getuigenis van de machinist, dat het meisje alleen was en stilstond op het spoor.

De zaak wordt natuurlijk anders als ze drugs door iemand toegediend heeft gekregen, dus goed dat ze het verder onderzoeken (mede dankzij alle media-aandacht). Maar stel dat het een ongeluk was, en het had een 18-jarige overkomen, zou ik het even erg vinden. Dus dan maakt die leeftijdsgrens voor alcohol ook niet uit.

Wat betreft de media: op zich logisch dat er tegenstrijdige verhalen zijn: misschien heeft ze wel verschillende dingen tegen verschillende vriendinnen gezegd, en hebben die het allemaal weer anders opgevat. Daar kan de media niks aan doen en die berichtgeving maakt voor het onderzoek denk ik niet uit.

Ik kan begrijpen dat bij aanrijdingen op het spoor de politie makkelijk uit gaat van zelfmoord omdat dat het kennelijk meestal is (Dascha zou volgens de machinist wel rond hebben gelopen als een zombie en niet reageren op de claxon, dat is wel raar) maar ik vind dat er toch wel elke keer goed onderzoek gedaan moet worden ook al is 9 op de 10 keer de reden van voor de trein staan zelfmoord.
Ik kan me goed herinneren dat bij de dood van Anass Aouragh in 2013 op een gegeven moment allemaal verzonnen verhalen kwamen over Joden en Polen die Anass’ leven hebben beroofd en later zichzelf opgehangen, en dat dan later blijkt dat die verhalen onmogelijk zijn en gewoon verzonnen, en er nu nog steeds dat soort nieuwe verhaaltjes komen puur omdat dingen niet duidelijk zijn voor familie en andere betrokkenen.

Ik volg de berichten heel erg, ik vind het namelijk heel eng dat zoiets kan gebeuren. 16 jaar nog maar…

Het is inderdaad erg dat je de politie niet kan ‘vertrouwen’, maar ik zou het ook gek vinden als je dat blindelings deed. Er zijn al vaak genoeg fouten gemaakt.

Tja, je weet eigenlijk bijna nooit zeker of het een ongeluk is of zelfmoord, zolang er geen briefje gevonden wordt of iets in die aard. Er springen echt heel veel mensen voor het spoor en in 99% van de gevallen is het zelfmoord en soms weet je dat het dat niet is doordat die persoon geduwd is, of er duidelijk te zien is dat die persoon struikelde bijvoorbeeld. Maar er is altijd een percentage waarbij je het nooit kunt weten en ik snap dan eigenlijk niet waarom je nutteloos onderzoek zou doen.

Is er al meer bekend over haar mobiele telefoon? Volgens mij was die namelijk spoorloos.

Ook blijkt dat Dascha alcohol in haar bloed had. Er is afgelopen weekend in de media verschenen dat ze bij het stappen met haar vriendinnen alcohol kocht. Ze was 16 jaar? En ze had drugs in haar bloed.Wordt het niet tijd dat er strenger op wordt gehandhaafd, nu we zien wat dit mogelijk als gevolg had?

Ik vraag me eerder af waarom ouders hun kinderen van 16 uit laten gaan. Sowieso wordt er naar mijn weten echt goed gecontroleerd, dus het kan best zijn dat een ouder iemand het voor haar gekocht heeft.

Ik vind dat haar dood enorm uitgemolken wordt. Ik snap dat haar familie alles wou weten, logisch! Maar nu zijn er meer feiten bekend: drugs en alcohol. Nog niet alles is bekend, maar toch zorgt er voor dat dit al een hele andere kijk op haar dood geeft. Eigenlijk lijkt het mij nu vrij duidelijk. Ik snap dat familie/vriendin zullen zeggen ‘‘Dit zou ze noooit vrijwillig doen!’’. Maar feit is, je weet nooit wat iemand echt denkt en voelt. Je kunt niet zeggen dat iemand zoiets nooit zou doen, dat kan gewoon niet.

Misschien durfde ze geen zelfmoord te plegen of wou ze het niet echt, maar hebben de drugs en alcohol haar dat duwtje in de rug gegeven. Je hoort het vaker. Als ze onder dwang drugs en alcohol heeft gekregen, dan denk ik er natuurlijk anders over. Maar ze had voordat ze weg ging ruzie met een vriendin, gaf haar zelfs een klap hoorde ik (?), nam zelf alcohol en het schijnt dat de vriendinnen hebben toegegeven iets van drugs te hebben genomen. Tsja, dan lijkt het mij vrij duidelijk…

Bij elk nieuw dingetje komt er nu weer een nieuw artikel, en dat vind ik zo onnodig. Nieuw artikel dat Peter R. de Vries iets zegt. Nieuw artikel met een wazig filmpje waar wij niks aan hebben. Nieuw artikel dat er nog niks nieuws is :’) Ik snap dat de familie alles wil weten, ik snap dat ze getuigen nodig hebben. Maar ze draven nu door en er zit de helft van de tijd geen nieuwswaarde meer aan.

Ja, dit eigenlijk. En het is heel erg triest en verdrietig natuurlijk voor de familie, maar als ik eerlijk ben, vraag ik me af wat het eigenlijk uitmaakt? Of ze zelfmoord heeft gepleegd of het een ongeluk was of dat ze misschien gedrogeerd is… Tja, niks maakt het makkelijker. Het blijft een verschrikkelijk verhaal en ik snap dat de ouders er misschien niet zo goed bij kunnen dat ze zelfmoord gepleegd zou kunnen hebben, maar jezus, het arme kind is dood. Er valt niets meer te veranderen.

Wegens herkenning wil ik niet teveel in details treden maar daar heb ik helaas ervaring mee.
Een andere keer heb ik aangifte gedaan van ernstige smaad op Twitter maar de politie belde later op dat de zaak geseponeerd is omdat er geen dader in beeld kan worden gebracht en een ip-adres opvragen eigenlijk zinloos is. (Zowel een gezin van een adres als buren/hackers/vrienden kunnen ook dat adres gebruiken.) - In het laatste geval heb ik overigens wel goede steun gekregen van de wijkagent en hulp aangeboden gekregen van slachofferhulp, maar bij het eerste geval waar ik niet op wil in gaan heb ik nog steeds last van omdat de politie veel fouten heeft gemaakt in een zaak.
Er zijn zat zaken waar de politie wel goed in is om ze op te lossen zoals diefstal maar ik weet dat bv met fraudezaken de politie wel al weer veel fouten gemaakt.

Van dat meisje denkt iedereen zeker te weten dat er geen aanleiding was tot zelfmoord.
Misschien blijkt die er toch te zijn en is het goed om te weten zodat er kan worden gekeken of haar familie en vrienden niet dezelfde problemen vertonen?

Ik ben het er wel mee eens dat het wrs nooit zeker wordt of het “per ongeluk” was dat ze voor de trein stond of echt bewust zelfmoord maar ik vind het echt onacceptabel om meteen zelfmoord te roepen.

Het is niet echt een nette tent waar ze was tijdens het uitgaan. Er gaan veel drugs rond daar en de beveiliging maakt daar volgens mij ook deel van uit van de verhalen die ik van kennissen hoor. Maar sowieso ben ik het eens met wat een meisje van 16 in godsnaam nog om 2 uur 's nachts in het uitgaansleven doet. Kan ik ouderwets zijn, maar ik vind dat echt veel te laat.

Je zou bijna gaan denken dat het ook gewoon mensen zijn he?!

Helemaal met jullie eens, alleen durfde ik het niet te zeggen omdat ik het ook weer een beetje zielig vindt voor die ouders om helemaal verwijten te maken. Maar het is wel zo.

Misschien had dit ook wel kunnen gebeuren met iemand van 18+ of 21+, maar toch. 16 is gewoon veel te jong om uit te gaan.

Ik heb de berichten over Dascha de laatste tijd ook erg gevolgt en vind het een raar verhaal. Wel vind ik het goed dat er onderzoek naar gedaan wordt, en hieruit is gebleken dat ze drugs en alcohol in haar bloed had zitten. Ik denk dat ze daardoor heel erg in de war was en gewoon niet meer wist wat ze aan het doen was. Ik las ook dat ze een van haar vriendinnen in die club nog een klap verkocht had en ik denk dat ze haar mobiel onderweg kwijt geraakt is.

Het blijft een raar verhaal, maar eerlijk snap ik wel dat de politie snel roept dat het zelfmoord was. Want zoals hier boven al gezegd werd: er springen veel mensen voor de trein, en 99% daarvan is zelfmoord.

Dit. Ik zou het echt niet oké vinden als m’n dochter van 16 om 2 uur 's nachts nog in een nachtclub voor 18+ zou rondhangen

Het was een 16+ feest. Misschien ben ik dan erg losbandig geweest ofzo, maar ik ging op mijn 16e ook gewoon met vriendinnen naar 16+ feesten, zo raar is dat toch niet? Dat is juist voor die leeftijd bedoeld… Vind niet dat je de ouders dat kwalijk kan nemen, je gaat er vanuit dat er op een feest voor minderjarigen goed gecontroleerd wordt op alcohol/drugs.

Mee eens. Toen de alcoholgrens nog 16 was, ging ik met mijn 14e naar 14+ feesten. Werd geen alcohol geschonken behalve in 1 ruimte waar je met een bandje naar binnen mocht. Mijn ouders dachten vast ook dat het allemaal veilig en goed was, maar rebels als ik was kwam ik toch altijd wel binnen :’)