Eind november is het 16-jarige meisje Dascha Graafsma uit Hollandse Rading na het stappen onder een trein gekomen. De politie concludeerde al vrij snel dat het om zelfmoord moest gaan. De vader kon dit niet geloven, deed een oproep op social media om de zaak te heropenen, en heeft succes behaald. Een patholoog heeft zich kosteloos aan laten stellen en heeft bijvoorbeeld ontdekt dat Dascha alcohol en drugs in haar bloed had. Ook heeft de politie alsnog de zaak heropend en zijn ze nu nog bezig met onderzoek.
Door de manier waarop de zaak heropend is, namelijk door de oproep op social media, en de vrij snelle conclusie van de politie dat het zelfmoord is, wordt er al twee weken lang in de media over de dood van Dascha Graafsma gepraat.
Ik vind dit zeer zorgwekkend. Op de politie zou je moeten kunnen vertrouwen, maar zij gingen zonder een echt onderzoek uit van zelfmoord, terwijl het goed mogelijk is dat het een ongeluk is? (met alcohol en twee soorten drugs in je bloed denk ik niet dat je echt bewust zelfmoord kan plegen, zou eerder denken dat ze per ongeluk voor de trein stond) Misschien dat het uiteindelijk toch zelfmoord was, maar alsnog, moeten wij accepteren hoe de politie onderzoek doet?
Ook blijkt dat Dascha alcohol in haar bloed had. Er is afgelopen weekend in de media verschenen dat ze bij het stappen met haar vriendinnen alcohol kocht. Ze was 16 jaar? En ze had drugs in haar bloed.
Wordt het niet tijd dat er strenger op wordt gehandhaafd, nu we zien wat dit mogelijk als gevolg had?
Ik weet ook dat er vanavond bij opsporing verzocht aandacht komt voor de dood van Dascha Graafsma. Het is vooral lastig dat de media tegenstrijdig is, eerst was het dat Dascha de uitgaansgelegenheid uit ging om te plassen en later was het dat ze ruzie zou hebben.
Gaat de media wel goed om met dit soort zaken?