De bekende steek tijdens het hardlopen

Hee meiden!

Ik wil wat aan mijn conditie doen en ben dus begonnen met hardlopen. Waar ik heel erg tegenaan loop is een steek in mijn zij. Ik heb al op Google gekeken naar tips zoals niet eten en drinken van te voren, langzamer gaan rennen. Helaas helpen deze niet… Hebben jullie nog tips, zodat ik ondanks die steek toch gewoon door kan rennen?

Die steek komt voornamelijk opzetten omdat je lichaam het nog niet gewend is, dus ik zou zodra je die steek krijg, even lekker wandelen zodat je je hartslag niet helemaal laat terugzakken en dan weer gaan rennen zodra het is weggetrokken. Het is imho niet slim om door pijn heen te sporten, krijg je alleen maar narigheid van.

Ademhaling. Maar dat is wel een kwestie van oefenen gezien je net bent begonnen met hardlopen. Overigens loop ik altijd door de steken heen en ik heb er niets van overgehouden hoor :wink:

Ik ren ook altijd gewoon door de steek heen, meestal verdwijnt hij dan vanzelf weer na een tijdje. :upside_down_face:

Door je neus inademen en door je mond weer uitademen wil nog wel eens helpen!

Vooral niet te hard van stapel lopen, je kan beter je conditie in stappen opbouwen dan in een keer all the way willen gaan. En inderdaad, op je ademhaling letten!

Dit inderdaad. En niet perse langzamer hardlopen, maar wissel het rennen af met lopen/wandelen. =)

Bij mij helpt het om goed op je ademhaling te letten en om mijn beide handen even omhoog, achter mijn hoofd te doen (ziet er trouwens wel echt heel suf uit, dus ik weet niet of dat echt is wat je wil haha)

Inderdaad goed je ademhaling onder controle proberen te krijgen! Wat bij mij hielp toen ik dit nog had, is 3 stappen IN ademen en 3 stappen UIT ademen. Afhankelijk van hoe jouw lichaam in elkaar zit, kan je dit bijv. veranderen naar 2 stappen of 4 stappen