daten: wie betaalt?

Nu ik weet niet of er hier al een topic over is (heb er alleszinds geen gevonden) dus don’t shoot me als het al wel zo zou zijn :slightly_smiling_face:

maar dus
ik vraag me echt al lang af hoe je correct kan reageren op volgende situaties:

Stel, je gaat samen met een jongen in een cafeetje iets drinken: je bestelt beide iets en dan zegt de seveerster: dat is dan 5¤ alsjeblief.

1. Hij zegt: ik betaal wel… en hij betaalt
  2. Hij zegt niets, maar betaalt wel
  3. Hij zegt niets, en doet ook niets, zodat je zelf naar je portefeuille gaat graaien ( AWKWARD )
  4. Je zegt zelf: ik betaal wel
  5. Jullie betalen elk je eigen drankje (wat dan weer raar overkomt vind ik zelf)

Hoe kan je best reageren op zo’n situaties? En wat is nu eigenlijk de correcte manier?

Ik bijvoorbeeld heb heel graag als een jongen mn drankje betaald, maar toch voel ik me er altijd een beetje ongemakkelijk bij, ik wil niet overkomen als een profiteur ofzo. Dus daarom zeg ik daarna meestal: de volgende betaal ik wel…

Hoe gaat dat bij jullie als je met een jongen op date bent?

btw, hoeft daarom niet alleen over drankjes te gaan. Kan ook over bijvoorbeeld bioscoopticketjes of een etentje gaan… of andere dingen :slightly_smiling_face:

Ik sta er vaak op dat ik zelf betaal, maar hij laat me dat nooit doen. Niet als we spontaan ergens gaan drinken ofzo, ik ben daar ook wel aan gewend geraakt. In het begin vond ik dat vervelend, maar het is iets wat hij graag doet en als ik weet dat hij er niet in budgetprobemen mee komt maak ik er geen big deal van. Ik trakteer wel als we echt iets gaan doen waarvan ik van tevoren zeg dat ik wil betalen, we gaan bijv. bij speciale gelegenheden naar onze stamrestaurant en dan wil ik nog wel eens de rekening voor me nemen of af en toe de bios (vooral als we naar een Disneyfilm gaan want ik weet dat hij dat eig niet leuk vind hihi).

Erh…
Nou, als ik gevraagd word om wat te gaan drinken (als een date) door een jongen, zou ik wel verwachten dat hij mijn drankje zou betalen.

Het voorbeeld over 5 euro vind ik dan nog wel meevallen, maar als de kosten hoog oplopen zou ik zelf wel wat geld bijleggen.

Het ligt er maar aan wat voor omstandigheden er zijn.

Ik vind het ook altijd zo stom om apart te gaan betalen. Dus op café bijvoorbeeld om de beurt een rondje ofzo. En als we een keer naar de bioscoop gingen, betaalde hij meestal de tickets en dan kocht ik snoep ofzo (anders voelde ik me ook zo’n profiteur…)

Goede vraag. Bij mijn (toekomstig) vriendje doen we het omstebeurte. Bijvoorbeeld: de 1 de bioscooptickets en de ander de drankjes en popcorn. Maar dat hebben we nooit echt zo afgesproken of zo. Dat doen we gewoon.

Ik vind het altijd maar lastig wat je dan moet doen wat betalen betreft. Ik heb geen probleem met betalen voor mijzelf/ trakteren maar het moment dat de rekening komt dan heb je altijd zo’n moment waarbij er bepaald moet worden wie er betaald en dat moment vind ik niet leuk

ik geef hem wat geld terug :stuck_out_tongue: @ hierboven, bijleggen klinkt beter, dat dan. dat klinkt misschien suf maar ik vind het de makkelijkste oplossing. ik laat sowieso nooit de jongen alles betalen, dat vind ik eigenlijk een beetje lullig, ook al bieden ze het wel aan.

ik was een tijdje aan het daten (naja we gingen vaak gewoon naar de kroeg) met een jongen die zei niks en betaalde gewoon alles! daar voelde ik me soms wel wat schuldig over want sommige drankjes zijn best duur. maar toen heb ik hem een keer bij mij thuis uitgenodigt en voor hem gekookt, en een keer mee uit eten genomen. liefde van de man gaat door de maag :stuck_out_tongue:

Hoh best al wel leuke tips :slightly_smiling_face:

maar toch blijft dat moment dat het rekeningetje komt altijd een beetje raar vind ik…

^ Ja, idd, ik vind dat altijd zo’n : Tjaa, en nu… Moment.

ik wacht af wat hij doet, doet ie niks dan zeg je idd splitten ofzo. Ik zou iig niet helemaal zelf betalen (eigenlijk achterlijk, waarom zou hij het dan wel moeten doen, maar toch, dat hoort zo :stuck_out_tongue:)

Je haalt me de woorden uit de mond.

Hoezo raar? Ik vind dat als je gaat drinken je moet willen betalen, het is nogal chliche om die taak bij hem te leggen. Het is fijn als hij het aanbied, maar in principe kan jij ook aardig zijn en een keertje trakteren toch? Het is alleen een raar moment als je zelf niet wilt betalen en als geen van beiden wilt betalen, dan stelde die date weinig voor (en dan zou ik sowieso niet betalen als ik het op hem af kan schuiven whaha). Maar als hij uiteindelijk nooit oppert om de drankjes te betalen dan zou ik er zeker wat van zeggen, als je niet wilt betalen en hij stelt niks voor dan heeft hij toch een ander standpunt in een relatie dan jou en dan is dat ook weer iets waar je rekening mee moet houden.

tuurlijk leg ik de taak niet bij hem… Ik zit er zeker niets mee in om ook eens te betalen (daarom dat ik dan erna altijd zeg: de volgende betaal ik)
maar dat moment is gewoon altijd raar omdat er altijd iemand eerst naar geld moet gaan graaien… en wie zal dat zijn dan?
En stel dat hij iemand is van het principe: ieder betaalt zn eigen drankje. Op zich heb ik daar geen problemen mee want dat lijkt mij ook het meest logische en eerlijke. maar ik vind het gewoon een beetje gek overkomen om zo te gaan vragen aan de serveester: hoeveel was die fanta? of om te zeggen: apart graag! dat komt gewoon heel raar en genant over…

Je kunt ook gewoon de rekening delen door 2

Hmm, maar als jij in zo’n rare situatie eerst trakteert (ervan uitgaande dat er een tweede date komt) dan ziet hij toch wat de bedoeling is. Als hij manieren heeft betaalt hij dan de tweede date.

Btw ik bedoel niet jou hoor, maar het is makkelijker typen in die context. De jou/jij is het meisje :3

haha ok :stuck_out_tongue:
en ja inderdaad, soms neem ik ook het initiatief om eerst te betalen dan om zo’n situaties te vermijden. :slightly_smiling_face: maar dan blijft het toch nog steeds een beetje gek aanvoelen, weet echt niet hoe ik het moet uitleggen haha, maar ik ben er zeker van dat er hier wel mensen zitten die dat gevoel ook kennen :grinning:

Bij mijn vriendje is het zo dat hij meestal betaald, maar ik ook nog wel eens aanbied, ene keer wil hij zelf betalen, andere keer betaal ik wel.

mijn vriendje en ik doen het om en om… en… dat hebben we eigenlijk niet echt afgesproken het ging vanzelf op het eerst en sindsdien doen we het altijd zo!
dus de ene keer betaalt hij, dan betaal ik…

nou, ik ben nog nooit op een dat geweest :frowning_face:

vaak wil ik alles betalen, omdat ik er nooit tegen kan als hij betaald. maar hij betaald het uiteindelijk toch altijd, omdat hij niet wil dat ik dat doet. maar nu wisselen we af. hij betaald de ene keer, en de andere keer doe ik dat weer.