Dat doet een beste vriendin toch niet?

Hey, het zit zo:
Ik heb al een hele tijd een beste vriendin waar ik zeer goed mee kan opschieten. Maar de laatste tijd praat ze steeds achter de rug van mij en mijn vriend. Zelf heeft ze ook een vriend. Het begon toen ze zei dat wij niet meer zo vaak weggingen. Mijn vriend werkt namelijk 5 dagen in de week en heeft daarom in het weekend geen energie meer over om twee dagen op stap te gaan, wat ik maar al te goed begrijp. Daarom gaan we vaak maar 1x in het weekend meer uit. Vroeger was dit bijna altijd 2x. Ik heb een vriendin die me altijd alles verteld wanneer zij weer maar eens achter onze rug heeft gepraat. Vandaag kreeg ik weer maar eens te horen dat ze zat te roddelen. Mijn andere vriendin geeft mij volkomen gelijk dat ze niet zo belachelijk moet doen. Je kiest namelijk toch zelf wanneer je weggaat of niet?! Nu, wanneer mijn “beste vriendin” moet gaan werken gaat ook zij vroeg naar huis met haar vriend, “want ze moet de volgende dag vroeg opstaan en werken” Waarom snapt ze dat dan niet dat ook wij dan geen zin/energie hebben om een avond op stap te gaan?! Nu is het al zover gekomen dat ze heeft gezegd dat we SAAI zijn. En dit achter mijn rug waar ik zeker niet tegen kan!
Ik zie ze vanavond. Moet ik er over beginnen? Wat moet ik zeggen? Zou ik het alleen maar erger maken? Ik weet absoluut niet wat ik moet doen. Gelukkig heb ik nog altijd die andere vriendin, die me steunt maar toch … Ik wil geen ruzie!
Ik hoop dat jullie eraan uit kunnen en me raad kunnen geven.
Dankje!

Kom voor jezelf op en begin er over. Geloof me, ‘ik wil geen ruzie’ moet je achterwege laten. Ruzie is nooit leuk, maar als je er aardig over begint en zij uiteindelijk ruzie wil, dan is het jammer. Vraag haar waarom ze zo doet.

Nee, dat doet een echte vriendin niet. Ik zou haar maar eens heel goed gaan vertellen dat je er niet van gediend bent dat ze zo achter je rug om praat. En als ze toch zo’n hekel aan jou & jou vriend heeft moet ze dat maar recht in je gezicht zeggen. Volgens mij is ze jou niet waard en dat zou ik haar maar eens duidelijk gaan maken.

ik snap dat je geen ruzie wilt want dat is mijn probleem ook heel vaak maar ik denk dat het slim is om tegen haar te zeggen en vragen waarom ze dat niet tegen jou zegt want als je achter iemands rug om gaat praten help het natuurlijk ook niet :S
dus mijn advies is gewoon praten zelfs als het lastig is
bij mij hielp het namelijk elke keer soms duurde het even maar het is altijd weer goed gekomen

Als ik jou was zou ik me er niet zo druk om maken, maar ik zou het er wel met haar over hebben. Je hebt gelijk dat ze zoiets niet hoort te doen en dat moet je dus ook zeggen, want jij zegt nu toch ook achter haar rug om dat je het dom vindt wat ze allenmaal doet.

Eigenlijk heb je wel gelijk. Maar ik wil ook mijn andere vriendin (die me alles verteld wat ze zegt) niet verraden …

Ja, achter iemand zijn rug praten vind ik zowat het ergste wat er is in een vriendschap.

Ik maak me er gewoon kwaad om als zij wel vroeg naar huis gaat als zij moet werken en dan opmerkingen geeft (achter de rug) als het bij ons het geval is …

Dat snap ik. Kun je het er met die vriendin over hebben? Zijn er nog meer mensen die het gehoord kunnen hebben, dat je in het algemeen kunt vragen waarom ze zo doet (zo van ik hoor het van verschillende mensen)?
Misschien, als je het vraagt, geeft ze je wel gelijk. Ik heb ook een keer geroddeld over een vriendin, wat niet echt gemeen bedoeld was maar het was wel roddelen. Toen is ze naar me toe gekomen en ze vroeg gewoon aardig waarom ik dat deed, en dat ze niet boos was enzo. Ik heb toen sorry gezegd en wist dat het niet goed was. Toen was het klaar. Dus misschien dat het helemaal niet op ruzie uitdraait :].
Als ze doorvraagt over van wie je het hebt gehoord, kun je desnoods altijd nog zeggen dat je dat liever niet vertelt.

Ik heb het er indd nog met andere mensen overgehad. Ook zij zeiden dat ik het gewoon tegen haar moest zeggen, wat niet zo gemakkelijk is als het lijkt.

maar soms moet je er gewoon boven staan, het gewoon laten rusten, nadat jullie erover gepraat hebben (als ze dan nog doorgaat). Je moet je sowieso meestal er niet zoveel van aantrekken.

Dat is ook niet makkelijk. Het beste is denk ik proberen je verstand op nul te zetten en even niet meer aan de gevolgen te denken. Wie weet valt het mee, en anders moet je je maar bedenken dat het heus wel weer goed komt; om zo’n roddel valt de vriendschap echt niet uit elkaar. Probeer er een normaal gesprek met haar over te hebben, beschuldig haar niet teveel (JIJ doet dit dus JIJ en JIJ en JIJ) zegmaar. Succes.

Ik denk dat dat mijn probleem is. Ik kan er niet tegen als er achter mijn rug gepraat wordt, en zeker niet door mijn “beste vriendin”. Dat vind ik echt super gemeen. Ik weet zeker als ik haar straks zie doet ze alsof er niets aan de hand is en doet ze super vriendlijk.

je moet er echt wat van zeggen!
wat een vriendin zeg! pfff

Dankjewel voor je hulp!

Geen dank :grinning:

Ja dan zou ik ook boos worden ja, maar ik probeer alleen te zeggen dat als jij je nu helemaal opwind het miss alleen maar grappiger word voor haar.

Ja =) want eenmaal als ik erover begin en me echt kwaad begint te worden flap ik er alles uit. Ik ken mezelf … Maar ik denk niet dat zij er erg op gaat reageren als ik er iets van zeg maarja

Als ze er niet op reageerd is ze het niet waard vind ik.