dansopleiding?

hee,

ik ga nu niet mijn hele verhaal vertellen (nogal lang),
maar het komt erop neer dat mijn moeder negatief kijkt naar het beeld dat ik een dansopleiding wil volgen. Ze zegt dat ik er later niet van zou kunnen leven enzo.
Maar ik wil (later) zó graag een dansopleiding volgen! En ik wil er ook echt voor vechten. Verder zegt mijn moeder -dat als ik een dansopleiding volg- ook dat ik waarschijnlijk dan na 3 maanden al zou stoppen met die opleiding. Én ze zegt dat ik dan door de leraren word uitgescholden, bijv. als ik iets nog niet onder de knie krijg ofzo.
Ik wil later een dansopleiding volgen, alleen mijn moeder wil dat liever niet.
Ik heb het er best moeilijk mee, want dansen is echt mijn leven, ik kan er gewoon niet zonder.
Iemand tips voor hoe het is om een dansopleiding te doen én hoe ik met mijn moeders mening om kan gaan?

alvast bedankt!
x

Kijk, ergens snap ik je moeder wel want het is misschien niet zo ‘handig’ verdient als bijvoorbeeld meteen een baantje, omdat je echt wel wat moet doen om wat te bereiken. Misschien kan je informatie op gaan zoeken en het haar laten lezen? En ga met haar open dagen bezoeken zodat ze een bepaalde indruk krijgt?
Meer zou ik zo niet weten, Succes! x

Ik denk dat de dansacademie snel genoeg ziet of jij voldoende inzet hebt en of jij een toekomst kunt hebben in de danswereld. Met hun advies kun je misschien je moeder beter overtuigen, dan kun je zelf ook kijken of het echt iets voor jou is. :slightly_smiling_face:

Je kan een studie zoeken waar mee je een dansopleiding kan combineren. Zo heb je (stel dansacademie lukt niet) altijd nog iets om op terug te vallen!

Ga voor een goeie academie waar je auditie moet doen en kijk of je wordt aangenomen! Zo ja, ben je het blijkbaar echt wel waard en kan je ervoor kiezen, en zo nee, zou ik inderdaad naar je moeder luisteren en een andere opleiding doen (en natuurlijk wel doorgaan met dansen).

Wel in je achterhoofd houden dat je met dansen dus inderdaad je lichaam verslijt, afgeschreven bent op je 35e en nooit veel/genoeg geld zult verdienen.

je moet keihard zijn en goed tegen kritiek kunnen (daar heeft je moeder gelijk in) en als je dat niet kan zul je er inderdaad binnen 3 maanden uit liggen ja. Waarom wil je een dansopleiding doen? Omdat je het graag wil en omdat het leuk is??
Omdat je so you think zo leuk vind? Of omdat je bij een bepaalde company wil dansen als NDT of ISH of nationaal ballet? De vraag is ook… hoe groot is uberhaupt de kans dat je word aangenomen??

En een andere studie combineren met een dansopleiding is niet te doen… bijna onmogelijk.

oh en ga alsjeblieft eerst naar een opendag voordat je auditie gaat doen.
En als je geen ervaring hebt met auditie doen, kun je auditie trainingen volgen. Echt een aanrader

ik ben trouwens 2e jaars dansstudent aan de Fontys Dansacademie in Tilburg HBO

we begonnen vorig jaar (1e jaar) met ongeveer 100 eerste jaars, nu zijn er daar nog maar ongeveer de helft van over. Het blijft altijd een selectie. Degene die het hardste werken en het beste tegen kritiek kunnen en er iets me DOEN die halen het einde van het schooljaar EN mogen door naar het 2e jaar.

Iedere dag op de dansacademie blijft een auditie, je word namelijk beoordeeld op je leerprocessen, niet enkel op je eindprestatie. Je kan niet zomaar een lesje skippen. Het vergt bloed zweet en tranen!

ik snap je moeder wel
MAAR! ik doe zelf voor opleiding op dansacedemie @ Lucia Marthas
vraag aan je moeder of ze naar de site van lucia marthas wilt kijken!
want ik word niet uit gescholden ! ze zijn wel hard maar het valt opzich allemaal wel mee!
als je meer wilt weten stuur me gewoon een berichtje !

Mijn beste vriendin is professioneel danseres, en zij kan niet alleen van het dansen leven, je moet altijd nog andere baantjes en klusjes doen naast het dansen. Van alleen dansen kan bijna geen enkele danseres leven, dat is heel erg moeilijk. Mijn vriendin geeft bijvoorbeeld les, is model, acrobate en yogadocente. Alles bij elkaar is dat genoeg voor haar om van te leven.