(Dansen met) Astma

Ik dans nu al bijna 9 jaar, jazz ballet, en het is me opgevallen dat ik het minder lang kan volhouden als de rest. Dansen we op een uitvoering? Ik snak voortdurend naar adem, eindig met een droge keel en moet eerst een minuut of tien op adem komen. De rest van de groep? Die kan nog wel een poos door dansen en hijgen een klein beetje na. Het irriteert me best wel dat ik het niet lang kan volhouden. Vooral nu we meer de hiphop kant op gaan en alles snel en strak moet. Dit vergt zoveel inspanning en adem van mij dat ik gewoon knock-out ben na een uurtje dansen terwijl we eigenlijk echt niet zo’n moeilijk of zwaar dansje hebben. Ik fiets elke dag acht kilometer heen en acht kilometer terug, dat maakt zestien kilometer per dag. Naast dansen rij ik ook een keer per week paard. In de eerste klas had ik vier uur gym, nu slechts twee uur. Ook met hardlopen snak ik naar adem maar volgens de dokter is dit een andere soort sport en moet ik dit opbouwen met conditie. En juist daarom snap ik niet waarom ik dit met dansen heb. Mijn long inhoud is voor de mensen die het willen weten ongeveer 3000 dus 3 kilo geloof ik en mijn bloeddruk is altijd al aan de lage kant geweest voor de mensen die dat willen weten ;p. Astmatische bronchitis is al sinds mijn 2e vastgesteld.

Ik vraag me af of meer dit hebben. Dit is een filmpje van onze dans van twee uitvoeringen terug, en dat vergt dus veel inspanning voor mij ineens: - YouTube

Hardlopen is inderdaad een hele andere sport waar je een andere soort conditie voor nodig hebt zegmaar.
Maar als je astma hebt, dat is het toch logisch dat je sneller buiten adem bent en dat je conditie wat minder is? Aan je beweging ligt het ieder geval niet, wat dat doe je wel genoeg naar mijn idee.

Ik dans zelf hiphop op hoog niveau dus weet hoeveel inspanning het kost. Zorg dat je genoeg drinkt tijdens de les, neem elke 10 minuten een slokje water.
Wat ik zelf doe is de les opbouwen qua inspanning. In het begin doe ik heel rustig mee en neem de choreo elke keer rustig door en clean deze. Als ik de choreo helemaal in me heb, gooi ik alle remmen pas los :wink:

Oke dankjewel. Dat van het drinken heb ik nog niet geprobeerd aangezien we na een half uur pas wat mogen drinken met z’n allen. Dat met opbouwen qua inspanning weet ik zo niet of ik direct alle remmen los gooi, ik zal er vrijdag op gaan letten. Dankjewel!

Wij hebben vaak helemaal geen drinkpauze, maar iedereen drinkt gewoon wanneer die dat wilt. Het helpt wel als je snel een droge keel krijgt om regelmatig even een slokje te nemen.

Verder iemand?

Bij sommige mensen gaat astma over wanneer ze in de puberteit zijn, bij andere kan het juist verergeren. Dit heeft verder niets te maken met hoeveel en hoevaak je sport.

Ik heb ook astma, best wel extreem. Sporten kan ik, maar het ligt wel aan welke soort sport en inspanning. Ik kan bijvoorbeeld niet hardlopen of voetballen. Maarja iedereen heeft natuurlijk zijn mindere en betere dagen. Ik doe ook aan Zumba, en de ene week kan ik een hele les volhouden en de andere week ben ik na een kwartier al op.

Voordat ik ga sporten, maakt niet uit welke sport ik beoefen, moet mijn medicijnen innemen om een aanval te voorkomen. Ik zorg ook altijd dat ik mijn medicijnen bij de hand heb zodat wanneer ik een aanval krijg deze meteen kan innemen.
Ik weet niet of jij medicijnen gebruikt, ik neem aan van wel als bronchitis bij jou is vastgesteld. Zorg dat je deze inneemt voordat je gaat sporten, neem op tijd je rust wanneer je zo’n aanval voelt opkomen en drink genoeg water. Ookal heb je na een half uur pas je drinkpauze, zorg dat je tussendoor ook ff wat drinkt, al is het maar een paar slokken. Je hebt het wel nodig.

Ik heb ook astma en ik heb altijd al moeite gehad met sport en ben ook heel snel buiten adem. Nou ben ik zelf totaal niet sportief en doe ik er alles aan om niet te hoeven bewegen, dus daar kan het ook wel aan liggen. Maar aangezien jij al genoeg beweegt, denk ik niet dat het aan je conditie ligt. Ik zou inderdaad water meenemen, ik heb zelf ook gemerkt dat als ik even wat water drink ik weer verder kan.

Als het beter wordt als je drinkt, heb je niet echt last van de astma. (zegt mijn arts altijd… en is eigenlijk ook best logisch als je erover nadenkt)

Natuurlijk ben je door je astma wel sneller buiten adem, maar daar kan je verder niet zoveel aan doen. Tsja, het enige wat je zou kunnen proberen is om inderdaad conditie op te bouwen door hardlopen (intervaltraining).

Puf je wel voor je danstraining?

Gebruik je medicijnen? Als astma is vastgesteld en je gebruikt geen medicijnen, dan kan dat een oorzaak zijn.

Hoe oud ben je? Want mijn astma werd pas vastgesteld toen ik in de puberteit zat. Jij had het al, maar misschien is het bij jou ook wel erger geworden sinds je puberteit.

Ik gebruik al een aantal jaar geen medicijnen meer. Afgelopen zomer heb ik een aanval gehad sinds een aantal jaar en ik heb toen een pufje gekregen die nu weer op is. Ik heb er geen last meer van gehad. Het is eigenlijk zo dat ik totaal niet meer naar de dokter toe wil omdat ik vroeger zo vaak er ben geweest en voor elk ding een medicijn kreeg en toch werd het steeds erger etc. Maar ik zal er eens over gaan hebben met mama of we toch een echte puf kunnen nemen die ik regelmatig moet innemen, wie weet gaat het dan toch beter.

Ik ben nu 14, in maart word ik 15. Ik dans sinds groep 1 dus ongeveer toen ik 4 was en rij nu 4 jaar paard.

Dat van conditie opbouwen. Ik merk wel dat ik hardlopen dus echt niet kan volhouden. De dokter heeft afgelopen zomer gezegd dat het komt doordat hardlopen en voetbal etc. andere sporten zijn dan paardrijden en dansen.