damn ik ben stom bezig, help?

Hey people!
Ik ben zo ontzettend stom bezig, en nu zit ik helemaal vast. Daarom zou ik graag de hulptroepen willen inschakelen. Ik zal mijn verhaal zo kort mogelijk proberen te houden:

Ik heb/had een goede vriendin. Hartstikke lief enzo. In de zomervakantie ging ik naar Texel, zij kwam voor 2 nichtjes logeren. Toen liet ze zien hoe ze eigenlijk was. Ik kende haar altijd als een prettig gestoord meisje zoals ik, dat vond ik altijd zo leuk. Maar toen ze dat weekend bij mij logeerde was ze echt gestoord, maar niet meer zo prettig… Héél druk en dominant, ondankbaar tegenover mijn ouders etc.
Zodra ze weg was kreeg ik de wind van voren van mijn ouders, en ik realiseerde me dat ik haar toch nog niet zo goed kende als ik had gedacht…
Ze stuurde me nog wat sms’jes en voice-mail, maar ik kwam niet echt aan reageren toe. Bovendien wist ik niet wat ik moest zeggen; ‘het was heel gezellig, fijn dat je er was!’ zou niet echt passen.
Sinds dien zie ik haar niet echt meer (ze heeft eindexamen gedaan dus zit niet meer bij mij op school). Ik zag haar 1 keer bij een vriend van me (het is zijn zus), en toen kon ik niet anders dan ontlopen. Ik wilde nog iets zeggen, maar ik was bang voor vragen.
Ze is ook nog een keer op school geweest, maar toen deed ik alsof ik haar niet zag.
Inmiddels is mijn schuldgevoel gestegen als een raket, en steeds wil ik haar een bericht sturen, maar ik weet gewoon niet wat ik moet zeggen.

Nu zit ik helemaal vast: ze heeft een hele partij vrienden uitgenodigd voor een Sinterklaas feest, en mij ook. Als ik niet kom is het zo jammer, want al die vrienden mag ik ook heel graag, maar als ik wel kom is het ineens zo out of the blue, nadat ik haar al die tijd genegeerd heb, en zo gemeen tegen haar was.

Iemand wijze raad? I feel so stupid right now :cold_sweat:

zou je misschien niet gewoon kunnen praten met haar over haar gedrag toen jullie op vakantie ? dat je haar gewoon eventjes belt of smst of wat dan ook… want nu is het voor haar misschien ook een raadsel dat je haar negeert want ze was zich daar zelf miss niet van bewust op dat moment… misschien kan je dat gewoon eventjes uitleggen op een nette manier dat jij en je ouders daar gewoon niet van waren gedient en dat je het misschien kan oplossen met haar? want het is idd een moeilijke situatie! suc6 meid!

Je moet er wel met haar over praten ja… Ik heb iets soortgelijks gehad, maar mijn vriendin bleef een week in mijn kamer logeren (was dichterbij voor haar, ze had introweek). Wat een hel was dat zeg :flushed: Klagen over dat het eten saai / niet goed was, dat mijn studentenhuis maar een zootje was, ze ging raar en hyper doen tegen mijn huisgenoten… Het was dan gelukkig niet dat ik me hoefde te verantwoorden naar iemand zoals bij jou je ouders, maar ik schaamde me echt dood naar m’n huisgenoten toe. En ik ergerde me dood, want ik had toch moeite voor haar gedaan, voor haar boodschappen gedaan en gekookt, tijd vrijgemaakt om samen ergens heen te gaan… Dit was in de zomer, en sindsdien heb ik haar niet meer écht gesproken. Ik moet dus ook nodig met haar gaan praten, haha :flushed:

Je hoeft in jouw geval echt geen beste vriendinnen meer met haar te worden, als jullie toch niet bij elkaar blijken te passen. Helaas komt dit vaak voor, en kom je hier pas achter als je ineens langer bij elkaar in de buurt bent. Ik zou het zelf nooit op een rustige manier kunnen brengen in real life, als jij dit wel kunt is dat denk ik het beste. Maar je kan ook een facebook berichtje sturen: zeg iets in de trant van dat je weet dat jullie elkaar lang niet gesproken hebben, dat dat eigenlijk wel door jou komt maar dat je het toch wel jammer vindt. Dat je merkte dat het niet zo lekker liep op Texel, dat je niet weet of zij daar hetzelfde over dacht, maar dat je het daarom wat ongemakkelijk vond om weer contact op te nemen. Of ze er misschien behoefte aan heeft om het uit te praten, of dat jullie het liever vergeten en misschien gewoon weer een keer af kunnen spreken?

Als je gewoon plant om een uurtje langs te komen om thee te drinken o.i.d., hoeft het ook niet awkward te worden omdat je gewoon weg kan wanneer je wilt. Om het neutraal te houden kun je ook gewoon ergens een stukje taart gaan eten in een eetcafé oid :slightly_smiling_face: Of misschien hoeft afspreken van haar niet zo, maar dan heb jij het in ieder geval geprobeerd en hoef je je niet meer schuldig te voelen!

^ En als ze de werkelijke reden wil weten dat je niet antwoordde, zal ze wel met je willen afspreken. Mocht het ter sprake komen en gaat ze tegen jouw uitleg in, kan je altijd nog zeggen ‘Oh sorry maar ik beleefde het zo, misschien had ik het inderdaad verkeerd opgevat!’ om ruzie te voorkomen. Ze heeft je in ieder geval wel uitgenodigd, dus ze zal niet ineens een hekel aan je hebben ofzo! :slightly_smiling_face: