Ik heb een casus verzonnen voor school en daarbij is een dilemma komen kijken.
Nu moet ik alleen nog verwoorden hoe ik als hulpverlener zou handelen in deze situatie.
Maar eigenlijk vind ik dat heel lastig omdat er twee kanten zijn… Nou is mijn vraag hoe jullie zouden handelen in deze situatie vanuit de ogen van de hulpverlener? Aan de ene kant ben je wettelijk verplicht om de ouders te informeren, maar aan de andere kant wil je niet dat het kind geslagen wordt…
HELPPPP
Alvast bedankt!!!xxxxx
Sinds S. leerling is bij de praktijkschool heeft hij nieuwe vrienden. Nog geen half jaar later kwam hij voor het eerst in aanraking met de politie. Hij en twee mededaders werden verdacht op poging tot moord onder invloed van drugs. Aangezien S. minderjarig is, kreeg hij één jaar jeugdgevangenis opgeëist, waarvan een half jaar voorwaardelijk. Twee jaar later is in de situatie van S. weinig veranderd. De dagen dat hij wel aanwezig is op school, is er een grote kans dat hij onder invloed is van drugs. De ouders hebben aangegeven dat ze de situatie thuis niet meer overzien en de ernstige problematiek van S. niet kunnen handhaven. Daarom verblijft S. tegenwoordig in een woonvoorziening met jongeren die een complexe zorg en begeleidingsvraag hebben. Tijdens evaluatiegesprekken heeft hij meerdere malen aangegeven dat zijn vader hem mishandelt, omdat zijn vader hem niet meer wil zien als zijn zoon. Er zijn bij S. regelmatig blauwe plekken en striemen te zien. Daarnaast gaan er op school geruchten dat S. weer drugs gebruikt om de situatie bij zijn ouders te vergeten. Alle informatie van school wordt doorgeven, maar S. heeft aangegeven bij het minste of geringst al geslagen te worden. Wanneer zijn vader erachter zou komen dat S. weer een terugval heeft in de drugswereld bestaat de kans dat er weer huiselijk geweld gaat plaatsvinden.
Dilemma
Is het verantwoord om de ouders te informeren over het feit, wetende dat er huiselijk geweld kan plaatsvinden, of de kans lopen dat de ouders het vertrouwen in mij verliezen?