Net was ik even rond aan het kijken op Beautygloss, en toen zag ik ineens een artikel over daklozen.
Er stond er zo’n filmpje bij waarin daklozen eigenlijk gewoon worden genegeerd door de andere mensen.
Ik begrijp verder ook wel dat je tegenwoordig niet iedereen kan vertrouwen en ik zou zelf ook nooit op een dakloze afstappen omdat ja, dat is gewoon een beetje eng en raar enzo.
Maar eigenlijk is het toch wel heel erg zielig dat er nooit echt naar die mensen wordt omgekeken, vaak kunnen ze er helemaal niets aan doen enzo en het blijven toch mensen net als wij…
Er stond een stukje bij over een man die dakloos is geworden omdat hij door ziekte zijn baan en daardoor weer zijn vrouw kwijt is geraakt… Dit raakte me wel echt!
Wat vinden jullie hier eigenlijk van?
En ik vroeg me eigenlijk nog iets af… In Nederland heeft toch iedereen recht op een woning en ook e.v.t een uitkering als men niet in staat is om te werken? Hoe kan het dan eigenlijk dat er toch zoveel daklozen zijn?
wachtlijsten, geld
ze kunnen ook verslaafd zijn aan drugs en alcohol, dan geven ze het geld daaraan uit en niet aan de nodige dingen.
Er zijn ook daklozen die kiezen om op straat te wonen.
En iedereen krijgt een uitkering alleen waarschijnlijk geven ze het geld verkeerd uit.
Ik snap maschas punt. Maar sorry Als er een wildvreemde naar me toe komt vraagt om lippenstift op te doen ofzo. Ik weet ook niet of ik zo snel wel ja zeg.
Ik heb niet echt medelijden met de daklozen hier in Nederland, en zijn genoeg opvangen en plekken om te overnachten.
Die plekken zijn vaak al hartstikke vol (vooral nu het kouder wordt) en je mag vaak niet meerdere nachten bij zo’n opvang overnachten. Niet iedereen kiest ervoor om dakloos te zijn.
Ja idd dan zitten ze liever met de winter in de gevangenis, tenminste warm
Ja dat is waar ook, ondoordachte reactie. Ik dacht meteen alleen aan de junkies die het zelf verpest hebben maar er zijn natuurlijk ook echt zielige mensen tussen.
TS, dus jij vind dat je gewoon op ze af moet stappen en een praatje moet gaan maken? Dat doe je toch ook niet bij niet-daklozen vreemdelingen? Of zou je ze aandacht moeten geven gewoon om dat ze dakloos zijn? Misschien is dakloos zijn zo slecht nog wel niet. :’)
Mijn moeders neef is dakloos.
Ik zie hem ook altijd rondlopen in de stad maar mag hem van mijn moeder niks zeggen best zielig.
Hij heeft er trouwens zelf voor gekozen want hij kan gewoon zo terug bij zijn zus in huis ofzoiets zei mijn moeder.
Het is niet zo makkelijk als het lijkt, voor een uitkering moet je een adres hebben, voor een woning heb je geld nodig. Als je eenmaal beide niet meer hebt dan wordt het erg moeilijk. Niet iedereen heeft familie of mensen in zijn omgeving die willen helpen.
Maar toch vraag ik me af, als je dakloos bent terwijl je dat niet wilt, en je weet dat je een uitkering zou kunnen krijgen, dan moet het toch mogelijk zijn? Ik heb er nooit echt in verdiept eigenlijk. Iemand hier wel?
Ze hebben trouwens wel recht op een uitkering maar als je bijvoorbeeld niet in een huis kan wonen doordat je het niet kan betalen of bijvoorbeeld hoge schulden hebt… dan houd het op
ik was op kamp in Tsjechië en we kregen elke keer zon lunchpakket mee maar die vond iedereen vies dus elke keer als we een zwerver tegen kwamen kreeg hij een stuk of 6 lunchpakketjes en water en wat keken zo toen blij echt leuk om te zien:)
en ook meteen goed anders gooi je die lunchpakket toch in de prullenbak
Uhm, ja. Waarom niet? Mensen van mijn opleiding (SHP/MWD) hebben dat ook gedaan. Die mensen moet je niet als daklozen zien, maar als individuen, ze zijn ook een persoon die misschien wel een vrouw, kinderen of weet ik veel wat niet hebben.
volgens mij moet je sowieso een vast adres hebben wil je een uitkering ontvangen, dus als je dan echt zwerft kan je die niet krijgen denk ik
Idd.
Het is een vicieuze cirkel: geen geld = geen job = geen huis
geen huis = geen job = geen geld
Je moet inderdaad een adres hebben om een uitkering te ontvangen. Maar de overheid is verplicht om voor huisvesting te zorgen voor mensen die zelf niet genoeg geld hebben voor een huis en daardoor dakloos zijn geraakt. In principe zijn dus alle daklozen in Nederland vrijwillig dakloos. Of dit in de praktijk ook zo is, weet ik natuurlijk niet, maar het is wel de bedoeling zeg maar.
Dat denk ik nou ook altijd. van ja. natuurlijk; daklozen zien er wat onverzorgd uit; maar het zijn ook mensen. sommige kun je niet vertrouwen en troggelen al je geld af of rollen zakken. maar idd dat van beautygloss, ik vind dat zielig. zo’n meneer denkt het helemaal voor elkaar te hebben. en dan wordt ie ziek. daar kan hij ook geen zak aan doen, en anders had hij dat wel gedaan. en dan verliest hij zijn baan én zijn vrouw! en laterna ook zijn huis schijnbaar! En dan vind ik het zo sneu voor zulke mensen die er helemaal niets aan kunnen doen, en dan gaan andere mensen zo… met hun om of het oud vuil is wat je weggooit. Ik ben het helemaal met Refly eens (: daar komt het op neer ^^