Dagelijks ritme

heyhey!

Ik zit al een lange tijd met een groot probleem. Ik woon samen met mijn vader en zusje. We hebben het alle drie heel erg druk en eten dus maar twee keer per week normaal avondeten. Het klinkt heel stom maar de rest van de dagen eet ik dus gewoon snoep of brood als avondeten. Ik heb ook geen normaal ritme omdat ik echt geen idee heb wat ik voor eten moet kopen om gezond te leven dus loop ik maar altijd de schoolkantine in en eet ik daar iets wat er goedkoop is of kijk ik wat thuis in de koelkast ligt. (Meestal ongezonde dingen).

Ik wil heel graag afvallen en een strakker lijf krijgen. Maar heb totaal geen idee wat voor avondeten snel te maken is en ook nog eens gezond is? Ik dans 4x per week daardoor heb ik het zo druk. En steeds op andere tijden.

Hoe krijg ik een vast schema en wat is snel te maken en ook nog eens gezond?

Mijn andere probleem is:
Ik heb al een paar weken bijna geen snoep meer gegeten. Vandaag had ik een hevige vreetbui en heb ik (geen grap) iets van 7 mini snickers gegeten. Ik merk nu dat mijn suikergehalte veel te hoog is i.v.m maagzuur en misselijkheid. Hoe kan ik dit verminderen?

Ik hoop dat iemand me wilt helpen. Ik zit hier erg mee en heb echt hulp nodig…

Een Rennie nemen helpt tegen het maagzuur en je kunt fruit in huis halen of granenkoekjes voor tussendoortjes.

Het is het best als je dag uit 6 kleine maaltijden bestaat. Dit kan bijvoorbeeld zo zijn:
1: ontbijt
2: sap + granenkoekjes
3: lunch
4: sap + fruit
5: avondeten
6: drinken + klein tussendoortje

Verder voor het avondeten. Je kunt kijken of je iets kunt maken wat jullie allemaal op een ander tijdstip kunnen eten: nasi of macaroni kun je lange tijd op een laag pitje warmhouden.
Ook kun je kijken op internet voor eenpersoonsmaaltijden. Een goede hiervan is bijvoorbeeld een boerenomelet → http://www.receptenvandaag.nl/recepten/eten/hollands/238/boerenomelet_met_spek_scrambled

Bedankt! (: Ik ga proberen om 6 keer per dag te eten. Alleen hebben we op dit moment geen rennie’s in huis. Ik heb net een bruistablet gepakt dat kan misschien ook wel helpen…

Dat lijstje van Snijboon ziet er goed uit! Voor ontbijt zou ik dan 2 volkorenboterhammen nemen of bijvoorbeeld muesli, havermout of andere granen met yoghurt/melk. Bij de lunch ook 2à3 boterhammen. Ik kook ook vaak voor mezelf gewokte groente met kipfilet en mie, heel snel en simpel te maken.

Haha, 6 minisnickers zijn echt geen hevige vreetbui. Een hevige vreetbui is meer bijv een zak chips, pak koek, paar repen chocolade en een heleboel brood.

Ik heb overigens in het ‘geen motivatie om af te vallen’ een hele handleiding geplaatst hoe je gezond af kunt vallen. Misschien kun je daar even een kijkje in nemen?

2 boterhammen als ontbijt en lunch is eigenlijk te weinig, je kunt beter gaan voor 3 of 4.

Waar laat jij al dat brood? Of bedoel je als in “2 boterhammen voor ontbijt en lunch bij elkaar is te weinig”? Want in dat geval ben ik het met je eens (tenzij je net als ik niet met brood ontbijt :wink:).

@TS
Schaf een kookboek aan. Ik heb een hele stapel kookboeken in m’n bezit. Een paar voor de basis (het magriet kookboek, hoe overleef ik als keukenprinses & het fokke en sukke kookboek), een paar voor verdieping (enkele kookboeken met vegetarische recepten, een kookboek met allemaal toetjes en een kookboek met allemaal rijstdingen) en een paar voor de fun (donald duck en nog een paar andere kinder-kookboeken).
Op die manier kun je heel goed en makkelijk kijken wat gezonde maaltijden zijn die je (makkelijk) zelf kunt koken. Het beste kun je 1 van de 2 die ik dik heb gemarkeerd aanschaffen. Die zijn namelijk niet duur, maar wel zeer gevarieerd en duidelijk. Het magriet kookboek is wel een echte aanrader om te hebben, maar hij is niet goedkoop (minimaal €20) en ook best dik doordat er (bijna) alles in staat. Wanneer je het seizoen is voor welke groenten, hoe lang eieren gekookt moeten worden… je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het erin vinden (en dat hebben die andere 2 niet/in mindere mate).

[quote author=Vitani1994 link=topic=255215.msg13176113#msg13176113 date=1352331171]
Waar laat jij al dat brood? Of bedoel je als in “2 boterhammen voor ontbijt en lunch bij elkaar is te weinig”? Want in dat geval ben ik het met je eens (tenzij je net als ik niet met brood ontbijt :wink:).

Nee, ik bedoel 2 als ontbijt en 2 als lunch. Ik eet voor allebei 3 of 4 broodjes en tussendoortjes enzo, en ik zit dan nog steeds geen moment vol, gewoon voldaan. Gezonde eetlust haha.

Mij lijkt dat ze gewoon 3 bij ontbijt en 3 bij lunch bedoelt (of 4, nog beter. Zeker als ze zoveel danst)

7 snickers is geen vreetbui… mini’s al helemaal niet.
Maar wat je 's avonds bij echt tijdgebrek kunt eten is inderdaad pasta. Je hebt ook vlugkokende pasta’s of de verse, die zijn na 4 minuten klaar.
Pak dan ondertussen 1 pan, bak daar gehakt/spekjes/ham/vis/tofu/kip oid in de pan, gooi er een zakje klaargesneden groente (of als je tijd hebt, snijd je het zelf) bij, potje saus erbij (Heinz saus is nu in de aanbieding bij AH) of gewoon sugo saus van AH eigen merk, ook niet duur =) pasta afgieten en je hebt avondeten. Dan kun je altijd nog, als je tijd hebt, er kaas overheen doen of iets van rucola/basilicum… het zelf kruiden of smaak geven.
Maar de basis ‘pasta, groente, saus en vlees’ is er. Je kan iedere dag in ander vlees variëren, dan in groente (bij tijd kun je zelf snijden, bij tijdsnood pak je steeds een ander zakje met 35% sticker bijvoorbeeld), maar ook in saus en pasta. En je kan ook rijst pakken natuurlijk en dan pak je ipv pastasaus, zo’n roerbaksaus of woksausje of gewoon niets en je kruid het zelf (als je tijd hebt).
Rijst koken kost ook 8 minuten, in die tussentijd kun je je vlees/vis/vega met groente en saus bereiden en je hebt binnen 10 minuten eten =)

Onthoud zelf de basis, dus als je denkt ‘ik ga nu koken’, loop automatisch naar de kookpan en begin met water opzetten (doe slim, en pak de waterkoker!), terwijl je al bijna kokend water echt gaat koken pak je je spulletjes en zet het klaar en gooit de pasta/rijst/aardappelen in de pan. Houd de tijd bij (wekker oid) en ondertussen bak je dus je overige dingen in 1 wok/braad/koekenpan.
Dat is dus eventjes hooguit een kwartier doorwerken. Maar je hebt wel voedzaam eten.
En je kunt het dan bij elkaar gooien als je nog niet meteen kunt eten, prima daarna nog op te bakken. (bij elkaar gooien ivm de rijst/pasta, want dat word anders droog)

Oh wacht, of noedels natuurlijk. Nog sneller! Om een idee te krijgen (5 minuten)

^ Goede tips!

Als ik weinig tijd heb voor avondeten maak ik ook pasta, en doe een zakje groenten door de saus heen.

Of ik bak wat gehakt (wat je kan bewaren tot de volgende dag) met paprika en ui erdoor en maak er wraps van. Doe wat mais en ijsbergsla er bij in de wrap en eventueel rode saus als je het anders te droog vind en je hebt een prima maaltijd die zo klaar is! En je kan het gehakt, mais & sla bewaren tot de dag erna zodat je het dan ook makkelijk hebt.

Lekkerrrr

Als iemand 7 grote snickers wegwerkt, zie ik dat toch wel als vreetbui. Het lijkt me redelijk dwangmatig om dat te doen, zelfs de grootste eters die ik ken zitten na twee á drie van zulke repen vol en dan eet je in principe gewoon door terwijl je misselijk bent.

Verder is dat van die pasta een goede tip :slightly_smiling_face: Een blikje groente opwarmen en wat voorgesneden aardappelschijfjes (die je kunt kopen in pakken) bakken (als je gezond wil doen: weinig boter/olie) en bijvoorbeeld een kipschnitzel ofzo, is ook redelijk snel. Ik doe dat meestal als ik moet werken om 5 uur, dan is dat zo gebeurd. Een blikje soep is ook redelijk snel. Als ik ontzettende haast heb warm ik een blik ravioli op (wat echt smerig is trouwens, behalve als je honger hebt) en maak me ondertussen klaar voor werk etc. Wat mijn moeder regelmatig doet is een grote pan versie macaroni/spaghetti maken (echt uitgebreid) met verse groentes en dergelijke, wanneer ze tijd heeft. Dat vriest ze dit in portieverpakkingen in en eet dit als zij 's avonds moet werken. Al weet ik niet of dit lekker is trouwens :3

^ Ik ben een grote eter en ik eet echt met gemak 7 grote snickers weg. Al een keer gedaan namelijk haha. En dat was niet met een dwangmatig gevoel ofzo.

De ts heeft dus maar mini’s op, dus dat is al helemaal geen vreetbui. Ik eet ook met gemak zo’n hele zak mini’s weg. Maar ook als je over 7 grote snickers praat, ja dan heb je even een moment wat meer gegeten. Maar ook dat is geen vreetbui. Vreetbuien zijn echt psychisch en raak je het in je hoofd helemaal kwijt, de controle. 7 grote snickers zijn hoogstens een objectieve eetbui (dan vind de persoon zelf het veel, maar is het absoluut niet). Absoluut niet subjectief. En laat staan mini’s.

Genoeg over vreetbuien eetbuien snickers en mini’s haha.
Ik hoop dat je wat aan de tips hebt van iedereen hier =)

Je mag heus wel snoepen, maar het is belangrijk om 3 vaste maaltijden per dag te eten.
Vraag je pa of hij ontbijt spullen, brood en aardappelen in huis haalt.
Dan ben je al een heel eind.
Probeer minstens 4 maal per week groente te eten 's avonds op wat voor manier dan ook.
Smeer bammetjes voor tussen de middag en ontbijt met crackers, beschuit of yoghurt.
Als tussendoortje kan je Liga eten of fruit.

En stel paps hiervan op de hoogte, hij zou het moeten weten en kunnen helpen.

Bedankt allemaal voor jullie tips! (:
Ben de dag na dit topic meteen naar de winkel geweest en heb gezondere snacks gehaald en heb wat ideeën opgedaan met de producten van honig.