D66 gratis xtc uitdelen // moet dit legaal worden?

Dit ja, persoonlijk vind ik het té achterlijk voor woorden dat hier zo makkelijk over wordt gedaan. Zo van, dat ‘legaliseren’ we even. Ik ben het helemaal eens met Daenerys, persoonlijk denk ik ook dat weinig mensen drugs (XTC in dit geval) gebruiken omdat het illegaal is, mensen gebruiken drugs omdat het spannend is, omdat ze willen uitproberen, groepsdruk etc. Dat het illegaal is boeit vrij weinig mensen, want hoe groot is de kans dat je gepakt wordt? Beter nog, misschien zijn er mensen die er juist voor terugdeinsen omdát het illegaal is.
En natuurlijk is het een voordeel dat de slechte vervuilde pillen er dan niet meer zijn, maar omdat de XTC opeens getest is, is het helemaal veilig en prima? Kom op zeg, het is nog steeds drugs, wie houden we voor de gek? Drugs is slecht voor je gezondheid (getest of ongetest), je kan er geestelijk verslaafd aan raken, het legaliseren verlaagt de drempel (zoals Daenerys al zei: “” als het legaal is zal het wel niet zo erg zijn" met name jongeren die zo zullen denken). Waarom zouden we zoiets ‘prima’ moeten vinden? En @Coccolare zelfs als staat alcohol hoger, wil nog niet zeggen dat omdat het één oké gevonden wordt het andere ook maar gelegaliseerd moet worden. Krom is het wel ja, maar beter eentje dan allebei toch?

ik kan me niet voorstellen dat alcohol slechter is dan xtc, ook is xtc zwaar verslavend en raak je door xtc van de wereld en van 2 biertjes word je gewoon wat losser. (niet dat alcohol niet heel slecht kan zijn) ik vind sowieso dat het illegaal moet blijven en misschien zelfs wel strenger worden in het controleren op dealen van xtc.

Ik vind dat het illegaal moet blijven. Van mij part blijven alle soorten drugs illegaal, of word het 21+, en de drank dan ook meteen maar.

Misschien hebben ze niet de financiële middelen. Niemand weet hoe het er aan toe gaat bij de politie/politiek en wat precies hun motivatie is om het ene wel harder aan te pakken dan het andere. Maar ik kan me voorstellen dat ze goede redenen hebben voor hun keuzes. Door het illegaal te houden blijft XTC meer een ‘geheim’ soort drugs. Hiermee bedoel ik dat de effecten van XTC een beetje in het mist zijn gehuld en het onduidelijk is wat de gevolgen van XTC kunnen zijn. Maak het legaal en geef voorlichting, zorg dat mensen weten dat het spul inhoudt voordat ze ermee in aanraking komen. Mensen weten bijvoorbeeld heel goed wat de effecten van alcohol zijn, althans beter dan wat de effecten van XTC zijn. Sorry hoor, dat is echt veel te simpel geredeneerd. Er zijn zoveel factoren die bepalen of jij verder gaat experimenteren (zoals leeftijd, omgeving, financiële middelen, toekomst perspectief e.d.) dat het veel te simpel is om te zeggen dat XTC een duidelijke overstap is naar zwaardere drugs.

dat effect heeft alcohol ook :’")

XTC is niet zwaar verslavend: http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/alcohol-drugs/drugs/drugs-risicos/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

Ik zeg nergens dat er geen andere factoren meespelen. Ik zeg enkel dat de overgrote meerderheid die aan zwaardere drugs zit, begonnen is met mindere erge drugs.Maar uiteraard is dat niet de enige factor.

En tja, financiële middelen, ze kunnen makkelijk een standbeeld minder zetten en wat meer geld in deze problematiek steken denk ik dan. Ik denk trouwens dat het niet echt met het geld te maken heeft, hier (België) en ik verwacht ook in Nederland, is er een soort gedoog beleid. Je wordt gepakt met XTC? Ach, tenzij het duidelijk is dat je een dealer bent, krijg je een boete en that’s it. Word je opgenomen met een overdosis? We knappen je terug op en je mag naar huis. Wat meer moeite erin steken zou al veel helpen, wat meer controleren op feestjes ipv. enkel de overduidelijke gevallen te onderzoeken,…

Oh haha de universiteit van Leuven pakt nu ook al uit met een wereldrecord “”“coke”"" snuiven :’) ook al fake, dayum. Tis wel voor een goed doel, tegen testen op dieren blijkbaar.

ik vind dat het illegaal moet blijven.
als het legaal word moet je er weer belasting over gaan betalen en word het een stuk duurder.
En over dat het gevaarlijk is: tuurlijk zit er altijd een risico aan drugs maar je kunt het op heel veel plaatsen gratis laten testen.
Als je dat niet doet dan vind ik dat het jou eigen schuld is.
Als je je goed inleest van tevoren en je spullen laat testen is er niks aan de hand maar het komt vooral door mensen die niks erover lezen en op n feest iets van iemand aannemen en dan innemen, zonder het te testen en dan er niks over weten.
de meeste ongelukken met xtc gebeuren door oververhitting of watervergiftiging.
Als je je goed in hebt gelezen weet je wat je wel en niet moet doen en door zulke mensen die er laks mee om gaan word xtc in het nieuws bestempeld als slecht en gevaarlijk.

Ik vind ook dat het illegaal moet blijven. De reden om het te legaliseren omdat er dan veiligere xtc komt vind ik een beetje raar, want de xtc in nederland is niet vervuild. Ja, ooit duikt er eens een pil met pmma op, maar in 99% van de gevallen zit er in een pil wat er in hoort te zitten; mdma.

Ongelukken gebeuren omdat mensen niet weten wat ze gebruiken, en dat zal je ook blijven houden als het legaal is. Watervergiftiging of uitdroging zal dan ook voorkomen. Het punt is dat mensen zich moeten laten informeren over wat ze gebruiken.

Bovendien vind ik het onzin om zo te redeneren dat xtc een begindrug is en dat mensen daarna sneller overstappen op andere zwaardere drugs. Ik zie dit weleens gebeuren om me heen, maar in de meeste gevallen gebeurt dit niet. Het is niet alsof alleen het gebruik van xtc invloed heeft op of je zwaardere drugs gaat gebruiken. Dit ligt ook aan de persoon zelf en de omgeving. Je gaat echt niet ineens van xtc naar ‘Oh, laat ik ook eens heroïne proberen’. Dat is bovendien niet eens een partydrug, en mensen gebruiken toch drugs om te feesten. (Althans, degene waar ik het over heb; xtc gebruikers op feesten)

Ik zeg ook niet dat iedereen die XTC gebruikt over gaat op zwaardere drugs. Ik zeg dat bijna iedereen die aan zwaardere drugs zit, begonnen is met een lichtere drugs. Dat is iets helemaal anders. Daaruit maak ik op, dat als je lichtere drugs wegbant uit de samenleving, er ook veel minder nieuwe gevallen van zware drugsgebruikers bijkomen.

Om nu een voorbeeld te geven: Ik ken nogal veel mensen die begonnen zijn met XTC op feestjes, nadien een depressieve kickback kregen en wel degelijk zijn overgestapt op heroïne. De rest van zware gebruikers die ik ‘ken’ zijn ook via een minder zware drugs over gegaan op zwaardere. Ik ken niemand die meteen met zware drugs begonnen is zonder ooit in zijn leven met iets lichters in aanmerking gekomen te zijn.

Je komt sowieso in het milieu terecht en de stap is kleiner. Niet iedereen neemt die stap, maar zo goed als niemand gaat van ‘Helemaal geen drugs’ naar ‘zware drugs’.

Dat is niet waar. Ze hebben bij Spuiten en Slikken ooit nog een test gedaan met pillen die ze gewoon in Nederland kochten en in heel veel pillen zat niet wat er in hoort te zitten.

Daarnaast is het wanneer XTC illegaal is ook illegaal om voorlichting te geven hoe je het moet gebruiken. Je mag er bijvoorbeeld geen bijsluiter voor maken of iets dergelijks.

Dit!

als je ook te veel van alcohol drinkt heb je het zelfde effect hoor, en je bent niet helemaal van de wereld ofzo van xtc. :"")

er zijn vast wel mensen die na xtc depressief zijn geworden maar dat is eerder uitzondering dan regel hoor.

ontopic: ik heb liever dat het illegaal blijft, als het legaal wordt komen er waarschijnlijk heel veel accijns op en nu kan ik het lekker goedkoop kopen :grin:

xtc is niet verslavend, alcohol daarintegen wel :’)

Beetje dubbel. Ene kant zeg ik ja, want xtc is niet goed voor je.

Aan de andere kant blijven mensen het gebruiken of het nou legaal of illegaal is.

Hm, ja ik vind het lastig. Legalisering stelt je in staat om zaken te reguleren en te controleren. Illegale XTC is helemaal link, als je ziet wat ze er af en toe in gooien. Maar om het dan maar legaal te maken… Een gedoogbeleid is misschien een beter plan. En sowieso moeten pillen weer getest gaan worden op bv. feesten, zodat mensen die toch wel drugs nemen, dat in ieder geval veiliger kunnen doen.

Ik zeg niet dat dit voor iedereen geldt, niet iedereen die rookt krijgt longkanker, maar het is wel een serieus risico. Misschien wordt niet iedereen echt depressief, maar het is wel normaal dat je na XTC gebruik serieus moe en uitgeput bent. Je hebt namelijk al je energie verbruikt. Kan je daarna weet ik veel hoelang slapen en rusten zal je daar misschien geen problemen van ondervinden, maar moet je werken of naar school de dagen daarna en heb je dus een druk leven, dan is er al meer kans dat zoiets zich uit in een burn out bijvoorbeeld.

Mijn eigen stukje is natuurlijk wat ik er van denk, maar in die link staat dus wel dat je vaak last hebt van depressieve klachten na XTC gebruik.