D66 gratis xtc uitdelen // moet dit legaal worden?

Na aanleiding van dit artikel http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3640174/2014/04/23/Jongeren-D66-willen-gratis-xtc-pillen-uitdelen.dhtml vroeg ik me af wat jullie vinden, zal xtc legaal kunnen worden in de toekomst of is het beter dat het illegaal blijft?
Ik wist niet zeker of dit topic wel mocht omdat er al een drugs topic is.

Ik vind dat dit illegaal moet blijven. Van xtc ben je nadien depressief, en als je depressief bent en blijkbaar niet vies bent van wat drugs, ga je ook vlugger de wat zwaardere soort nemen.

Ik zeg niet dat iedereen dit doet, ik zeg enkel dat ik iemand in huis heb zitten bij wie het zo gegaan is.

Ik vind het legaal moet worden om het te gebruiken en om het te laten testen. Mensen gebruiken het toch wel en nu gebeuren er zo veel ongelukken mee. Dan kun je beter ‘goed’ spul hebben dan troep. Ik denk aan een soort gedoogbeleid zoals bij wiet.

Wat een stom artikel, ze gaan neppillen uitdelen, nu komt het over alsof ze pure xtc gaan uitdelen :’)

Daarnaast vind ik het heel moeilijk. Aan de ene kant is het beter dat het legaal is, dan is er meer controle en komt er minder vervuilde drugs.
Aan de andere kant lijkt het dan net alsof de overheid het aanmoedigt om drugs te gebruiken. Ik ben er nog niet uit.

Ik snap eigenlijk niet helemaal wat ze er mee willen bereiken? Kan iemand me dat misschien uitleggen haha

D66 bedoel je?
Bewustwording vooral. Mooie flyer erbij over dat ze drugs legaal willen maken en alle jongeren staan direct aan hun kant :stuck_out_tongue:

oh zo :") maar ze gaan dus neppillen uitdelen?

Ik denk dat het een goed idee om het te legaliseren. Er gebeuren op het moment veel te veel ongelukken door slechte pillen. Ze kunnen zo veel beter pillen gaan testen zodat er zo min mogelijk vervuilde drugs in de omloop komen.

Maar als je zo denkt ‘Achja, ze gebruiken het nu toch, dus dan kan je het beter legaal maken.’ Kan je ook zo over andere dingen beginnen. Denk je dit dan ook over hardrugs? Zoals Crystal Meth, of heroïne? Denk je ook zo over wapens?

Ik vind wél dat er beter op gecontrolleerd moet worden. Ze hebben geld genoeg om harder op te treden tegen drugs, ze doen het gewoon niet. Om dan lui te wezen en het legaal te maken, tja, zo zou ik het niet aanpakken.

Nee want dat is echt gevaarlijk. Als je geteste XTC verkoopt met een bijsluiter erbij dan is het minder gevaarlijk dan alcohol. Nu is het gevaarlijker omdat het illegaal is en men er allerlei troep in stopt. Een pilletje laten testen kan wel maar dan moet je hem opsturen. Vroeger stonden er van die testbusjes op festivals maar dat mag nu niet meer.

XTC is nog steeds gevaarlijk als het getest is. Misschien niet zo gevaarlijk als Crystal Meth, maar nog steeds gevaarlijk. En ik ken gevallen van mensen die na XTC overstappen op een gevaarlijkere variant, een veel gevaarlijkere variant. Als je XTC gaat legaliseren, zullen er ook wel een paar zijn die na een tijd overstappen op die gevaarlijkere drugs. Kijk naar alcohol, legaal. Vanaf je 18 jaar ja (Bij ons 16, maar goed), maar hoeveel mensen van 13 zijn er wel niet die in een coma liggen na zoveel gezopen te hebben dat ze gewoon niet meer hun ogen konden openen? Omdat het legaal is, ligt de drempel ook lager. De stoffen die erin zitten zijn mogelijk veiliger, dat kan zijn. Maar dat weegt voor mij niet op tegen het nadeel van het gewoon te verkopen en het zo voor te laten komen als iets veiligs. Want ach, het is legaal, zo erg zal het dan wel niet zijn.

Ja daar heb je misschien gelijk in. Aan de andere kant, als iets legaal is dan is het ook weer minder spannend. Toch staat XTC aangeschreven als een van de minst gevaarlijke drugs. Alcohol staat velen malen hoger. Ik vind het gewoon altijd zo krom dat alcohol dan gewoon in de supermarkt verkocht wordt en de rest verboden is.
http://www.jellinek.nl/vraag-antwoord/alcohol-drugs/drugs/drugs-risicos/welke-drug-is-de-gevaarlijkste/

Ohja, maar ik ben ook tegen legale alcohol, net zoals sigaretten trouwens. (En ik rook zelf, dusja, dat is waarschijnlijk hypocriet.)

Ik gebruik ook alcohol en geen XTC haha!

Het punt is dat de consumptie van XTC veel hoger ligt dan bijvoorbeeld Crystal Meth. Daarnaast is XTC ook een veel meer geaccepteerde drug dan bijvoorbeeld heroïne. Daarom kan je beter op de situatie inspelen en het zo veilig mogelijk laten gebeuren (door bijv goede pillen uit te delen e.d.) dan een beleid voortzetten wat toch niet effectief is.

Maar het beleid, dat nu niet effectief is, is ook een lui beleid. Je gaat me niet zeggen dat je niet de middelen hebt om XTC beter aan te pakken dan nu. Het wordt momenteel waarschijnlijk veel geconsumeerd inderdaad, maar het kan altijd vaker en meer. De leeftijd van XTC gebruikers zal nu ook wel vooral meerderjarigen zijn, als je het legaal maakt, geraken minderjarigen er ook makkelijker aan en lijkt het ook veiliger dan het werkelijk is. Want zoals ik al zei, XTC kan een opstap zijn naar zwaardere drugs. Niemand begint meteen aan heroïne, iedereen neemt eerst de drugs die veiliger schijnen, maar dan gaan ze verder dan dat. (Ik heb het nu dus over zware druggebruikers, ik ken niemand daarvan die niet met zoiets ‘ongevaarlijks’ begonnen is.) Dus als je het zo bekijkt, is XTC helemaal niet ongevaarlijk, het is namelijk een opstap naar gevaarlijkere middelen.

nee jo dan wordt het duurder :’(

Mja kweetniet legaliseren heeft voor- en nadelen en ik weet niet precies welke harder opwegen. Ik begrijp beide kanten wel.

Ik vind ook dat drugs gelegaliseerd moet worden om het te kunnen controleren en een beleid mogelijk te maken.

Sowieso legaliseren. Het is imo beter dan alcohol (mits goed getest) en alcohol is ook legaal dus ja.
Mensen moeten eens stoppen met janken over drugs en inzien dat alcohol ook een harddrug is.