D, dt, t?

Hey girls.

Nu voel ik mij erg dom… Ik heb mijn havo diploma op zak maar ik begrijp nou nog steeds niet wanneer je een d, t of dt krijgt.

Ik heb al veel op internet gezocht maar ik krijg het gewoon niet duidelijk. Er staat overal, ja als er ik staat moet dit en bij het/hij blabla dat.

Maar in sommige zinnen staat nieteens iets van ik, jij enz. Dan staat er bijvoorbeeld: er is iets gebeurd…
en bijvoorbeeld staat er op internet, maak er lopen van, dus loop, loopt enz
Dan is het bij deze zin: ik was verbaasd dat jeroen in die buurt beroofd is
Maar als je lopen dan toepast hoor je jeroen in die buurt loopt is en niet loop is.
Dus hoort er eigenlijk een t, maar toch moet er een D…

Kan iemand mij alsjeblieft helpen! Ik moet het nu echt goed kunnen voor mn opleiding!

Dat is ook een voltooid deelwoord he, daarvoor geldt niet die regel die jij net noemt. In de zin ‘ik was verbaasd dat Jeroen in die buurt beroofd is’, is het woord is de persoonsvorm, en beroofd het voltooid deelwoord. Die laatste letter vind je door het kofschip te gebruiken, het hele werkwoord is beroven, de v zit niet in het kofschip, dus krijg je een D!

bedankt!! en hoe moet je bepalen als er geen hij/zij/het/ik enz in de zin staat? bijv er is iets gebeurd, daar word melk gekocht enz

verbaasd is een ZN dus die hoef je niet te vervoegen in dit geval. Die kan je ook niet vervangen voor loopt, want het is geen werkwoord.

Beroofd is in dit geval een voltooid deelwoord, dus hoef je ook niet te vervoegen en wordt gewoon met een D geschreven omdat als je het in de meervoudsvorm zet ‘beroofde’ krijgt en niet ‘beroofte’.

DT krijg je alleen als het een hij/jij vorm is die in het originele werkwoord met een D wordt geschreven. in de hijvorm komt er áltijd een T achter (tenzij die er al staat, dan is het overbodig), dus ook als er al een D staat…

voorbeeld:

Hij … (komen) te laat.

Je ziet de hij vorm, waardoor het stam + T wordt. De stam van komen is kom (ik vorm) dus is het kom +t. = hij komt te laat.

Als hij nog een keer te laat komt … (worden) hij geschorst.

Je moet dus worden vervoegen. Je pakt eerst de stam (ik vorm) = word. Het gaat hier om de hij vorm dus er komt een T achter. dan krijg je; als hij nog een keer te laat komt WORDT hij geschorst.

Niet lullig bedoelt, maar hoe ben je het vak Nederlands doorheen gekomen op de havo zonder dit te snappen ooit?

Het gaat altijd (behalve bij onregelmatige werkwoorden als “zijn”) als het werkwoord “lopen”. Dat betekent dus:
ik loop
jij loopt
hij/zij/het loopt
wij lopen
jullie lopen
zij lopen

Hieruit volgt:
ik word
jij wordt
hij/zij/het wordt
wij worden
jullie worden
zij worden

In een zin als: “er is iets gebeurd” heb je echter niet te maken met een vorm uit het bovenstaande rijtje, maar met een voltooid deelwoord. Dit is bij lopen bijvoorbeeld “gelopen”, bij worden “geworden”.
Bij gebeuren is het dus: “gebeurd”, vandaar bovenstaande vorm. Maar wanneer moet je nou en voltooid deelwoord met een t/d op het eind schrijven?
t kofschip.
Alle woorden waarvan de stam op één van de medeklinkers daaruit eindigt, krijgen een t, alle anderen een d (behalve dingen als de x, maar die weet ik zo even niet).

Bijvoorbeeld: gekoch-t, gegaap-t, geroei-d.

Dan heb je ook nog dingen als “gelopen” en “geslapen”, ook voltooid deelwoorden, maar die eindigen dus niet zo.

verbaasd is ook een voltooid deelwoord. Zelfstandige naamwoorden zijn woorden waar je de of het voor kan plaatsen bijv. (de) boom en (het) meisje. Verder klopt het allemaal. :slightly_smiling_face:

Je moet onthouden dat je bij het maken van het voltooid deelwoord en de verleden tijd het kofschip gebruikt! :wink: Voor vervoegingen voor de tegenwoordige tijd moet je het zoals hierboven beschreven staat doen. Lopen wordt vaak aangeraden omdat je daarbij de +t goed hoort.

Wat je zegt over de x klopt! Ondanks dat de x niet in het kofschip zit krijgen werkwoorden waarbij de stam eindigt op de x toch een t bij het vervoegen naar de verleden tijd. :wink:

Ja zie het nu ook. Ik weet wat een zn is maar heb hier gewoon wat sloom gekeken. Ik heb nooit geleerd het kofschip te gebruiken. Pas sinds 2 jaar geleden heb ik ‘toffe taxi pokke chips’ geleerd, maar ik snap niks van die toepassingen. Ik maak het langer of doe het op gevoel.

Misschien helpt dit: Wij krijgen op school een stencil, die moet je gewoon uit je hoofd leren, en de leraar nederlands geeft per jaar rond de 20-25 toetsen over dit stencil, en legt het elke keer weer uit (: ik snap het nu dus wel, ik zal er ff foto van maken (: met dit stencil kun je makkelijk zien wat een d, een t, dd, tt of dt wordt (:

Ik vergeet dit ook altijd en schaam me er ook een beetje voor. Maar bij nederlands hebben we het laatst weer herhaald, het werkt zo:
Bij regelmatige werkwoorden in de tegenwoordige tijd:
ik- de ikvorm
hij/jij/zij- ikvorm +t
wij/jullie/zij- hele werkwoord
Als je/jij achter het werkwoord staat en je kan het door het andere vervangen(bijvoorbeeld: loop je kan je vervangen door loop jij) schrijf je altijd de ikvorm.

Bij regelmatige voltooid deelwoorden:
ik heb altijd een stappenplan geleerd:

1. Maak de stam
  2. Zit de laatste letter daarvan in 't xkofschip?
    ja—> t achter de ikvorm (niet de stam)
    nee—> d achter de ikvorm
    (en dan natuurlijk met ge- ervoor)

De eerste foto staan de 1e en een gedeelte van de 2e regel op, de 2e foto staat het andere gedeelte van regel 2 en regel 3 &4, als je nog vragen hebt (; vraag maar (:
xx

sorry, foto wil niet uploaden, hier de link :
http://imageshack.us/photo/my-images/155/ahghgdhladhklghklaehkl.jpg/
http://imageshack.us/a/img818/2662/adgjlaghlhalgljk.jpg

^als je dit gewoon leert, dan kan je als je het gewoon een beetje onthoudt, altijd. leraar nederlands heeft dit al een aantal jaren, en mensen die nu al op hbo of klaar zijn, hebben hier veel aan gehad. (:

Superrr bedankt xxxxxx

Ze hebben t kofschip daarom ook veranderd in het t ex-kofschip, sexy fokschaap, xtc-koffieshop en nog een paar volgens mij :stuck_out_tongue:

Wij hadden altijd kofschip met anker (de x) haha.

haha lol :stuck_out_tongue:

Dt is met de Jij vorm tegenwoordige tijd.
Meer weet ik ook niet XD