Cyste in eierstok

Vorige week ben ik naar de dokter geweest aangezien ik al 1,5 maand non stop ongesteld ben. Ik kreeg gelijk een verwijsbrief naar de gynaecoloog voor een gynaecologische echo en om bloed te prikken om te checken op bloedarmoede. Deze week had ik dus de echo en moest ik bloed prikken en kreeg niet zo heel leuk nieuws.

Ik heb een cyste in mijn rechter eierstok. Dit gebeurt wel vaker, maar pas bij vrouwen van rond de 50. Daarnaast heb ik op mijn 15e ook al een cyste gehad in mijn linker eierstok (ik ben nu 20). Deze is toen operatief verwijderd aangezien het een diameter had van 10 cm en mijn eierstok 2x was gedraaid. Dit veroorzaakte ongelooflijk veel pijn, ik heb letterlijk 3 dagen lang niet kunnen lopen of eten.

Op dit moment voel ik bijna geen pijn, maar ik ben heel erg bang dat het weer zo erg word. Daarnaast kunnen cystes uitgroeien tot kwaadaardige cystes en eierstok kanker veroorzaken. Het zit me gewoon echt niet lekker eerlijk gezegd. Ik krijg woensdag de uitslag van mijn bloedonderzoek en moet pas over 3 maanden terugkomen voor controle.

Het gebeurt naar mijn weten en volgens de gynaecoloog bijna nooit dat iemand op zo’n jonge leeftijd een cyste krijgt en al helemaal niet een tweede keer, maar ik vroeg mij toch af of iemand dit verhaal herkent…

Ik herken dit, ik heb zelf cystes van verschillende groottes in mijn eierstokken door PCOS en ben ook geopereerd om alle cystes kapot te maken. Ik herken je pijn echt heel erg.

PCOS is trouwens wel veel voorkomend, ook bij jonge mensen. Of bedoelt de arts echt gewoon zoals in jouw geval, één cyste? Ik zou me er in ieder geval niet heel druk om maken, het kan ook komen door een verandering of verstoring in de hormonen.

Nee het is maar één cyste elke keer. PCOS heeft de gynaecoloog niet genoemd, dus dat zal het denk niet zijn. Verandering of verstoring in de hormonen? Denk het ook niet, slik al jaren dezelfde pil en al jaren slik ik door. Na 3 strips stop ik altijd even, zodat m’n lichaam even kan ‘lozen’ haha. Laatste keer hield de menstruatie alleen niet op, is nog steeds niet gestopt. Heb aanstaande vrijdag een afspraak gemaakt om mee duidelijkheid te krijgen.

Lijkt me verstandig! :slightly_smiling_face:

Even up voor dit topic, wil heel graag even mijn verhaal kwijt zonder dat ik al mijn vrienden/familie tot last ben. Voel je vrij om wel/niet te reageren, vind het al fijn dat ik even wat van me af kan schrijven.

Vorige week ben ik terug gegaan voor controle bij de gynaecoloog. Ik krijg steeds meer last van de cyste. Ik voel hem constant zitten en soms doet het echt pijn. Tijdens de controle kwam naar voren dat de cyste iets gegroeid is. Naast de cyste zit er nu ook vocht in mijn buikwand. De gynaecoloog vertrouwt het niet en binnenkort moet ik onder de CT-scan. Vandaag heb ik bloed laten prikken en na de CT-scan krijg ik de uitslag van beide onderzoeken.

Eerlijk gezegd vind ik het allemaal doodeng… Er is ontzettend veel kanker in mijn familie en ben zo bang dat ik het ook ooit krijg. 3 weken terug heb ik mijn tante nog begraven na een ziektebed van 9 jaar. Het spookt constant rond in mijn hoofd en weet soms gewoon niet wat ik moet doen. Het wachten duurt zo ontzettend lang.

Ik heb dat ook eens gehad (rond de 19 jaar), de mijne was rond de 5 cm en meerdere keren gedraaid dus erg pijnlijk. Ik moest rust houden en toen verdween hij vanzelf. Niet dezelfde ervaring als jij dus, maar volgens mijn gynaecoloog kwam dit bij jonge vrouwen van mijn leeftijd voor bij zeker 15-20% procent (vaker bij vrouwen met een spiraal).

ik volg ook even
bij mij is er deze week ook een cyste gezien alleen zegt de dokter da ik me niet moet aanstellen
toch maak ik me er wel zorgen over omdat ik al 3 maanden erg veel pijn heb.

Heb er zelf (gelukkig) geen ervaring mee, maar wilde jou veel sterkte wensen. Ik kan me je ongerustheid wel voorstellen.

Kijk, dat vind ik nou zo raar… Jouw gynaecoloog zegt weer totaal iets anders dan de mijne. Er is hier gewoon geen duidelijkheid hierover. Vind het ook gek dat ze hem bij jou hebben laten zitten. Is toch min of meer gevaarlijk als je eierstok is gedraaid, omdat hij dan kan afsterven. Gelukkig is die van jou wel vanzelf weg gegaan!

Sorry, maar dan is die dokter niet helemaal lekker in zijn/haar bovenkamer als hij/zij dat op die manier zegt. Cystes kunnen ontzettend pijnlijk zijn. De vorige keer heb ik 3 dagen op bed gelegen, hield niks binnen en kon niet lopen. Ik zou gewoon blijven terugkomen als je klachten blijft houden. Desnoods vraag je een second opinion aan.

Dankjewel, lief van je! :slightly_smiling_face:

^ of ze hem laten zitten hangt ook van het soort cyste af. Functionele cysten bijvoorbeeld, die verdwijnen meestal vanzelf weer en worden over het algemeen niet zo groot. Maar een cyste die om zijn as gedraaid is, is eigenlijk wel een spoedindicatie voor operatie omdat hij anders af kan sterven :confused:

Functionele cysten komen veruit het vaakst voor, ook bij jonge vrouwen! Vaak merk je het echter nieteens. Over het algemeen hoeven functionele cysten <8 cm niet weggehaald te worden, meestal verdwijnen ze vanzelf na een (of meerdere) menstruatiecycli. De kans dat ze dan om hun as gaan draaien of ruptureren is heel erg klein. Als je er heel erg veel last van hebt kan je hem wel weg laten halen, maar bedenk dan wel dat een operatie ook niet fijn is. Andere soorten cysten zijn natuurlijk wel een indicatie om eerder te opereren, maar dat hoeft niet meteen te betekenen dat het iets kwaadaardigs is!

Ik heb zelf 2x een cyste gehad. De eerste keer had ik al een paar weken vreselijke druk- en bewegingsafhankelijke buikkramp, en toen werd de pijn van het een op het andere moment echt onhoudbaar. Bleek dat er een cyste geruptureerd was, toen zat er ook vrij bloed in mijn buikholte. De tweede keer herkende ik de symptomen, echo laten maken, bleek er een functionele cyste van 6 cm te zitten en toen heb ik het afgewacht, die is gelukkig vanzelf weer weg gegaan.

In ieder geval heel veel sterkte en probeer jezelf niet te druk te maken in de tussentijd :slightly_smiling_face:

Tsja verschilt toch per persoon. Bij mij was er bij de draaiing van de cyste geen gevaar door de positie, maar als ze zouden besluiten te opereren hadden ze waarschijnlijk de hele eierstok moeten wegnemen. Nou dan wacht ik toch liever even haha. Bovendien moest ik heel regelmatig terugkomen voor een echo om het in de gaten te houden.

Hopelijk heb jij er verder ook niet al teveel last meer van! Het zal hopelijk gewoon toeval zijn, maar snap wel dat als het vaker dan 1x is dat het je dan toch niet lekker zit.

Hey,
Ik begrijp je angst heel goed! Ik was 13 toen ik voor het eerst een cyste op mijn eierstok had. Dokters dachten dat ik kanker had en binnen een dag heb ik toen alle onderzoeken, MRI scans etc gehad. Diezelfde dag ook gelijk de uitslag gehad en bleek een cyste te zijn. Ik ben erg snel daarna, in diezelfde week nog geopereerd omdat de cyste in anderhalve week tijd van 4 bij 5 cm naar 12 bij 9 cm was gegroeid, ongeveer even groot als een tennisbal. Die cyste is via een kijkoperatie verwijderd en bleek goedaardig te zijn gelukkig! Nu moet ik de pil slikken. Het vreemde bij mij is alleen dat ik om de maand, als ik weer een eisprong heb aan mijn rechter kant, weer een cyste krijg die meegroeid tot het moment dat ik ongesteld wordt. Dan wordt hij kleiner. Dit steeds opnieuw als ik een eisprong heb aan de rechter kant.

Wss heb ik een cyste gekregen doordat ik een tweeling ben. Mijn tweelingzusje is dood geboren met 27 weken, en doordat er iets niet helemaal goed is gegaan heb ik haar eitjes zegmaar meegekregen. Ik heb dus heel vaak een dubbele eisprong waardoor in mijn geval de eitjes zich gingen opstapelen en zich een cyste vormden.

Als je je zoveel zorgen maakt zou ik dit duidelijk maken tegen de gynaecoloog. Hij zal dan waarschijnlijk nog wat verder onderzoek etc doen. Ik heb dit ook gedaan toen ik de cyste had en daardoor kon ik binnen een dag onderzocht worden en uitslagen binnen krijgen. (btw, ik had onderzoeken in Gent, hier doen ze alles in spoedtempo echt een “aanrader” het is mss wel een eindje rijden maar alles voor je gezondheid toch!)

Heel veel sterkte!!

^ Dingen met spoed behandelen kan letterijk in elk ziekenhuis haha :’’)

Ik heb inmiddels de CT scan achter de rug en gisteren de uitslag gekregen. Ik heb een goedaardige tumor, dus ook geen uitzaaiingen gelukkig! Wel blijft hij groeien, inmiddels is hij 6 cm groot. Hierdoor drukt hij tegen andere organen aan, maar ook tegen de achterkant van mijn rug. Best wel pijnlijk dus. Ik moet binnenkort onder het mes om te voorkomen dat hij zo groot wordt dat mijn eierstok weer gaat draaien.

Het is nu alleen de vraag of ik alleen de tumor laat weghalen of mijn hele eierstok. Er is namelijk een grote kans dat er een stukje tumor achterblijft en vervolgens weer uitgroeit tot een grote tumor. De kans dat hij zich ooit ontwikkeld tot een kwaadaardige tumor is namelijk niet uitgesloten…

Vind het een best wel lastige beslissing. Wil geen kans lopen op eierstokkanker, maar als er ooit iets gebeurt met mijn goede eierstok kan ik geen kinderen krijgen :frowning:

Jeetje heftig zeg!
Misschien kun je eicellen laten invriezen? Dat je er extra hebt, voor het geval dat?