CV geneeskunde

Hi,

Ik heb begrepen dat je CV belangrijk is bij de toelating voor de studie geneeskunde. Ik wil graag geneeskunde studeren dus lijkt het me handig aan mijn CV te werken.

Hebben jullie tips of suggesties waar ik (vrijwilligers)werk ervaring op kan doen?
Het duurt nog een aantal jaar voordat ik me kan aanmelden voor de studie dus heb nog genoeg de tijd!
Laat gerust al jullie aanraders/tips/etc. achter voor mijn CV.

Goed dat je er alvast mee bezig bent, maar wees je ervan bewust dat je CV niet overal even belangrijk is. Ik zou dus vooral gaan kijken bij welke universiteit je zou willen studeren en hun selectieprocedure in de gaten houden. Het kan natuurlijk altijd handig zijn om een goed CV te hebben, maar staar je er niet blind op.

Bij de meeste universiteiten moet je gewoon één of twee toelatingstoetsen doen en op basis daarvan krijg je een rangnummer. De eerste zoveel worden dan toegelaten + de mensen die cum laude geslaagd zijn, die worden sowieso toegelaten vaak. Het is sowieso altijd goed om aan je CV te werken! Ook voor als je straks de studie doet en een bijbaantje in de zorg wil of voor als je geneeskunde hebt afgerond. Wanneer je dat zelf ziet zitten zou je kunnen overwegen een paar weekjes naar het buitenland, naar een niet-Westers land, te gaan in de zomervakanties om daar vrijwilligerswerk te doen, dat staat altijd mooi op je CV! Daarmee laat je ook zien dat je ook ervaring en interesse hebt binnen/voor andere culturen dan de Westerse cultuur.

f

^ Niet? Afgelopen jaar nog wel! Misschien dat dat dit jaar verandert is, kan hoor, geen idee! :slightly_smiling_face:

@Juno, bedoel je misschien dat ze niet meer alleen mogen toetsen op kennis en ook naar motivatie moeten kijken? Want er waren wat universiteiten die kandidaten lieten afvallen op basis van alleen een kennistoets en dat mocht eigenlijk niet.

ff

Ik wil ook graag geneeskunde studeren en ik werk nu in het ziekenhuis, wel betaald. Bij Projects Abroad kan je vrijwilligerswerk doen in het buitenland, is niet zo heel erg duur, zoiets wil ik ook gaan doen. Bij Gap Medics kan je ook vrijwilligerswerk doen in het buitenland, maar daar moet je redelijk wat voor neerleggen.

Een meisje die ik kende heeft ziekenhuizen bezocht met de vraag of ze bij een arts stage kon lopen. Na héél veel zeuren is het haar toch gelukt, wie weet kan jij ook zoiets voor elkaar krijgen.

Maar zoals Inevitable zegt, het ligt heel erg aan de universiteit. Volgens mij kijkt Erasmus heel erg naar cijfers en CV, Utrecht kijkt naar de kennistoets en communicatietoets (die naar mijn weten alsnog gewoon gehouden worden).

Het is leuk als je iets op je CV hebt staan, maar het is niet het állerbelangrijkste. Succes!

Bedankt allemaal :slightly_smiling_face:.
Mijn voorkeur gaat momenteel naar Rijksuniversiteit Groningen, en anders graag in Rotterdam.

@thefreakoffreaks wat doe je in het ziekenhuis als ik vragen mag :slightly_smiling_face:? In het ziekenhuis werken klinkt super leuk maar ik ben 16 dus ik weet niet of ze wat aan me zouden hebben zonder kennis en ervaring.

Ik studeer in Groningen en CV is hier niet echt van belang voor de selectie! Rotterdam daarentegen kijkt veel meer naar CV volgens mij. Ik zou gewoon doen wat je leuk lijkt en niet per se om je CV op te bouwen. Vooral als je naar Groningen gaat heeft het nauwelijks nut, want bijna niemand haalde hier hoge punten op CV.

Ik weet dat dit jaar bijvoorbeeld in Rotterdam dat je direct werd toegelaten wanneer je een 7,5 stond in de 5e.

Trouwens je wordt niet direct meer toegelaten als je cum laude slaagt. Bij de meeste universiteiten letten ze niet eens zo erg op de punten.

Bij vrijwilligerswerk moet je wel op letten dat je heel veel uren hebt (100 uur) want anders nemen ze je niet serieus.

Weet iemand hoe het zit met het toegelaten worden tot de studie geneeskunde in Maastricht (PM please)? Geneeskunde is namelijk mijn plan A en plan Z…

Maastricht is het belangrijkste de toets waarvoor je echt niet kan voorbereiden, op basis daarvan wordt de rangnummers bekendgemaakt en als iemand dezelfde toetsscore had als jou dan wordt er pas gekeken naar het portfolio.

Ik ben hospitality medewerker, dus ik maak vooral eten voor de patiënten klaar en geef dit aan ze, je ondersteunt de verpleging waar nodig en soms kleine schoonmaakklusjes of bedden wegbrengen. Ik ben ook aangenomen zonder enige kennis of ervaring, het ging ze meer om of zij jou naast het bed van een patiënt wilde hebben, haha! Zolang je gemotiveerd bent om mensen te helpen en net iets extra’s te doen, zit het vaak wel goed hoor. Ik zou eens kijken naar ziekenhuizen in de buurt of zij nog functies open hebben staan, of even mailen dat je je graag aanbiedt!