cv-building voor geneeskunde

Hoihoi,

Ik ben 15 jaar en zit in de vierde. Ik wil heel graag na de middelbare geneeskunde studeren. Om de kans te vergroten toe gelaten te worden op de studie wil ik nu al mijn cv werken. (dit beval de universiteit mij ook van harte aan) Ik ben geïnteresseerd in spoedeisende geneeskunde, dus ten eerste wil ik mega graag een EHBO-diploma halen.
Wat mij leuk lijkt is een bijbaan in de zorg. Maar ik ben natuurlijk nog maar 15 dus er is 0,1% kans dan ik iets geschikts vind.
Ik ben heel erg enthousiast en zou nu al graag iets willen kunnen betekenen voor andere mensen. :upside_down_face:
Hebben jullie tips om nu al aan mijn cv te werken?

x

Voor je toelating voor geneeskunde is de richting die je uiteindelijk op wil niet per se van belang. Dus een EHBO diploma is sowieso heel goed natuurlijk, maar dit zal niet extreem goed op je CV staan. Wat je kunt proberen is bijvoorbeeld vrijwilligerswerk, dit staat altijd goed. Ook als het niet in de medische richting is. Je zou bijvoorbeeld kunnen vragen bij een bejaardentehuis in de buurt, of je daar af en toe kunt helpen, door een keertje te gaan wandelen met een oudje, of een boodschap voor ze te doen.
Als je 16 bent mag je wat meer werkzaamheden uitvoeren, en dan kun je misschien viavia betaald een baantje in een ziekenhuis zoeken? Een vriendin van me werkt bijvoorbeeld in het ziekenhuis waar haar moeder psycholoog is, en die vriendin doet daar iets met de lading/vracht van medicijnen die geleverd worden en andere benodigdheden.
Verder schijnt topsport altijd goed op je CV te staan, maar dat is niet iets wat je nu nog even kunt gaan doen. En anders misschien bijvoorbeeld in de zomervakantie/na je examens een aantal weken vrijwilligerswerk in het buitenland? Er zijn diverse organisaties die dat aanbieden, ook medische projecten.
Een baantje echt in de zorg, als in dat je mensen verpleegt oid, dat zul je niet snel vinden, omdat je daar echt wel een opleiding voor nodig hebt.

Jemig dat de uni 15 jarige mensen al aanbeveelt om aan hun cv te gaan werken. Word steeds gekker.

Maar ja, vrijwilligerswerk staat inderdaad altijd goed op je cv wat hierboven mij al wordt aangegeven. Je kan ook speciale projecten doen.

Je moet bij de meeste universiteiten een heel goed CV hebben wil het je voordeel geven. Ik zou er niet te veel mee bezig zijn. Wat vooral goed staat is vrijwilligerswerk (minimaal 1 jaar vaak) en topsport.
Ik had er ook al dingen opstaan en heb er 0 voordeel van gehad. Alleen als je echt tijd hebt en het leuk vindt kun je er mee bezig gaan, maar je kan nog steeds makkelijk toegelaten worden met gewoon “normale baantjes” zoals supermarkt enzo. Motivatie is het belangrijkste en niet per se CV!