cutten.

Hey meiden,

Ik zal even beginnen met een inleiding.
Ik ben al even bezig met proberen een strak figuur te krijgen.
Ik zie alleen geen progress.
Nu dacht ik eraan om te gaan cutten en vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft (gehad)
En of diegene me zou willen helpen?

Kort gezegd voor mensen die niet weten wat cutten is is het vet verlies maar zo min mogelijk spiermassa door er een tekort. Het word vaak gebruikt door bodybuilders.

Voor meer info kunnen jullie hier ook ff kijken http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/cutten-begin-112937/

Deel hier jullie tips ervaringen etc :slightly_smiling_face:

http://www.bodystore.nl/dieetwijzer/droog_trainen.html

Ik ben ook geen expert op dit gebied he haha daarom vraag ik jullie tips.
Vetvrije massa moet je je vet% voor weten en dan dat omrekenen naar kg en dat van jr totale gewicht aftrekken.
En invullen in.de bmr formule.

Hierbij eet je wel al je sport erbij zoals ik t begrijp ofja alleen kracht en creeer je een tekort dmv cardio.
Maar nogmaals ben geen expert en daarom vraag ik.hier raad.

En ja het leek me ook dat je dan idd vrij low cal zat

je hebt dan inderdaad wel een laag kcal inname, maar ik kan me wel voorstellen hoe je je voelt, ik was al 3 maanden bezig met gezond eten, en ik kwam gewoon aan. ik was opeens rond de 61 terwijl ik juist wat wilde afvallen. Ik had echt zoiets van: why. Dus ik ben toen minder kcal gaan eten, en ik daar sport ik nu ook bij zodat ik geen spieren verlies, maar ik doe niet alles precies zoals dat op die site staat. Ik eet wanneer ik trek heb maar let wel op hoeveel kcal dat zijn, ik merk wel dat ik nu hier wel van afval, ik ben nu 58 en daar ben ik blij mee. ik neem trouwens wel vitamine supplementen, maar dat heb ik altijd al gedaan

—alsjeblieft geen commentaar dat dit slecht is etc, ik weet dat het slecht is.–

@serena mag ik vragen wat je bmr is ?
En hoeveel kcal je neemt ?

Ik ben idd sinds ik veel gewicht doe ook 6kg aangekomen en niks verqnders aan mn eten dusja
Oké het zal n deel spier zijn maar alles ?

Hee!

Ik ben hier net vanaf maandag mee bezig. Ik had het voor mezelf uitgerekend (volgens mij via die site en een andere) dat ik ongeveer 2000 calorieën per dag moet nemen. Ben nu een beetje aan het kijken welke cardio is zal doen en op zoek naar een split schema. Schema dat ik van de sportschool zou krijgen is nog niet klaar …

@crucio, heb je daar alleen vetvrije massa voor genomen ?
En je activiteiten niveau erbij of niet ?

Mijn bmr is 1443 en als ik er dan: lichte sport 1 keer tot drie keer per week bij doe kom ik uit op 1984, ik eet als ik niet sport rond de 1500 kcal, en als ik erge trek heb meer, ligt er maar net aan. En als ik sport tussen de 1500 en 2000 kcal

Hee SharG,

Toevallig weet ik wel wat het inhoud, want mijn broertje heeft ook een tijd bb gedaan. Cutten houdt in dat je 300-500 kcal onder je behoefte gaat eten. En je behoefte is je BMR + sport + ander beweging. Dus niet heel weinig. Het is alleen wel lastig te bepalen hoeveel kcal je op een dag nodig hebt, want dat is voor ieder lichaam en persoon verschillend wat betreft beweging. Ik zou hiervoor gewoon een gemiddelde nemen wat uit een goede formule komt. Wss rond de 2100 als je ook aantal keer per week sport. Daarnaast is het ook belangrijk om goed te kijken waar je je kcal uithaalt. Maar eigenlijk doet iedereen het op dit forum al aardig goed hoor, door niet onder de 1500 te gaan en bij te eten wanneer je gesport hebt (dit noemen ze trwouens carb cyclen:P).
Hoop dat je er iets aan hebt, maar de meeste fora hier doen het eigenlijk wel al op eenzelfde manier.

Wat je trouwens kan doen is een voedingslijst maken met hoeveelheden die op 2000 kcal uitkomt. En dan kan je zelf die lijst eten naar behoefte, wanneer je wel/niet gesport hebt etc. Dan heb je een houvast van hoeveelheden waar je iig niet overheen wilt. Bekangrijk is hierbij wel dat je niet onder 1500 gaat.

xx

Maar is dit niet een soort crashdieet? Lijkt me niet heel gezond, als je daarna weer normaal gaat eten komt het er weer aan.
En die bodybuilders doen het (denk ik) wel met begeleiding, waardoor ze daadwerkelijk vet verliezen ipv spieren, als je niet veel vet hebt (als in overgewicht) denk ik dat je eerder spieren verliest.
Sorry, je mag het proberen maar mij lijkt het niet gezond

@SharG.
Ja alleen vet vrije massa en ook activiteiten niveau!

@amursing.
Het is geen crashdieet. Je eet juist normaal, en genoeg calorieën waardoor je geen spiermassa verliest en alleen vet. Bij mijn berekening kwam er ongeveer 2000 calorieën uit, wat volgens mij ook het gemiddelde aantal calorieën is wat een vrouw per dag moet innemen. Dus het is zeer zeker niet ongezond! Bij van dat soort diëten word vaak aangeraden onder de 1500 cal. te eten, dan verlies je inderdaad spiermassa…

Door zware krachttraining te doen en dus niet te veel te minderen aan kcal, behoud je je spieren zo goed mogelijk. Maar je eet wel iets minder kcal waardoor je in vet zal afvallen.

Ik ben door cutten te veel afgevallen (had het wel op de verkeerde manier gedaan) waardoor ik ondergewicht had en ik bijna weer op streefgewicht ben met aankomen (soort van bulken (deze periode vond ik het moeilijkste omdat het vet ook weer terug kwam…)). Ik zou eerst kijken wat je nodig hebt op een dag en dan met cardio een tekort aan kcal maken. Daardoor verlies je het minste spieren. Het duurt wel langer maar dit is de beste manier en je hebt niet zoveel kans (zoals bij mij) dat je te veel afvalt dat je ondergewicht krijgt.

Ik weet niet of je een before foto hebt maar als je die wel hebt zou ik die foto naast een foto van nu zetten. Miss denk je nu dat je geen resultaat boekt maar als je de before/after foto ziet dat je wel resultaat ziet! En miss kan je ook vragen aan anderen of ze verschil zien want meestal zie je het zelf niet maar anderen weer wel.

@xdatenemeisjee Maar als je bent waar je wilt zijn stop je toch? Of ben jij doorgegaan en kwam je zo op ondergewicht?

Sorry, ik neem mijn woorden terug, ik heb het nog eens opgezocht en het is geen dieet. Mijzelf lijkt het wel lastig maar volgens mij heeft ts al genoeg spiermassa om ermee te beginnen (?) dit is trouwens de site waarop ik heb gelezen en dat is misschien wel handig:
http://www.guydroog.com/2013/01/04/cutten-wat-is-het-en-hoe-moet-het/

Het lijkt mij echt heel zwaar, haha.

Het lijkt mij wel handig om wat lijstjes te zien met wat je dan dagelijks eet. Dus mensen die aan het cutten zijn, plaats ze maar!

Ik snap er echt barweinig van.

Naar wat ik begrepen heb gaat cutten niet alleen om je calorie intake, maar ook om de macros daarbinnen, dus de verhouding tussen eiwitten/vet/koolhydraten. Over het algemeen limiteren mensen die cutten hun inname aan vet en koolhydraten en verminderen hun gehele calorie inname met een paar honderd. Hou er wel rekening mee dat zij meestal ook perioden van bulking hebben! Dus stel dat ze tijdens het bulken voor een vrouw 2400kcal eten, dan kan dit tijdens cutten terug gebracht worden naar 1900, wat (aangezien je bij bulking boven je behoefte eet), waarschijnlijk zo’n 200/300 onder je behoefte ligt. De exacte getallen zijn natuurlijk voor iedereen anders!

Maar als je gewoon probeert af te vallen, denk ik niet dat je je zo erg hoeft te verdiepen in dit soort eet"methoden". Als je genoeg calorieen en proteine eet, zorgt dat je lichaam rust krijgt naar het sporten (doe je aan krachttraining), direct na het sporten je energiereserves weer aanvult en 2/3 keer per week bijvoorbeeld interval training doet, zou je sowieso resultaten moeten zien.