cum laude slagen op havo?

ik vroeg me dus iets af, want ik ben dit jaar blijven zitten en ben van 4vwo naar 4havo gegaan… ik hoorde van een meisje die ook van het vwo komt cum laude wilt slagen op de havo…

ik wil in de toekomst een universitair niveau gaan doen… als ik cum laude slaag, heeft dat dan veel voordelen? of maakt het niet uit omdat je toch eerst je propedeuse/hbo moet doen?

Na de havo kan je naar het HBO. Volgens mij niet naar de universiteit.
Dan zou je na de havo weer het vwo moeten proberen als je wel naar de universiteit wil.

Dat maakt helemaal niets uit voor je toelating tot de universiteit.

Yep, je moeet eerst naar de HBO gaan, maar als je, je propodeuse haalt in één jaar dan kun je gelijk naar de universiteit doorstromen, als ik het goed heb.
Dus dan doe je er technisch even lang over als je de VWO zou doen en dan naar de universiteit.^^

Je hebt niets aan cum laude slagen, het staat alleen mooi op je cijferlijst.
Maar je kan daarna hooguit HBO doen en doorstromen naar de uni, zoals iedereen zegt.

haha oke ^^ ik probeer wel mijn P te halen dan…

maar ik word dus echt gek van mijn ma! want ze maakt nu allemaal van die domme opmerkingen… zoals van ‘tja als je later geen werk kan vinden, dan kan je nog altijd in een snackbar werken’ >_> wtf??? alsof havo slecht is ofso! dus ik ga bewijzen dat ik het kan!!

Als je vanaf je propedeuse naar de universiteit wilt, zit je sowieso in lotingsklasse C, ongeacht je cijfers van de HAVO.

Au, mijn ego :confused: *heeft een havo diplomaatje*

Oeh, da’s best stom -ik doe zelf ook havo ;]
Maar met havo en dan Hbo kun je ook hele goede banen vinden! =]
Bij sommigen willen ze zelfs liever hbo studenten over universitaire omdat
hbo meer praktisch gericht is en de Uni wetenschappelijk.
Maar veel succes dan :]

Ja dat krijg ik ook altijd te horen op het einde van het jaar (ga nu naar 6 vwo)

Bij mij thuis waren ze dan toch wel echt wat motiverender met hun “doe je best, dan kun je straks eindelijk doen wat je leuk vind”

als je maar geslaagd bent, op de meeste opleidingen nemen ze je niet aan om je cijfers. je moet alsnog alles halen wat een andere hbo student ook moet doen

Argh, mijn familie is ook zo. Ik ben de enige die Havo heeft gedaan en ja, ik ben officieus cum laude geslaagd, maar erkenning krijg ik niet. (Meer dan de e helft van mijn familie heeft trouwens niet veel bereikt hoor, na het eerste jaar van de uni gestopt). Ik heb me er bij neergelegd en ik ga na mijn HBO nog een master doen (althans, dat is de bedoeling).

En wat er gezegd is: Op dit moment is er meer vraag naar HBO’ers en MBO’ers dan naar mensen die WO hebben gedaan, omdat ze idd op zoek zijn naar mensen die veel in de praktijk hebben geleerd.

Maar op die manier blijf je wel gemotiveerd en je kan het echt wel hoor :slightly_smiling_face:

(Lekker half off-topic)

Als je bijvoorbeeld geneeskunde wilt studeren, is het fijn als je cum laude geslaagd bent voor vwo (met havo kun je sowieso niet naar een uni), want dan is de kans groter dat je niet ingeloot hoeft te worden.

haha ik ben daardoor idd wel meer gemotiveerd ja! xD
ik heb neven en nichten in china wonen, maar omdat het daar nog 10x strenger is met nomering… gaan ze dus naar plekken zoals australië of engeland om daar de uni te volgen
iedereen verwacht dus dat ik en mijn broertje hier in NL in 1 keer de uni halen omdat het vergeleken met daar veel makkelijker is.
ik snap echt niet waarom ze zo denken!! want zoals nu, ik kom van het vwo, tuurlijk is havo dan makkelijker… maar iemand die van het vmbo komt die vind het supermoelijk…

het is gewoon niet te vergelijken! dit jaar ga ik in de vakantie naar mijn familie toe… krijg ik zeker weer zulk soort commentaar >> en ik moet nog zo lang wachten om van al die negatieve opmerkingen af te komen <<

Ik weet niet hoe dat zal zijn als zij wilt inloten, maar het inloten wordt verandert… dus of dit waar is weet ik niet :wink:

maar jammer dat cum laude verder geen voordelen heeft…
waarom bestaat zo iets dan eigenlijk? want op het vwo hoef je dan niet ingeloot te worden als je cum laude heb… maar met havo is dat dus eigenlijk nutteloos

Er zijn ook studies waar je voor moet loten op het HBO.