Cultuurshock.

Heb er geen gehad tot nu toe :stuck_out_tongue: omdat ik gewoon altijd naar Turkije ga, alles lijkt mij wel normaal omdat ik zelf een turk ben.

Oja in Rome kon je bij wijze van spreken gewoon je hand opsteken en de straat overlopen zonder aangereden te worden

Een cultuurshock maar dan andersom ; Ik en m’n ouders waren in Thailand in een taxi, en we zaten te vertellen over dat we een hond en katten hadden. Dus de chaffeur vroeg waar onze hond nu was, dus wij zeiden in een Hondenhotel. Nooooou die man wist niet wat 'm overkwam. In thailand worden de honden namelijk noooooit zo behandelt als hier, daar worden ze bij wijze van spreken gewoon op straat gedumpt als er niemand is.

Oh nog eentje:

In Korea is levende octopus eten een delicatesse.

http://www.youtube.com/watch?v=o7wkUFuEv_g

Did you swallowed it yet?
No
Me neither, keeps moving in my mouth. :confused:

:grinning_face_with_smiling_eyes:

Of als ze iemand gaan inhalen, het scheelt echt heel weinig dat ze iemand raken! Ja, ze rijden daar alles behalve veilig haha.

Mijn familie in Kroatie eet gewoon levende garnalen en zee-egels en schelpdieren… Echt vies!

Ik heb ook al een paar keer een soort van cultuurshock meegemaakt…

• Eerste keer was in Marokko. Ik was toen 14 en verschillende oude mannen probeerden me steeds te versieren. Echt vies gewoon! Ik zat bijvoorbeeld gewoon op een bankje, kwam er zo’n 60-jarige man fluisteren in mijn oor: “vous êtes très belle, madame!” Of ook zo’n man die me echt overal bleef achtervolgen, de hele tijd riep naar me, floot, … Ik was blij dat ik terug in het hotel was! Ik had echt zoiets van wtf, pedo’s, laat me met rust…

• Ook in Marokko, we gingen toen op uitstap in een busje. Er waren daar van die bergen met zo’n heeeel smal paadje en daarnaast een gigantisch diepe afgrond. Het was echt supergevaarlijk om daar te rijden, ik zou het zelf gewoon niet durven. Die chauffeur reed gemiddeld 50. Ik heb toen serieus voor het eerst in mijn leven gebeden voor mijn leven.

• In Parijs aan de Eiffeltoren was ik ook geschrokken van al die militairen met hun geweren. Vond het ook echt eng.

• In Turkije. We namen een taxi, en die chauffeur reed de hele tijd door het rode licht! De eerste twee keren maakten we daar een grapje over (in het Nederlands). De chauffeur had door dat we ermee aan het lachen waren, en begon vervolgens DOOR ALLE RODE LICHTEN TE RIJDEN omdat hij dacht dat we dat grappig vonden. Nog nooit zo bang geweest.

• In Thailand heb ik er meerdere

• ze aten daar ratten

• de mensen zijn daar heel erg op de koningsfamilie gesteld (hier veel minder) en het geloof is daar écht heeel belangrijk (lees: in elke straat een tempel).

• ik verwonderde me erover dat alles daar zo goedkoop was (simpele dingen bijvoorbeeld zakdoekjes zijn bij ons 10x duurder) en de mensen het toch niet konden betalen

• de rijstboeren… zij verdienden maar 1 euro per dag en verrichten zoooo’n zwaar werk!

• deze vind ik persoonlijk het ergste: ik was op markten (zoals bijvoorbeeld in Turkije) heel wat opdringerige verkopers gewend… Dus op de markt in Thailand deed ik afstandelijk, als ze vroegen “Can I help you?” dan negeerde ik ze, omdat ik bang was dat ze net zoals in Turkije me zouden blijven achtervolgen enzo. Maar toen besfte ik pas dat de Thai het echt MENEN als ze vragen “Can I help you?” Toen voelde ik me heel rot omdat ik zo gemeen had gedaan.

• de eerlijkheid van de Thai vind ik ook super. Hier kunnen ze het niet nadoen. Mijn neefje was bijvoorbeeld zijn gsm kwijt (een Samsung Star, een toch wel redelijk dure telefoon). Een arme man had die gsm gevonden en kwam hem gewoon meteen teruggeven & had er moeite voor gedaan! Dat vond ik echt wauw, hij had hem evengoed kunnen houden / doorverkopen.
    In Thailand waren ze ook heel vriendelijk, iedereen begroet elkaar, ook al ken je elkaar niet.

• In Laos. Ben toen serieus heel boos geworden. Er was daar zo’n toeristisch kraampje met allemaal kaartjes. Op een van de kaartjes stonden allemaal naakte kindjes, en daaronder stond: “I love thai children”. Ik was echt woedend, heb heel dat kraam bij elkaar geschreeuwd.

Ah, die had ik niet gezien / geprobeerd in rome :stuck_out_tongue:

hahahahaha ik was net uit vervelen eens aan het zoeken van prijzen voor accomodatie in Tokyo. Kwam ik uit op deze “capsule hotels”. WTFFFFFFF :laughing: :smirk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Capsule_hotel

http://www.ofb.net/~frederik/japan-pictures/01-09-18-tokyo/004.shinjuku/010.capsule-hotel.jpg

http://travellingboard.net/wp-content/uploads/2007/11/akihabara-hotel1.jpg

http://japancast.net/blog/wp-content/uploads/2006/03/capsule2.jpg

HAHAHAHAHA serieus. Dit is echt hilarisch.
Ik ga sowieso binnen 2 jaar naar Japan, wees er maar zeker van dat ik in zo’n ding ga slapen. :bowing_man: die Japanners toch.

Iemand dit al eens gedaan ofzo?

^Hahahaha nee?!
Dit is echt bizar!
Ik word al claustrofobisch als ik er naar kijk:|

Uh. Zou ik niet doen.
Die zijn, over het algemeen, bedoeld voor gestrande salarymen. Er liggen vaak… “foute” magazines, en de capsules worden bijna nooit schoongemaakt. :wink:

Hmm. Niet echt een shock ofzo, maar gewoon eigenaardigheidjes;

Ik was afgelopen zomer in Tokyo, en je zou denken, mega-metropool etc, druk nachtleven en alles, maar tussen 12 en 5 rijden er 0,0 treinen. Echt NIKS. Dus als je uit wilt moet je ook echt de hele nacht uit. Of als je op tijd thuis moet zijn moet je opletten dat je je laatste trein niet mist.

^ ehh bah. Maar ik heb gelezen dat er ook capsules zijn waar mannen en vrouwen gescheiden liggen. Zou ik eerder zoiets nemen denk ik… Ik neem aan dat vrouwen properder zijn dan mannen. :grin:

Ben half Spaans… Wat doet familie van moeders kant in Spanje tijdens hun trouwdag… Even een varken slachten… :expressionless:

Ja, ik was eens in een cd-winkel in Parijs met zo’n beveiliger. Ik had een cd gekocht en de cassière had me geen bon gegeven. Ik liep mooi naar buiten toe, gaan die poortjes piepen. Toen kwam die reusachtige bewaker op me af, met de vraag of ik mijn bon kon laten zien, maar die had ik dus niet.
Gelukkig zat de cassière er nog, anders had ik een probleem gehad. : p

En in een supermarkt in Lille heeft zo’n bewaker mij en mijn vriendinnen moeten helpen. We gingen naar zo’n “zelfafrekenkassa”, zonder cassière dus, maar het ging allemaal helemaal fout en de enige die daar stond en ons kon helpen was de bewaker, haha.

Da’s in België ook zo hoor, vind dat niet zo raar?

^ ik denk dat ze meer verbaast is omdat het toyko is. Megagroot en modern, en dan niet eens treinen snachts.

Over het openbaar vervoer in Japan gesproken:
Daar hebben ze een beroep genaamd “train pusher”… Ze proppen dus alle mensen in de trein tijdens de spitsuren. http://www.youtube.com/watch?v=STNWc7Rlpfk hahahha, misschien kunnen ze beter meer treinen inlassen of extra wagons aan de trein koppelen. Hoe gek is dat?

Heb gehoord van een vriend dat ze ook op sommige treinen daarom vrouwen & mannen moeten scheiden, omdat er vieze mannetjes zijn die tijdens de spits de trein nemen om vrouwen te kunnen betasten omdat ze zo dicht op elkaar staan…

Hahaha en wij hier maar zeuren over de NS… :grinning_face_with_smiling_eyes:

Egypte : een wc-gebouw bij het graf van Hat Sjep Soet
je betaalde, kreeg een emmer water mee en als je je boodschap had gedaan, spoelde je door met dat water…

Italië :
Niet echt een shock maar het verkeer is een hel. De eerste keer dat ik daar was, hadden we bijna een aanrijding met een Vespa. Ook stoppen de auto’s niet als je wil oversteken. Als je braafjes wacht , dan sta je daar voor altijd. Dus in Italië moet je altijd met ‘n arrogant hoofd oversteken :’)

en dan ook een manier van diefstal die heel gekend is in Italië : een bedelaar komt met een blad papier ( met ‘ik heb 3 kinderen, steun mij’ fzo) en terwijl ze jou smeken om geld en jij ze probeert af te wimpelen, leggen ze het blad over iets kostbaars en moffelen ze het snel weg. Daar ging m’n camera met al m’n foto’s…

Meer treinen zou te belachelijk voor woorden zijn. Op de Yamanote-sen (de “hoofdlijn” door Tokyo) komen er al om de 1-2 minuten treinen langs. De treinen zijn ook vrij lang, dus extra wagons werkt ook niet.
Heb het zelf maar 1 of 2 keer (bewust) meegemaakt dat ik de trein in werd geduwd, toch wel grappig. Zijn trouwens voornamelijk studenten die zo wat extra geld verdienen, hehe.
Ook de aparte coupes voor vrouwen heb ik gezien. Niet ingezeten, wel zoals een toerist betaamt een foto van gemaakt. Deze coupes gelden trouwens alleen tijdens spitsuren! Daarbuiten mag iedereen gebruik maken van de meisjes-coupes :slightly_smiling_face:
En ook even erbij; aanranding in de trein is écht een groot probleem daar. Vooral omdat het zo druk is, dus de dader bijna niet gepakt kan worden.