Cultuurshock.

Iemand al een cultuurshock meegemaakt? Waar en waarom?

Maak dit topic aan omdat ik heel graag reis, maar tis soms mss handig dat je een beetje weet waar je op moet letten als je op een vreemde plaats komt waar sommige mensen je door het gekste foutje als onbeleefd of zelfs barbaars gaan bekijken.

Zelf heb ik nog niet veel echte (hele erge) cultuurshocks meegemaakt, alleen maar kleintjes.
Deze heb ik bijvoorbeeld gehoord van de vader van een vriend van me:
Hij is binnenhuisarchitect en had een opdracht in India, op straat reden er bijvoorbeeld bussen, maar bussen die helemaal niet groot genoeg waren om er allemaal in te kunnen. Dus hingen er allemaal mensen aan de zijkanten en op het dak van die bussen. Soms vielen er al eens mensen vanaf, maar niemand in het verkeer keek er naar om, er lagen werkelijk mensen dood te bloeden op straat. Ook liepen er koeien rond op straat. Koeien zijn daar blijkbaar heilig en zijn dus meer waard dan de mens. Die vader gaf een koekje aan een koe en een de politie heeft hem opgepakt, maar gelukkig bleef het bij een waarschuwing omdat ze wisten dat hij van Europa kwam en dit dus niet kon weten…

In bepaalde landen was het ook onbeleefd om je hele bord leeg te eten? Terwijl je hier net een compliment geeft als alles op is…

In Duitsland heb je op de meeste wegen geen nachtverlichting wat ik echt zooo eng vind!

In Parijs onder de Eiffeltoren liepen er militairen rond met van die gigantische geweren. Vond ik heel eng. Maar is wss tegen terroristische aanslagen ofzo? Weet niet echt…

In Ierland gaan de dames heel erg hard opgetut door het leven. Je wordt raar bekijken als je gewoon een jeans draagt om uit te gaan. Sommige meisjes zijn echt heel sletterig (als in: doorzichtige panty met daarover gewoon een lange top) maar sommigen zijn dan weer heel erg leuk gekleed. Alleszinds: jezelf overdreven optutten is daar de norm.

Ik heb vorige week een Chinees meisje leren kennen die echt opgegroeid is in China. Blijkbaar is het onderwijs daar van je 14 tot 18 jaar heel erg streng. Zij moesten bijvoorbeeld om 7u30 op school aanwezig zijn en ze verlieten de school pas om 22u30… Huiswerk enzo werd wel op school gedaan, maar ze moesten die ganse tijd effectief aanwezig zijn op school. De lat ligt heel erg hoog. Ze studeren daar heel erg in detail.

Ook iets wat dat Chinese meisje me wist te vertellen: De man betaalt altijd. Ook al ga je gewoon als vrienden (meisje & jongen) lunchen ofzo. De man betaalt. Als een jongen met 5 meisjes iets gaat drinken betaalt die jongen voor allevijf!
Haha, zij was heel erg geschrokken toen ze hier in België een date had met een jongen en ze moest haar drankje zelf betalen :stuck_out_tongue:

In Italië met de auto rijden is een ware hel. Wat een chaos!

Ik wil zo meer verhalen!! Post ze hier. :slightly_smiling_face:

Dat bij de Eiffeltoren heb ik inderdaad ook gezien, dit was ook zo bij de Sacre Coeur, dat is inderdaad tegen terrorisme. Verder heb ik niks meegemaakt volgens mij

haha ik wist alles al wat hier staat xD
maar kheb zelf nooit echt een cultuurshock meegemaakt…

up!

hier in spanje wel wat kleine dingen; net zoals in italie het verkeer is een hel haha zo lomp allemaal, verder hebben we iets meer tradities hier (veel mensen iets ouderwetser maar stel je er niet te veel van voor he, zo’n groot verschil ook weer niet), uhm even kijken normaal gesproken in de meeste gevallen zijn de mannen toch wat meer attent(of hoe je het ook schrijft) ze betalen, zijn wat beleefder bij een date etc van die kleine dingen, en tja de etenstijden zijn hier heel anders en uhm wat nog meer de levenstijl is veel rustuger haha.

• rustiger

Toen ik voor de laatste keer in italië was sliepen we in het appartement van mn oom (ben half italiaans, en mn oom en vader woonde in nederland blabla. daarom konden we daar slapen) maar mn vader komt uit torre annunziata, en dat ligt bij Napoli en Pompeii. Maar daar in die streek, eigenlijk heel het zuiden is het allemaal met mafia dit dat. Maar ik had er nooit wat van gemerkt toen we daar waren, maar toen de laatste keer was er iemand in de straat vermoord, snachts. Ik heb niks gehoord, maar de politie had de straat afgesloten met zn rood wit lint (alleen deed als er een auto langs wilde netjes dat lint omhoog… xD)

En er was zn kringetje getekent waar alle kogels lagen, alleen ze hadden het lijk gelukkig weg gehaald en ook niet getekent hoe die lag… xD

En het verkeer is idd een ramp, toen ik klein was, het was geen cultuurshock maar gewoon grappig, gingen we met mn vader en oom en mijn twee neven, ik, mn zus en broer naar een speeltuin en we zaten dus met zn alle in zn heel klein wannabe twingo autootje, en toen mochten we van de achterbank de heletijd naar de kofferbak klimmen en dat was leuk. En mn oom reed als een gek

Of als we naar het strand gingen, stond altijd de vaste taxi chauffeur dr, en die was heel aardig, naja zo kwam die over ik verstond hem toch niet, en we werden zowat door dat busje heen geslingerd want er was geen gordel. En hij had een best grote mes in zn auto liggen xD
Oh en we moesten ook altijd dwars door het verkeer heen lopen, dat stopte nooit :'D

En ik zag een keer op een haven feest hoe zigeneurs gingen stelen, dat was best wel interessant eigenlijk want het was best slim hoe ze het deden…xd

ik ben half turks en half nederlands, heb vrienden die uit allerlei verschillende landen komen dus ik vind al niks raar meer haha xD

In Denemarken zit er geen slot op de wc-deur bij mensen thuis. Met een fijn gevoel je behoefte doen is anders.

In Zuid- Afrika heb ik een cultuurshock meegemaakt.
Je hoeft me denk ik niet te vragen waarom :’)

Aah, toen ik in Bosnie of Servie was, ik weet niet precies waar, gingen we raften en bracht een man ons weg. Die reed ook als een gek, mijn god. Er zatten ook allemaal hobbels en gaten in de weg, en meestal reed hij erover heen maar als ze echt diep waren ging hij er als de sodemieter omheen. Ook geen gordels dus iedereen beukte tegen elkaar op. En bij bochten niet kijken maar gewoon keihard doorrijden en ervan uitgaan dat er toch niemand rijdt. Ik heb echt een paar keer gedacht dat ik doodging. Maar het was wel grappig :3

Oh haha ik ben half Servisch :3 De auto-rijd lessen zijn daar wel erg slecht ja, en de wegen ook :'D En niemand let op iets hehe.

Haha ja naja, het was wel grappig maar doodeng. Maar wij zijn dat ook niet gewend hier.

Nog nooit gehad. Maar ik was vorig jaar in Frankrijk en daar had ik wat Ierse vrienden gemaakt en die hadden wel een leuke stijl. Maar ook weer sletterige Ieren waren er, maar die heb je toch ook in holland?

ik ga over een maand 3weken naar nepal, ontwikkelingshulp geven
dan zal ik er wss wel een krijgen

Dat je in Italië en Turkije als blond meisje wordt nagestaard. Was meer een shock voor mijn vader, maar na een paar dagen 10x zoveel aandacht krijgen dan ik normaal gewend was (In NL krijg ik namelijk amper aandacht) begon ik me zelf ook wel te generen.

Altijd als ik naar Turkije ga, krijg ik dezelfde cultuurschok wat betreft automobilisten, en dat terwijl ik zelf een Turkse ben :’'D

de mensen in Turkije rijden alsof ze dronken zijn… het is een ware chaos op de wegen. Maar er zijn ook hoog in de bergen daar, hele smalle wegen zonder vangrail.
Daaronder zit dus een diep dal, als je flikkert met je auto ben je dood, echt waar wij reden daar ook en heb nog ooit zoiets engs meegemaakt :stuck_out_tongue: bij elke bocht zat ik te gillen.
Maar ook is daar een groot politiebureau met allemaal beveligers eromheen en die dragen echt van die grote geweren, ik liep zo langs hun samen met mijn nichtje en ik deed het haast in mijn broek toen ik langs ze liep…
Er was ook zo’n ong. 8 jarig jongetje met een geweer op een crossmotor… awkward. Ik praatte alleen over Turkije (:

Over de meeste landen waar ik ben geweest wist ik al veel vanaf voor ik er heen ging.
Meest shocking vond ik: in Spanje het aantal straathonden en hoe ze behandeld worden. Hier kan ik gewoon niet aan wennen.

Heb wel heel wat verhalen van mijn vader die zo’n beetje over de hele wereld is geweest, maar daar van zal ik niet meer zo schrikken als ik er kom want dan weet ik het al. :’)
Onder andere: In een land in Afrika (weet echt niet meer welke), rijden ze 's nachts met hun auto verlichting uit. Het was 1 hele lange rechte weg. Als er dan een tegenligger kwam gingen ze met hun lichten en groot licht knipperen, en toeteren. Als de ander dat ook deed, wist je tenminste nog dat ze nog wakker waren.
Als ze het niet deden gingen ze nog meer toeteren zodat ze wakker zouden worden.

Mijn vader heeft ook een heleboel dieren gegeten waarvan hij het liever niet had gegeten (ik ga hier niet over in details want dan slaap ik vannacht niet meer :’) )

En hij vond het ook zo raar dat er in Australië zo veel dode kangaroe’s langs de straat lagen (op de highway dan). Maar daar zijn ze net als vogels voor ons.

Wat ik echt shocking vond was toen ik voor het eerst naar de Arabische Emiraten gingen. Toendertijd (dan hebben we het over 12 jaar geleden) kende vrijwel niemand Dubai en kregen we veel verbaasde opmerkingen van hotelpersoneel dat we als toeristen kwamen. Wat echt shocking was, was aankomen op het vliegveld van Dubai. Mensen die aankwamen werden letterlijk gesorteerd op huidskleur. Zo werden wij door vliegveldpersoneel uit de enorme rij voor de douane geplukt en mochten we direct doorlopen. Daarnaast waren er, na de ‘eerste douane’, nog aparte douanes voor mensen uit landen als India, die mochten nog een keer gecheckt worden… Echt maf was dat. Je kon ook echt overal merken dat je als blanke hoger in aanzien stond dan als (bruine) gastarbeider. Er werd ook voor ons opgestaan in bijvoorbeeld restaurant, bootjes, bussen, etc.

In parijs staan zelfs bij een doodnormale supermarkt beveiligers en moet je je tas in een klusje stoppen. In nl nog nooit meegemaakt.