Culturele antropologie

Hoi hoi,
ik was me laatst aan het oriënteren op een aantal studies en een studie die me opviel was culturele antropologie. Ik ben dol op reizen, maatschappijleer, maatschappijwetenschappen en aardrijkskunde vind ik ook wel leuk. Volgens mij is culturele antropologie dan wel een studie die bij je past.

Nu vraag ik me af of hier studenten culturele antropologie zijn, en wat zij vinden over:

• de studie
  • de stof, aan wat voor dingen moet ik denken?
  • welke interesses je moet hebben voor de studie
  • wat kun je er precies mee worden? (is voor mij beetje onduidelijk)

Alvast bedankt :slightly_smiling_face:

Een vriendin en een klasgenoot van me gaan dat studeren, de eerste in Leiden, de ander in Utrecht. Maar meer weet ik er niet over. up dus maar.

Ik weet wel dat de kans op een baan klein is

Dit is echt zo’n opleiding die hartstikke leuk is, maar weinig kans op een baan geeft.

Precies, dat houdt mij dus ook tegen. En ik was dus niet van plan 3 (of 4) jaar te studeren om dan vervolgens er niets mee te kunnen…

Had je dit al?

De arbeidsmarkt
Afgestudeerde antropologen zijn breed inzetbaar. Je kunt als antropoloog aan de slag in bijvoorbeeld de volgende functies en sectoren:

de journalistiek
(inter)nationale organisaties voor ontwikkelingshulp
de diplomatieke dienst
particuliere onderzoekbureaus
het onderwijs
beleidsmedewerker, adviseur of onderzoeker bij de overheid (Rijk, provincie, gemeente)
Antropologen onderscheiden zich van andere sociale wetenschappers door hun bekwaamheid in onderwerpen die de multiculturele samenleving aangaan, of waarbij mensen of samenlevingen elders op de wereld centraal staan. Loopbaantrajecten van antropologen (en andere sociaal wetenschappers) zijn niet altijd eenduidig.

Eén oud-student heeft bijvoorbeeld eerst banen gehad in de communicatie, en werkt nu bij een ontwikkelingsorganisatie gericht op de structurele verbetering van de volksgezondheid in ontwikkelingslanden.
Een andere oud-student heeft eerst voor een adviesbureau in China gewerkt aan culturele projecten. Ook werd hij ingehuurd om voor een politicus uit Mongolië te werken in diens politieke campagne.
Er is, kortom, niet één eenduidig beroep voor afgestudeerde antropologen en de carrièretrajecten zijn dan ook gevarieerd. Het is belangrijk dat je je tijdens je studie een beeld vormt van de kant die je daarna op wilt, zodat je daarop kunt inzetten.

Onderzoek en promoveren
Na de master kun je ook kiezen voor een wetenschappelijke carrière aan de universiteit en gaan promoveren: een proefschrift schrijven. Je doet dan vier jaar onderzoek en geeft onderwijs aan de universiteit. Op een promotieplaats moet je solliciteren.

Een promotiestudent omschrijft zijn onderzoek als volgt: `Mijn onderzoek gaat over Indiase studenten in Australië, waarvan bekend is dat ongeveer driekwart na afloop van de studie in Australië zal proberen te blijven. Waarom willen zij India verlaten, en hoe zien zij hun leven in Australië? Het onderzoek gaat in op de praktische kant van globalisering, transnationalisering en migratie.’

Medewerkers van de opleiding Antropologie doen onderzoek naar bijvoorbeeld naturalisatieceremonies in Nederland waarbij de vergelijking met religieuze bekeringen wordt gemaakt; naar de sociale consequenties van de besmetting met aids in Zuid-Afrika en naar Turkse migranten in Nederland en Europa. Ook onderzoeken zij onderwerpen als etniciteit, seksualiteit, religieuze bewegingen, ecologie, nationalisme, sociale bewegingen, ontwikkelingsprojecten en kinderarbeid.

erder studeren
Met een bachelordiploma op zak kun je kiezen voor een academische of een onderzoeksgerichte master. Culturele Antropologie biedt twee academische masters aan:

Multiculturalisme in vergelijkend perspectief
Interfacultaire master Latin American and Caribbean Studies
Deze masters bereiden je voor op de uitoefening van een beroep op academisch niveau in de profit- of non-profit sector.
De tweejarige onderzoeksgerichte master Cultural Anthropology: Sociocultural Transformations bereidt je voor op een loopbaan als onderzoeker. Kijk voor meer informatie op www.uu.nl/internationalmasters.

Overigens zijn ook andere masters toegankelijk voor antropologie studenten. Je krijgt dan wel te maken met andere ingangseisen. Kijk voor meer informatie op www.uu.nl/internationalmasters.

Aan de slag
In welke banen komen antropologen zoal terecht? Je hebt grofweg twee mogelijkheden: je gaat door in de wetenschap of je zoekt een baan in de praktijk. Antropologen zijn breed inzetbaar op de arbeidsmarkt. Je komt antropologen tegen bij onder andere Justitie en Welzijn, NGO’s, Vluchtelingenwerk, Politiek, Reclassering, Migrantenorganisaties, de Media, Gezondheidsdiensten, Ministerie van Buitenlandse Zaken, FAO, EU. Er zijn ook antropologen die een eigen adviesbureau beginnen.
Onderzoekers werken veelal voor NGO’s, vakbond, Ministerie van Buitenlandse Zaken, onderzoeksafdelingen van grote steden, FAO, EU, consultancy bureaus, Justitie.
Afgestudeerden van de masters kunnen ook verder gaan met een promotieopleiding. Dit betekent dat je een onderzoekstraject uitvoert aan een universiteit of een onderzoeksinstelling. Dit kan bijvoorbeeld bij de erkende onderzoeksschool CERES. De meeste promotieplaatsen duren vier jaar en worden afgesloten met een dissertatie waarmee je promoveert tot doctor (dr.).

Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie kwalificeert studenten voor diverse maatschappelijke en commerciële functies. Leidse studenten Culturele Antropologie en Ontwikkelingssociologie hebben ondermeer werk gevonden bij de gemeentelijke of landelijke overheid, bij internationale organisaties (duurzame ontwikkeling, mensenrechten, hulpverlening, milieu etc.), bij de media (journalist, fotograaf) en in het bedrijfsleven (reclame bureaus, organisatie advies, markt onderzoek). Daarnaast kiest een beperkt aantal studenten voor een academische carrière.

Als cultureel-antropoloog werk je veel in het buitenland. Je kunt zelfstandig opdrachten uitvoeren, of je bent in dienst van een bedrijf of instelling zoals de overheid, een museum of een organisatie op het gebied van bijvoorbeeld ontwikkelingshulp. Je kunt ook lesgeven in culturele antropologie of wetenschappelijk onderzoek doen. Je werkt bestaat uit het onderzoek doen naar andere culturen en leefgewoonten, meestal dus in het buitenland. Je kunt bijvoorbeeld in opdracht van een instelling als het Tropenmuseum opdracht doen naar de manier van leven van een bepaalde landen in Afrika. Je maakt dan een nauwkeurig verslag van hun leefgewoonten van de bevolking, bijvoorbeeld hoe mensen wonen, wat ze eten, welke onderlinge hiërarchische relaties er bestaan enzovoort. Je onderhoudt contact met ontwikkelingsmedewerkers, tropenartsen en andere mensen die in het te onderzoeken gebied werkzaam zijn. De gevonden informatie wordt onder andere gebruikt om betere hulp te verlenen of als onderwijsmateriaal.

De cultureel-antropoloog houdt van reizen en vindt het niet erg om lang en veel van huis te zijn. Het is handig als hij veel talen spreekt en hij heeft goede sociale vaardigheden. Daarnaast heeft hij interesse in mensen en in culturen.

http://www.opleidingenberoep.nl/ts/ob/godest.php?allpars=VmVyaGFhbGlkPTE2MyZkZXN0aW5hdGlvbj0uL3ZpZXdfZXJ2YXJpbmdzdmVyaGFhbC5waHA=

En hier: http://www.uu.nl/university/bachelors/NL/ca/Documents/Culturele%20antropologie%20Een%20vak%20apart.pdf

wauuw leuke studie!! Is dit ook op het hbo zo’n variant?

^volgens mij niet, google geeft ook niet zo snel iets.

Ach, doe gewoon wat je leuk vindt in plaats van wat “veel kans op een baan geeft”. Ik doe ook een studie waarvan mensen zeggen dat ik nooit een baan zal krijgen, maar dat heeft me er nooit van weerhouden om het te gaan studeren.
Daarnaast gaan mensen vaak heel ander werk doen dan datgene waarvoor ze gestudeerd hebben.

Je zult sowieso kunnen denken en schrijven op academisch niveau, dat is al een groot pluspunt.

-

@ Pevensie, dank je voor de info :slightly_smiling_face: had ik nog niet gelezen hihi
@GengroddeStier daar heb je gelijk in! Het is heel belangrijk dat je je studie heel leuk vindt. Maar dit is niet de enige studie die me leuk lijkt, dus dan ga je op een gegeven moment wel nadenken wat je met iets kan en op basis van dat je keuze maken. En inderdaad, dat is een pluspunt :slightly_smiling_face:

Mijn lerares maatschappijleer heeft culturele antropologie gestudeerd en vond het een heel leuke studie, maar het is heel moeilijk om er een goede baan mee te vinden. Maar als je het echt leuk vindt, moet je het vooral doen! Want dat is het belangrijkste :slightly_smiling_face:

@ Lissl, haha mijn docent maatschappijleer ook! toevallig… misschien wel omdat dat een van de beste opties is met die studie: het onderwijs in

Zo ver ik weet heeft mijn nicht dit gestudeerd, en aangezien er haast geen banen zijn werkt ze nu gewoon in een callcenter. Dus je moet er wel rekening mee houden dat een baan vinden best moeilijk kan zijn!