Culturele antropologie en ontwikkelingssociologie

Hoi!

Ik wil graag volgende jaar culturele antropologie en ontwikkelingssociologie gaan studeren. Ik ben alleen nog aan twijfelen over waar ik het wil doen. Utrecht is voor mij het meest handig gezien de afstand. Maar ik heb gehoord dat in Utrecht bijna geen aandacht aan het onderdeel ontwikkelingssociologie wordt gegeven. Nou ben ik er ook nog niet helemaal achter wat dat onderdeel inhoudt, dus ik weet ook niet of ik dat erg vind. Is er iemand die mij uit kan leggen wat het verschil is tussen antropologie en ontwikkelingssociologie?

En zijn hier CA-OS-studenten die willen vertellen waarom ze voor “hun” stad gekozen hebben?

Thank you!

Liefs,
Blondi

Ik studeer dit! Haha
Ik ben dit jaar begonnen in Nijmegen, volgens mij wordt hier evenveel aandacht aan ontwikkelingsstudies als aan antropologie gegeven. Ik ben zelf ook nog in Leiden gaan kijken, maar ik vond die mensen daar niet zo leuk, en in Nijmegen vond ik het super leuk en ik vond het wel fijn dat er een campus is waar alles bij elkaar ligt.
Ik kan je de verschillen wel proberen uit te leggen, maar ik studeer dit zelf ook pas anderhalve maand dus het kan zijn dat iets fout heb hoor ;p
Antropologie: Het bestuderen van mensen en hun tradities en gebruiken
Ontwikkelingsstudies: Het bestuderen van ontwikkeling, hoe zijn derdewereldlanden ontstaan, wat voor ontwikkelingshulp is er, wat zijn de effecten van ontwikkelingshulp

Hopelijk helpt dit je iets? Ik zou sowieso een meeloopdag gaan doen in Utrecht als ik jou was, dan kun je het zelf ook nog vragen. En je kunt natuurlijk ook altijd in een andere stad een meeloopdag doen (bijv Nijmegen ;p)

Ik studeer ook CA en naar mijn idee is ontwikkelingssociologie meer iets dat over de intwikkeling van culturen gaat. In Wageningen heb je ook een studie over Ontwikkelingsstudies waarbij je wel weer ingaat op de ontwikkelingssamenwerking. Maar CA is zoveel meer dan dat, ik zou mij focussen op de stad/universiteit. Utrecht geeft wel veel vrijheid om je bachelorproject in het buitenland te doen + studeren kn het buitenland. Van wat ik heb gehoord is dat minder zo in andere steden.

In Nijmegen kun je ook veel naar het buitenland, je kunt je minor in het buitenland doen, en je kunt voor het leerproject en aansluitend je bachelorscriptie naar het buitenland.

Oh leuk! Wil dit ook na mijn huidige studie doen, of als ik mijn P heb.
Vraagje aan de meiden die dit al doen; ik snap wel wat het inhoudt en wat je er later mee kan gaan doen maar toch vind ik het lastig om me in te beelden hoe je nou later in de praktijk echt je dag vult… snap je? Zou een van jullie dat toe kunnen lichten?
En hoeveel contacturen hebben jullie?

Dat is moeilijk te zeggen inderdaad… ook omdat iedereen in hele andere werkvelden terecht komt.
Ik had de eerste periode ongeveer 12-16 contacturen, maar de volgende periode maar 9 volgens mij… dus heel erg weinig. Maar je moet wel het een en ander thuis doen. Ook veel etnografieen lezen etc.

Ik wil dit ook gaan doen na m’n P! Ik kies zelf voor Leiden omdat ik de mensen heel vriendelijk vind, de opleiding sprak mij daar het meest aan en het studentenleven is super bruisend (leuke verenigingen als je daar in bent geïnteresseerd natuurlijk).

Klopt het dat dit een van de makkelijkste studies is om te doen, en dat je er het minste tijd aan kwijt bent? Want dat zeggen m’n ouders, maar die hebben het zelf natuurlijk niet gedaan dus kunnen het ook niet echt weten…

Volgens mij is dat echt onzin… Je hoort aan elke studie in totaal ongeveer 40 uur per week kwijt te zijn.

Voor iedere studie moet je een bepaald aantal ECTS halen
1ECTS staat voor 28 studielasturen
dat betekent dat je voor iedere studie ongeveer evenveel tijd kwijt bent. Als zijn er natuurlijk dingen die je beter liggen (en waar je dus minder tijd aan kwijt bent) dan andere dingen die je moeilijk vindt (en waar je meer tijd aan kwijt bent).

Ja klopt, dit vertelde ze gisteren bij de open dag ook. Maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat dit bekent staat als een makkelijke studie die weinig tijd kost, dus vraag me af of dat echt zo is… Niet dat ik dat als reden zie om deze studie te kiezen hoor, dat zou nogal dom zijn. :slightly_smiling_face:

Ik vraag me trouwens ook af of het klopt dat je voor deze studie erg sociaal moet zijn. Want ze vertelden bij de open dag dat iedereen in de klas erg sociaal en spontaan was, en dat het daarom heel gezellig was. En dat je wel avontuurlijk ingesteld moest zijn en niet bang moest zijn om op dingen af te stappen.