Criminologie

Hee!
Is er hier iemand die criminologie studeert/gaat studeren? Of iemand die mensen kent die t studeren?
Ik wil t wss gaan studeren, lijkt me heel interessant enz. Heb ook al opendag bezocht en een meeloopdag.
Kan iemand mss nog wat meer vertellen? Zoals welke vakken/hoe vaak naar school/werkgroepen/of t interessant is/welke universiteit je t studeert en dat soort dingetjes! En weet iemand nog een studie die er een beetje op lijkt? want k ben nog op zoek naar een tweede keus, aangezien er bij deze studie ook een loting is!
x

Op de website van de universiteit van Leiden kun je zien welke vakken ze geven, hoe vaak de werkgroepen bij elkaar zitten en kun je zelfs de roosters van eerstejaars bekijken =). Welke boeken, hoeveel studielast, hoe de tentamenvragen eruit zien =).

Hiep hoi!

Criminologie is te gek! Ik ben eerste jaars in Rotterdam, en ik vind het geweldig!
Je krijgt per jaar 4 blokken, met allemaal 2 vakken.

De eerstejaars vakken zijn:
Inleiding Criminologie
Inleiding Rechtswetenschap
Practicum Beschrijvende Criminologie
Inleiding Strafrecht en Criminologie
Inleiding Internationaal en Europees Recht
Inleiding Methode en Technieken
Algemene Psychologie
Sociologie
Dus 4 x per jaar heb je 2 tentamens (in Rotterdam dan :stuck_out_tongue:)

Je krijgt vrij veel stof, maar als je alles goed bijhoudt is het best vol te houden. Ik heb per week ongeveer 6 x college, waarvan gemiddeld 2 x verplicht en de rest vrijwillig. Ik ga naar alle colleges, want dan heb je minder tentamen stress XD
We krijgen ook veel gastcolleges, met hoofdofficieren van Justitie, mensen van het Europees Parlement e.d.

Meer weet ik nu ook even niet te melden XD Als je vragen hebt mag je me noten =)

zijn daar toelatingseisen van?

Je wordt rechtstreeks toegelaten tot de bacheloropleiding Criminologie als je in het bezit bent van:

Het einddiploma vwo zonder verdere eisen aan profiel
Een propedeuse- of einddiploma van een hbo-instelling
Een propedeusediploma van een andere universitaire opleiding

?

Ik wil dit waarschijnlijk ook gaan doen. :) Dus ja, up.

Het lijkt me echt zo interessant! Ik zit er aan te denken om propedeuse te halen van hbo rechten en daarna dit te gaan studeren

ja ik ook :slightly_smiling_face:
wil het gaan studeren in Leiden.
Infodagen zijn echt aan te raden, ze vertellen daar precies wat de studie inhoud. Maar ook meteen waar de universiteit voor staat en wat de stad te bieden heeft.
Universiteit Leiden is bijvoorbeeld erg internationaal gericht.

bedankt voor de info alvast (:
vooral die van MaKo is erg handig!
ik wil t wss in Rotterdam gaan doen, k was eerst naar een opendag in Leiden geweest, maar dat was nogal onduidelijk enzo, er werd helemaal geen goed beeld van de studie gegeven naar mijn idee.
Toen had k nog een opendag in Rotterdam bezocht op de Erasmus, en toen was k echt helemaal overtuigd!

@MaKo; hoe zit t precies met die loting? grote kans om toegelaten te worden? en uuuhm, wat doe je allemaal precies in die werkgroepen/en wat voor onderzoeken (daar hadden ze t op de meeloopdag over). En is er veel van t lesmateriaal in t Engels of wordt dat geleidelijk opgebouwd? Zo ja; is dat moeilijk? k ben namelijk niet echt een ster in Engels!

Dit moet je hebben, maar dan krijg je alsnog de lotingen. Met een 8.0 of hoger gemiddeld zit je er sowieso in =)

maar hoe werkt het precies als je er met een hbo propedeuse wilt inkomen? Moet je dan het 1e jaar extreem goed je best doen met bijv. hbo-rechten en kan je dan doorstromen naar criminologie?

Ik wil waarschijnlijk ook criminologie gaan doen, het lijkt me echt zo leuk! Dus up (:

Goede vraag:P Ik weet het niet, volgens mij kom je met je propedeuse gewoon in de loting…
Misschien kun je de uni van je keuze aanschrijven om dit te vragen? Ik ben namelijk na VWO dit gaan doen, dus ik weet niet hoe het zit met HBO propedeuses

Als het een loting is EN je hebt een HBO-propedeuse dan kom je in klasse C terecht. Het maakt niks uit wat je cijfers waren op t HBO.

Hoe werkt dat met die klasses dan? Wanneer kom je in welke klasse enzo?

De klasse waar je in komt heeft te maken met je cijfers/vooropleiding.
Met een 8.0 zit je in A → Je komt erin
■B kleiner dan 8,00 maar groter dan of gelijk aan 7,50
■C kleiner dan 7,50 maar groter dan of gelijk aan 7,00
■D kleiner dan 7,00 maar groter dan of gelijk aan 6,50
■E lager dan 6,50

Inlotingskansen
De inlotingskansen in de verschillende inlotingsklassen verhouden zich onderling als volgt: B : C : D : E : = 9 : 6 : 4 : 3.
Voorbeeld: Als in lotingsklasse B 80% van het aantal gegadigden inloot, dan loot in C 53% in, in D 36%, en in E 27%

:’) lekker duidelijk. Heb je hier iets aan?

hm dan zit k nu nog in C, sta een 7.4 gemiddeld. maar de komende se-week heb k nog veeel se’s, hopelijk gaat die een beetje goed komen!
haha k wil die opleiding echt graag doen, echt een opleiding waar k echt een goed gevoel bij had :’)
Jij zat op de erasmus universiteit toch? hoe is de universiteit zelf verder? en reis jij op en neer of woon je in rotterdam op kamers ofzo?

Vriend van me doet het, maar ik kan het je niet vertellen. Hij is wel heel enthousiast.

Ik wil het later misschien ook wel doen, maar ik weet er eigenlijk niet veel over te vertellen…

Ik woon op kamers (kom zelf uit Zuid-Limburg, dus op en neer reizen is een no-no)
Ik zou trouwens ook als ik in de buurt woonde op kamers gaan :’) het helpt je zelfstandig worden, en niemand wordt boos op je als je na een avondje uit op dinsdag om 03.00 thuis komt XD
De studievereniging van criminologie in Rotterdam is CIA, Criminologie In Actie. Ik ben zelf actief in de reiscommissie, waarmee we in mei een reis naar Moskou geregeld hebben =D
Verder zorgt de studievereniging voor leuke activiteiten, zoals bezoek aan de gevangenis, jeugdcentra en lezingen. Dus als je naar Rotterdam gaat moet je zeker lid worden bij CIA!! Is ook maar 16 of 17 euro in het jaar :wink: (je krijgt dan ook korting op je studieboeken :stuck_out_tongue:)
Verder vind ik het leuk dat allemaal verschillende studies op de Erasmus zitten, dus je kunt met veel verschillende mensen contact maken. En ik ben vaste klant in de menza (=kantine) XD Ze hebben er best wel goed te eten avondeten voor iets van 4 euro, en ik wil niet altijd koken =)

Ik ben nu echt op mijn plekkie en ik zou ook niets anders willen doen!