Criminologie

Hallo iedereen!!

Ik zit in het laatste jaar ASO (België) en ik ben wat aan het nadenken wat ik volgend jaar wil doen.
Nu interesseert mij de studie criminologie/criminologische wetenschappen heel erg.
Zijn er meiden die dit studeren? Of iemand die iemand kent? Ik zou graag ervaringen willen horen, maar ik vraag me vooral af wat je hiermee na de studie kan doen.

Groetjes

Een vriend van mij studeert dit maar hij zegt dat het vooral erg veel rechten zijn en dus heel veel boeken lezen en leren. Maar hij vind het over het algemeen wel een hele interessante studie.

Mag ik vragen waar hij studeert?

In Rotterdam!

Ah zo, ik zou wss in Gent gaan studeren, dus mss ligt het daaraan.

ik zit nu in het vijfde ASO en ik ben ook heel erg geinteresseerd in criminologie :slightly_smiling_face:

Bedankt voor de reacties hierboven!
Meer is welkom :slightly_smiling_face:

Wat kun je hiermee worden eigenlijk?

Dat wil ik ook graag weten.

Ik studeer sinds een maand criminologie in Leiden. Tot nu toe is het veel rechten, je moet ook leren omgaan met de wetbundels. Op het moment zijn 2 van de 3 vakken het zelfde als rechten, maar naar mate de studie vordert zal het zwaartepunt bij criminologie komen te liggen. Ik volg op het moment de vakken Inleiding Recht, Beginselen van de democratische rechtsstaat en Inleiding Criminologie. Je moet veel lezen, het tempo ligt hoog, ik ben nu heel erg veel aan het inhalen, want de afgelopen weken had ik best weinig gelezen, sinds vorige week heb ik al 150 pagina’s gelezen. Je moet dus tegen veel lezen kunnen, maar dat is bij veel universitaire studie natuurlijk zo. Daarnaast moet je rechten, de maatschappij en criminaliteit interessant vinden. Ik heb op de middelbare filosofie en geschiedenis gehad en dat helpt best wel, omdat het raakvlakken heeft. Daardoor wordt je wel iets minder in het diepe gegooid dan als je deze vakken niet hebt gehad. Je moet dus ook wel enigszins affiniteit hebben (gehad) met deze vakken.
Verder heeft cirminologie naast rechten ook veel raakvlakken met sociologie, psychologie, bestuurskunde , economie en zelfs biologie. Het is dus een interdiciplinaire studie, door een criminologische bril kijken bestaat niet zoals bij economie en psychologie bijvoorbeeld wel het geval is. Je komt veel te weten over hoe criminaliteit ontstaat en hoe trends te verklaren zijn. Je leert nuanceren over bijvoorbeeld een schijnbare stijgende criminaliteit. Criminologe klinkt heet spannend, maar je moet je er wel bij voor stellen dat je niet iets met lijken of politieachtig werk gaat doen later. Je zult terecht kunnen komen in het gevangeniswezen, beleid bij gemeentes/ provincies, veiligheidswezen en justitie. Doordat je academisch wordt opgeleid zal het niet moeilijk zijn een baan te vinden in een andere sector.

Ik hoop dat je zo een beter beeld hebt.
Als je nog vragen hebt, kun je die gewoon stellen.

Bedankt voor je reactie! Hier heb ik echt iets aan en het klinkt echt onwijs leuk, ik ben helemaal enthousiast! Maar ik ben een beetje bang voor ‘de toekomst’, ik wil namelijk geen 9to5 kantoorjob hebben…

Deze studie spreekt mij ook heel erg aan!!
En zeker na jouw reactie, Evelien. Dat is eigenlijk precies wat ik wil.
Ik hoorde alleen van meerdere mensen dat het juist erg lastig is om er een baan mee te vinden…

Ja, dat is het grote nadeel…

Uppie!

Universitair onderzoeker, Adviseur Veiligheid, Stratagisch analist, Operationeel analist, Forensisch adviseur, Psycholoog, Voegingscontroleur, Promovendus, Juridisch medewerker, Trajectbegeleider, Beleidsmw. Openbare orde/veiligheid, Forensische accountancy, consultant security manager, Reclasseringsmedewerker, Projectorganisatie bedrijfsv. en ICT, Forensisch adviseur, Beleidsmedewerker, Docent criminologie, Misdaadsanalist

Is dit een opsomming van wat je er allemaal mee kan? :stuck_out_tongue:

Héél erg lastig ja

Je kan er nog meer mee geloof ik, maar dat waren enkele beroepen ja.

up!

Beiden ervaring mee gehad of iemand die jullie kennen? :frowning_face: