Criminologie - ervaringen?

Heey,

Ik moet dit jaar mijn profielkeuze doen, dus heb ik me georienteerd op opleidingen en banen die me leuk lijken. Nu kwam ik uit op journalistiek, rechergie en fashion design.
Ik las iets over de opleiding criminologie en ben er dus meer gaan over opzoeken, maar kon nergens iets vinden over wat je er nou precies mee kunt. Want je kunt er vgm best veel mee, ook journalistiek en rechergie??

Ik zou dus graag willen weten of hier meiden zitten die de opleiding criminologie doen/hebben gedaan. En of die er wat over willen vertellen? Is het ook mogelijk in het buitenland, want ik wil graag in het buitenland studeren (engeland of de VS)

Oja, even nog wat info over mij: Ik zit nu in drie gym en denk er dus over om E&M te kiezen met de vakken:
Wiskunde A
Economie
Geschiedenis
Latijn
MWS (maatschappijwetenschappen)
Spaans
Beeldende vorming (dit is nog niet zeker, is een extra vak er moet dus wat voor geregeld worden)

volgensmij kan de opleiding met dit vakkenpakket wel.

xx

Misschien kan je beter naar je decaan gaan hiervoor.
En bedenk je wel dat er bij beeldende vorming ook nog het vak kunstgeschiedenis bij komt. Dus eigenlijk neem je twee extra vakken dan.

^Mijn mentor is de decaan en ze is niet echt behulpzaam…

Bv. over dat ik een extra vak wilde doen, ik vroeg er dus naar of dat kon en toen werd ze boos. Ik heb het later nog tijdens een vakkenvoorlichtingsavond nagevraagd bij een andere decaan waar je binnen kon lopen voor vragen. Die heeft mij verteld dat het mogelijk is als je TOM doet (traject op maat, dit is een soort iets waarbij je de reguliere lessen “knipt” en een eigen project doet/modulles krijgt, voor meer/hoogbegaafden). Ik doe dus al drie jaar TOM. Ben dus terug gegaan naar mijn mentor met deze informatie, zegt ze: “Ja en? wat wil je hier nou mee, jij doet toch geen tom.” En ik zat daar echt zo van, Wat, ik doe al fucking drie jaar tom.
Het is ook gewoon dat als je haar dingen vraagt dat ze dan een standaard regeltje zegt maar je er niet verder mee helpt. het is best irritant dat ik haar dit jaar als mentor heb :hammer:

En over beeldende vorming, ik weet dat er kunstgeschiedenis komt, dat is mij ook gezegd. Mijn moeder heeft ook beeldende vorming gedaan en die zei ook dat er veel kunstgeschiedenis komt. Maar ik vind dat juist wel interessant :slightly_smiling_face:

Maar als er nog mensen zijn met ervaring met de studie criminologie? Want dat is namelijk op universitair niveau en als ik daarme rechercheur of journalist kan worden doe ik liever die studie. Anders moet ik namelijk een studie op HBO niveau doen en dat vind ik een beetje jammer omdat ik wel 6 jaar Gym doe. Dan had ik net zo goed Havo kunnnen doen zonder iets uit te voeren. Dus ik doe wel liever een universitaire studie, als je begrijpt wat ik bedoel.

Niemand?

criminologie leek mij ook leuk, maar volgens mij kan je er vrij weinig mee later…

Met criminologie kan je geen rechercheur worden, laat ik dat eerst even duidelijk maken. Iedereen die als zij-instromer bij de politie wil moet een hbo-master volgen, ongeacht je vooropleiding.
Ik heb een half jaar criminologie gehad en eerlijk gezegd, mij is het erg tegengevallen. Het klink heel leuk en spannend, maar het was vooral saai en stoffig in mijn ogen.

hm, jammer. Zijn er helemaal geen opleidingen op universitair waarmee je rechercheur kan worden?

Ik dacht juist dat ze mensen zochten die criminologie gestudeerd hadden? die hebben toch vaak een andere invalshoek dan mensen de van de mavo naar de politieacademie gaan en zo hogerop komen.
Ik wil ook geen rechercheur van een moordzaakje worden, maar meer van de internationale zaken, dus de grotere dingen.

Op kombijdepolitie.nl staat uitleg over de rechercheopleiding enzo. De politie is inderdaad opzoek naar zij-instromers, maar dit hoeft niet perse vanuit criminologie te komen. Ze zijn ook veel opzoek nog bijvoorbeeld ict-ers of economische mensen.
Daarnaast kan je niet kiezen om geen ‘moordzaakjes’ te doen. Je zult beginnen met winkeldiefstallen en brandstichtingen, etc.

Ik studeer criminologie. Recherche kan inderdaad alleen via een hbo master. Je kan dus hiervoor als bachelor criminologie doen. Journalistiek hoor ik niet echt veel bij mij op de opleiding, snap ook niet helemaal wat je daarmee dan bedoelt? In het buitenland heb ik het ook wel voorbij zien komen, maar dat is een kwestie van googlen. Verder bevalt mij de studie wel. Het is een beetje een mix tussen (straf)recht, psychologie en sociologie. Als je het wilt doen, zou ik even een meeloopdag of iets dergelijks regelen.

Zou ik aan jou mogen vragen waar jij studeert en welke afweging jij hebt gemaakt om voor criminologie te kiezen. Om mij heen hoor ik dat baankans na criminologie niet al te best is, maar hoe sta jij hier tegenover?

-
Niet citeren ivm persoonlijke informatie :slightly_smiling_face:

Ik heb verder niet veel toe te voegen aan wat andere mensen hier al hebben gereageerd, maar ik wil even zeggen dat dit geen goede instelling is! Ik heb zelf ook mijn vwo-diploma behaald (heb momenteel een tussenjaartje, maar heb al op de universiteit gezeten) en uni is niet per se beter dan hbo, gewoon anders. Als jij 6 jaar lang gym hebt gedaan maar uiteindelijk een wat praktischere aanpak wil, dan is er niks mis met een hbo-opleiding.

Oké tof! Ik heb me zojuist ingeschreven voor Leiden en ik heb inderdaad ook oog op de master Forensische Criminologie (hoewel het na verloop van tijd die interesse natuurlijk kan veranderen). Het is nog maar kijken of ik word ingeloot. Het was overigens de enige lotingstudie die mij interesseerde dus die keuze was snel gemaakt.

Ik heb nog een vraag: Criminologie wordt uitgelicht vanuit verschillende wetenschappen. Dat vind ik enerzijds heel fijn om zo breed mogelijk te worden opgeleid, anderzijds ben ik benieuwd hoe diep je nou daadwerkelijk in de stof gaat. Ik ken via via iemand die ook Criminologie studeerde en die beweerde dat hij door zijn breedheid van de opleiding, hij maar van alles een beetje afwist en soms diepgang miste. Ergens vond ik het een vreemd verhaal, maar ik ben er toch benieuwd naar.

^Oh daar ben ik het niet mee eens hoor. Naar mijn idee zit er wel gewoon diepte in en die verschillende wetenschappen worden allemaal belicht met de nadruk op het criminologische aspect ervan. Dus nee, je gaat bijvoorbeeld niet superdiep in op psychologie of sociologie, maar alleen op het criminologische aspect ervan. Als je daar heel diep op in wilt gaan dan moet je gewoon of psychologie of sociologie gaan studeren denk ik. Maar ik mis in ieder geval geen diepgang!

(Offtopic: ik ga misschien ook deze studie doen in Leiden, dus dan komen we bij elkaar in het jaar :grinning_face_with_smiling_eyes:)

Geen idee of je hier wat aan hebt, maar oke: ik heb een meeloopdag gedaan in R’dam en het was best interessant. Het hoorcollege was samen met de Rechtenstudenten, en dat college vond ik eerlijk gezegd best saai :’) maar de werkgroep was echt leuk! Het ging erover of videospelletjes invloed hebben op crimineel gedrag.
Ik twijfel nu ook of ik het ga doen wegens de baankans (alhoewel dat over 5 jaar heel anders kan zijn) en het feit dat je de hele tijd in een ‘negatieve sfeer’ bezig bent. Als ik jou was zou ik binnenkort maar naar een open dag gaan, daar vertellen ze altijd wel in welke sectoren de oud-studenten terecht gekomen zijn.

Als ik dit zo allemaal lees wat hierboven gezegt is, kom ik nog stteds niet veel verder :cold_sweat:
Er worden heel tegenstrijdige dingen gezegd, dat snap ik ook wel, iedereen denkt er anders over. Maar ik begin nu toch te twijfelen, want als ik later besluit iets heel anders te gaan studeren dan kies ik nu het verkeerder profiel. Het is gewoon zo moeilijk.

^sowieso kan je met E&M heleboel studies doen. Je weet toch wel ongeveer je interesses. Dan zou ik daarop je profiel aanpassen en jezelf niet drie jaar van te voren al vastpinnen op een studie.

Ik heb al een meeloopdag gedaan in Leiden. Vond ik hartstikke interessant. Ik heb mij er onderhand ook al voor aangemeld dus, jij ook al?

Oh sorry er staat dat je misschien wilde studeren, niet goed gelezen sorry!

Bestond die dag uit colleges speciaal voor de meelopers of waren dat echte colleges van studenten waar je bij mocht zitten? Wat voor stof behandelde je?