Crematie

Aanstaande vrijdag heb ik de crematie van de oma van mijn vriend. Van te voren is er nog een kerkdienst (Jehova) en daar aansluitend is de crematie. Nu ben ik hartstikke zenuwachtig omdat ik zoiets nog nooit heb meegemaakt, daarom mijn vraag: Hoe gaat zoiets eraan toe? :flushed:

Allereerst; je hoeft echt niet zenuwachtig te zijn.

Nu weet ik niet hoe het bij Jehovagetuigen gaat, maar toen de vader van mijn eerste vriend overleed… Was er ook vooraf een kerkdienst. De nabestaanden hebben een invulling op de dienst en de pastoor doet de rest. Die maakt er een verhaal omheen… Ook zijn er teksten uit de Bijbel (volgens mij). Maar verder zijn de muziekkeuzes e.d. ingevuld door de familie.

Sterkte.

Bij de vader van een vriendin was er een ‘vrolijke’ crematie, zoals hij dat wilde. Hij wilde graag dat mensen in vrolijke kleren kwamen, dus geen zwarte rokken enzo. Verder zeiden familie en goede vrienden iets en lieten ze vooral veel foto’s en filmpjes zien (ook grappige) en een aantal van zijn lievelingsliedjes horen. Ook had hij van tevoren een filmpje opgenomen waarin hij nog wat dingen zei enzo tegen zijn gezin. Daarna kregen we allemaal wat te drinken en gebak en daarna hebben we de familie gecondoleerd. En de crematie van mijn overgrootoma ging ongeveer net zo.

Heel veel sterkte! En je hoeft inderdaad niet zenuwachtig te zijn! :sob::muscle: