Creativiteit stimuleren / zelfkritiek

Hallo! Ik wist niet precies waar ik terecht kon met mijn vragen dus ik maak maar een nieuw topic.

Ik ben altijd al een vrij artistiek, creatief en fantasierijk persoon geweest. Ik hou me hoofdzakelijk bezig met fotografie, tekenen, schilderen, maar ik experimenteer graag met nieuwe dingen. Helaas heb ik nu al maaaaanden een soort creativiteitsdip. Ik denk dat dit gerelateerd is aan het feit dat ik al enige tijd met een mentale dip zit. Ik heb geen flauw idee wat ik wil maken, tekenen terwijl dat vroeger zo gemakkelijk kwam. Zelfs als ik gewoon zonder idee begin te tekenen en maar ‘zie wat eruit komt’, komt er dus gewoon niet echt iets. Ik probeer wat inspiratie op te wekken door een tumblr bij te houden, veel andere artiesten te bekijken, etc. maar voorlopig heb ik hier niet zoveel aan.

Daarbovenop komt nog dat ik de laatste tijd ook veel meer zelfkritisch ben geworden, dus als ik al eens iets weet te tekenen, vind ik het nooit goed genoeg. Dan vind ik het te amateuristisch, kinds, wat dan ook. En dat terwijl ik zeker niet een stijl nastreef die perfect de werkelijkheid weergeeft, en terwijl ik bij andere artiesten het imperfecte, het kinderlijke, wat dan ook net leuk en eigen aan hun stijl vind.

Heeft iemand misschien tips hoe ik hiermee kan omgaan? Hoe ik mijn creativiteit terug wat kan opwekken?

-

Ik herken je probleem. Zelf zit ik op een creatieve opleiding, geen inspiratie hebben is dan niet echt makkelijk. Zelf heb ik het tekenen en fotograferen een tijdje losgelaten. Toen ben ik gaan bedenken wat mij het meest dwars zat, deze dingen ben ik eerst op gaan lossen. Ik merkte aan mezelf dat ik beetje bij beetje weer mezelf werd. Het liefst teken, schilder en fotografeer ik, maar toen ben ik begonnen met schrijven, dit was een soort uitlaatklep. Soms was het een leuke blog en soms een heel verhaal met dingen die me dwars zaten, hierdoor kon ik er later ook afstand van doen. Op school merkte ze ook aan mij dat ik nooit tevreden was met mijn eigen werk, daar hebben ze mij geleerd om niet zo precies te kijken, maar juist te experimenteren om de lol in het creatieve terug te krijgen. Ga eens naar buiten als het lekker weer is en fotografeer of teken de natuur of mensen, lekker weer helpt altijd voor een beter humeur! Ga je niet gek maken met al die “perfecte” tumblr en pinterest plaatjes, teken gewoon wat in je opkomt, hierdoor kan je het niet vergelijken met een ander en ontwikkel je je eigen stijl. Ook kun je meerdere dingen fotograferen, deze printen en uitknippen of photoshoppen en hier een geheel nieuw schilderij van maken met al je eigen werk. Succes!