Creatieve therapie

Deze opleiding lijkt me echt superleuk alleen heb ik nog niet echt een goed beeld van wat je precies op die studie leert. Dus heeft iemand die studie gedaan?
En ook ben ik benieuwd hoe het in praktijk gaat, dus heet iemand hier ooit creatieve therapie gehad? Of iemand die je kent?

Ik heb creatieve therapie gehad. We moesten dingen kleien, tekenen, schilderen enzovoort. Het ging er zeg maar vooral over dat je je emoties/gevoelens of herinneringen liet zien. Ik vond er zelf geen reet aan, maar dat was meer omdat ik die groep niet mocht en ik niet echt goed ben ik creatieve dingen.

Ik doe zelf kunstzinnige therapie. Die opleidingen komen in grote lijnen aardig overeen, alleen is creatieve therapie meer regulier ingesteld. (Lijkt mij ook leuker, trouwens, maar dat terzijde)
De opleiding is vooral een combinatie tussen creatieve vakken, zoals dus schilderen, boetseren, tekenen en nog veel meer, en dan ook de therapeutische vakken - zoals psychologie, anatomie etc.
En natuurlijk ook vakken waarin die twee worden gekoppeld. Dus dat je werking van de creatieve bezigheden leert te gebruiken in therapie. Mij spreekt zelf creatieve therapie eigenlijk meer aan dan kunstzinnige therapie. Die laatste is een beetje zweverig. :wink:
Kun je hier iets mee? :slightly_smiling_face:

Dankjewel voor jullie reacties! Ik wist niet dat t ook in groepen gedaan werd. Ik denk dat ik uiteindelijk ook voor kunstzinnige therapie ga, omdat creatieve therapie niet in de buurt gedaan word. Ik heb nu wel een stuk duidelijker beeld gekregen van de opleiding, dankje. Maar wat bedoel je precies met zweverig?
xx

Dat lijkt mij ook een leuke studie.
moet je er goed voor kunnen tekenen?

Ik ben naar de voorlichting geweest, maar daar werd gezegt dat het heel moeilijk is om er een baan in te vinden en dat het zwaar onbetaald wordt. vaak eindig je ook in iets waar je helemaal niet voor opgeleid bent of wil. (dit werd mij verteld hoor) Maar ik zou dus eerst even goed informeren nog etc.

Ik ben ook naar de voorlichting egweest, en daar zeiden ze dat het wel meeviel. Het leukste lijkt mij een eigen praktijk, maar ze gaven me ook een mega lijst mee met plekken waar je kan werken. Van kinderziekenhuis tot gevangenis.

Ik doe de opleiding Creatieve Therapie:) Er zijn vier richtingen: Drama (Toneel), Muziek, Beeldend en Psychomotorische therapie (sport). Ikzelf doe de richting drama. Ik vind het echt een superleuke opleiding! Het schijnt idd wel lastig te zijn om er werk in te vinden maar als je het echt wilt dan lukt het uiteindelijk wel zeggen ze hier:P

mijn kubv leraar zei ook dat de studie creatieve therapie geen goede opleiding was om te kiezen, omdat je er inderdaad amper een baan in kunt vinden. hij zei dat dit kwam omdat je erg duur bent, dat ze je daarom niet aan willen nemen ofzo.

het is wel belangrijk om bij iemand te informeren die er verstand van heeft! de mensen van die opleiding zullen zelf erg positief zijn over je baangarantie, maar of het écht zo is …

Ik las ergens dat mensen die de studie kunstzinnig/creatieve therapie gedaan hebben erg veel concurrentie hebben met mensen die van een academie af komen! Maar ik vraag me dus af; hoe dat dan kan? Want het is toch heel anders.

Ben zelf nog in afwachting van toelatingen maar verder denk ik er ook aan deze studie te gaan volgen.

Maar heb nog veel vragen -.-’ Dus eerst maar eens naar een open dag denk ik.

En over die baan garantie; tsjah; ik weet niet of je dat nu al voor over 4 jaar kan voorspellen. Bij de opleiding die ik nu doe zeiden ze 4 jaar geleden ook; banen teveel! Terwijl dat nu echt totaal niet het geval is.

lekker off topic want dit bericht is al in 2009 geplaatst maar ik verveel me en moest gewoon even reageren :wink:

Je techniek hoeft niet perfect te zijn. Het is de bedoeling dat jij creatief bent en met je werkstukken
een boodschap kan overbrengen of kan laten zien welk gevoel je er bij had toen je het maakte.
Ook hoef je geen therapeutische vaardigheden te hebben, dat leer je daar.

Als je de opleiding wil gaan doen is er een selectie procedure.
Moet je voor 20 maart voor inschrijven (hoge school Utrecht),

bij die selectie moet je 5 platte werkstukken en 5 ruimtelijke maken en mee nemen.
Die moet je presenteren.

Ook moet je een motivatie brief schrijven.

:stuck_out_tongue: ik wil het ook gaan doen vandaar haha,

xxx