CPE tekenen 2014

Ik zit in 6vwo en heb tekenen als eindexamen vak.
Deze week hebben wij een boekje gekregen met daarin de thema’s voor het eindexamen tekenen.
De thema’s zijn als volgt:

1. Pompeus
  2. Fremdkörper
  3. Wij zijn allemaal woorden op doorreis
  4. Icarus (dit is een mythologisch gedichtje)
  5. Buurtboek
  6. Beeldende verwerking van een foto (het is een plaatje van een bloem in verschillende fases van de groei)

Ik weet nog niet zeker welk onderwerp ik ga kiezen, waarschijnlijk het laatste thema of thema 2.
Zijn er nog meer mensen die tekenen hebben?
Welk onderwerp kiezen jullie en hoe gaan jullie dit project aanpakken?

Groetjes!!
Bewerk bericht

Ik heb tekenen maar doe staatsexamens (dat houd in dat je ALLEEN de toets doet en ALLES eromheen zelf moet regelen, je krijgt geen boeken enz.

Dus ik volg dit even :’) ik heb nog geen idee wat ik moet doen, misschien steek ik er wat van op.

Krijg je wel begeleiding, of moet je echt alles helemaal zelf doen? Ik vind de thema’s best lastig, maar ik denk nu toch dat ik Fremkörper kies. Daarvoor kun je de meeste inspiratie op internet vinden en het is niet zo enorm breed als de andere thema’s.

Ik wist niet eens dat dat kon. Tekenen klinkt zo niet als een eindexamenvak voor VWO :’)
Maar… het gaat immers om jouw creativiteit, dus ik denk dat je het beste zelf iets kan bedenken.

Ik krijg geen begeleiding, geen lessen, geen boeken, niks. Ik kan op duo.nl opzoeken wat de thema’s en onderwerpen zijn en dat is het enige. Dus dit soort topics zijn heel handig voor mij haha
(Off-topic: ik moet ook nog een PWS maken en heb tot nu toe maar 1 idee maar weet niet of het onderwerp goed genoeg is en bij 't vak past)

@Rictumsempra:

Dat het vak slechts ‘tekenen heet’ schetst (ha-ha) het beeld dat het gewoon een tekening maken is, maar (bijna) alle kunstvakken zit heel veel kunstgeschiedenis bij, kennis van stromingen, kennis van technieken, weten volgens welke richtlijnen en aan welke eisen alles moet voldoen. Op havo is kunst al zuurder dan het klinkt. Ik moest voor havo al hele boeken kunstgeschiedenis leren -.-’

Ja wij moeten ook echt veel leren hoor! Voor het eindexamen hebben we nu één boekje gekregen met daarin alleen plaatjes en tekstbronnen, geen informatie. Je moet alles zelf opzoeken op bepaalde websites. En daarbij moeten we dan nog vier boeken over kunstgeschiedenis leren als ‘achtergrondinformatie’.

Ja ik vind de onduidelijkheid zo irritant … geef gewoon een boek wat ik uit m’n hoofd moet leren, klaar is kees

Jaaa precies!! Ik word ook helemaal gek. Onze klas is nu opgedeeld in groepen en elke groep doet een presentatie over een andere deel van het eindexamen katern. Elke week moeten we daar ook huiswerk over maken, maar dan moet je wel zelf ergens de theorie opzoeken. Ken je www.digischool.nl? Daar staat veel uitleg, echt een hele handige site.

Hah, ik heb twee jaar geleden CPE gedaan, geslaagd met een 8 :slightly_smiling_face: Het is wel een zware opdracht, maar wel leuk om te doen. Ik vind de onderwerpen wel een beetje vreemd dit jaar, Fremdkorper heb ik even moeten googlen haha. Succes aan iedereen!

Ik ben blij dat jij de thema’s ook vreemd vind, dan ben ik niet de enige :stuck_out_tongue: Wat goed dat je met een 8 geslaagd bent!! Wat voor thema had je?

Ik doe ook eindexamen in tekenen, maar dan op havo.
Wij hebben wel gewoon een boek met tekst en plaatjes die we leren moeten.
Volgensmij hebben we dat ook gewoon op vwo.
Het klinkt iniedergeval een stuk fijner dan hoe het bij jullie is ;o

Hoi! Ik zit ook in 6vwo, en heb ook tekenen. Ik ben nog aan het twijfelen tussen de onderwerpen. Ik hou dit topic dus in de gaten :slightly_smiling_face:

Het vervelende is dus dat je ALLES wat maken wat je wil :stuck_out_tongue: Het mag een tekening zijn met potlood, maar ook een enorm schilderij van waterverf en vingerverf (om maar eventjes iets te noemen).

Ik heb gekozen voor het onderwerp pompeus, daar kun je best veel kanten mee op!

Jaaa ik vind sowieso dat je met de thema’s die uit één woord bestaan heel veel kanten op kunt. Ik heb Fremdkörper gekozen en ik heb echt een heleboel ideeën daarvoor :slightly_smiling_face:

Ik heb ook examen tekenen gedaan en ik zou als tip geven om zo veeeeeeel mogelijk dingen uit te proberen, dat is echt het allerbelangrijkste. Bij ons draaide het echt om het proces ipv het ding wat er uiteindelijk uit kwam. Laat zien dat je alles hebt uitgeprobeerd en alle opties bekeken hebt qua kleur, technieken enz. Het is heel veel werk maar heeft mij toen wel een 9,5 opgeleverd terwijl ik niet eens zo heel erg tevreden was met mijn uiteindelijke werk.

Ja, tekenen. Dat is zo’n drama bij mij. Ik kan niet eens tekenen, maar ik kon het niet opbrengen om een ander vak te kiezen waar ik voor zou moeten gaan leren.

Ik heb Icarus, dat gedicht over die sprookjesfiguren. Ik heb vooral veel ideeën. Geen tekeningen.

Kunstgeschiedenis hebben wij een eindexamenkatern van gekregen, staat alles in wat je moet leren. Ik vraag me af waarom jullie dat niet hebben, ik dacht dat dat iets landelijks was.

Wij hebben ter voorbereiding van ons examen de examenopdracht van vorig jaar ook gemaakt. Toen was het proces idd ook het belangrijkste. Dus ben druk bezig met allemaal schetsen. Heeft iemand al een concreet idee over wat je wilt gaan maken?

Wij hebben idd ook kunstgeschiedenis, maar vind het allemaal wat onduidelijk (kan ook aan onze lerares liggen natuurlijk :wink: [font=Verdana]

Ik heb ook een eindexamenkatern, maar daar staan alleen bronnen etc. in en geen concrete uitleg van alles wat je moet weten :frowning_face: