Cosmetische Chirurgie (voor/tegen?)

Ik heb woensdag een betoog, het gaat over cosmetische chirurgie.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie meningen.

Mijn stelling is:
Cosmetische chirurgie is in de meeste gevallen overbodig.

Zijn jullie het hiermee eens? Waarom wel/niet?

Ik ben het met je stelling eens.

Als je nou verminkt raakt door een ongeluk kan ik het begrijpen, maar de meeste mensen die het laten doen zijn gewoon prima dus vind ik het niet nodig. Je hebt natuurlijk altijd wat uitzonderingen bij extreme naja ‘lelijkheden’ maargoed.

Ik vind het overbodig. maar uit medische oorzaak vind ik het wel kunnen.

Bijv. ooglidcorrectie vanwege slapppe huid: nee
maar een ooglidcorrectie omdat het zicht belemmerd word door de huid die slap hangt: ja

Eens.

Plastische Voor.
Cosmetisch Tegen.

Helemaal mee eens!

Het bovenste wat je zegt is cosmetisch.
Die je er onder zegt; dat zicht belemmerd wordt is plastisch.

i know. maar kwam er even niet op xD

Cosmetische chirurgie is altijd overbodig, in mijn ogen.
Voor medische klachten is het Plastische Chirurgie en bij litteken wegwerking heet het reconstructieve chirurgie. Die laatste 2 vind ik dus niet overbodig.

veel mensen zeggen dat ze ertegen zijn als het geen medische oorzaak heeft.
maar wat nu als je iets aan jezelf écht niet mooi vind, en er ongelukkig door bent ?
dan vind ik het wel kunnen.

Maar rimpels wegwerken, ooglidcorrectie, botox,… dat vind ik allemaal de tijd proberen terug te draaien. Dus in dat opzicht ben ik er niet voor.

Cosmetische Chirurgie , ik ben alleen tegen als het niet noodzakelijk is .

Ik ben het met je stelling eens, als er echt medische problemen zijn vind ik dat het moet kunnen. Maar van die mensen die iets vrijwel niet storends willen doen vind ik overdreven, en zeker van die mensen die het gratis voor elkaar willen krijgen terwijl het compleet onnodig is. Al vind ik ook wel dat mensen die echt al jaren heel erg ontevreden zijn over iets wat ook wel begrijpelijk en zichtbaar is het ook moeten kunnen doen. Ik vind trouwens wel dat het de keuze is van de mensen zelf, ik vind niet dat het verboden moet worden als cosmetische ingreep, maar wel dat het risico bij de mensen ligt etc.

Ikzelf ken wel mensen die erg ongelukkig zijn met hun uiterlijk. Door bijvoorbeeld flaporen, een geboggelde neus, waar ze verder geen klachten aan hebben maar hun voelen zich er ongelukkig door en ongemakkelijk en lomp. Voor mensen die er werkelijk last van hebben dat het hun zelfbeeld werkelijk aantast vind ik dat die mensen het prima mogen doen. Ook als je een ongeluk hebt gehad, maar dat spreekt voor zich. Maar omdat je jezelf iets te dik vind, vet laten wegzuigen… Tsja, ga toch naar de sportschool

Bedankt voor al jullie reactie’s :grinning:!

Ik vind het iets waar ieder voor zichzelf voor moet beslissen. Maar in de meeste gevallen is 1 operatie niet genoeg en denken die mensen van de eerste keer helemaal zelfzeker te zijn maar dat is bijlange niet altijd het geval. Het probleem zit meestal veel dieper dan gewoon een neus te laten verkleinen ofzo. We hebben allemaal wel dingen waar we meer over tevreden zijn dan andere, niets is perfect.

Iets wat mij een beetje tegensteekt is dat mensen die cosmetische chirurgie ondernemen, het moeilijker maken voor de mensen die zich proberen te accepteren zonder die stap te nemen. Die mensen zijn een stuk moediger in mijn mening.

Inderdaad. Ik vind ook dat mensen die cosmetische operaties doen, eerder een paar keer naar de psycholoog moeten gaan, om ze te laten zien dat ze geen operatie nodig hebben. Ipv dat de chirurg ze nog meer veranderingen opdringt :/.

Ik ben niet tegen cosmetische chirurgie , als mensen het zelf willen laat ze het dan lekker doen…
Alleen ik vind dat ze dan ook eerst een paar x naar de psycholoog toe moeten en met ze praten over waarom ze het willen , en dat de psycholoog hun ook goed kan vertellen dat het niet hun hele leven zal veranderen enzo wat veel van die mensen denken…

Bij mij is het nodig,
Ik heb een litteken op mijn linkerborst, die diep is, maar niet persé lelijk. Het is noodzakelijk geweest, duh, en ik heb het altijd geaccepteerd enzo, maar ik heb er , als ik op mijn buik ligt en mijn borst (jaaaa) dus een beetje geplet wordt, erge last van. Ik heb dat ook gehad bij mijn navel (dubbele navelbreuk - oja heelveelgezeikhadvroeger) want daar ‘trok’ het ook. Ik ga er de komende tijd opletten, dat borst-litteken, en als ik er erge last van blijf houden, ga ik er wat aan laten doen, NEE niet om het mooier te laten maken, maar los te maken van mijn onderhuid onder mijn borst, omdat het zo verschrikkelijk pijn doet.

cosmetisch-plastisch, najah ik vind dat als het medische chirurgie is, of in gevallen van ongelukken en dergelijken, dat het meer dan acceptabel is maar tietvergrotingen, liposucties en bilopvullingen NEE,

(alhoewel als je zo dik bent dat dat de enige uitweg zou zijn en als je cup - AA hebt ofzo dan kan ik het misschien wel begrijpen- blaaaaaaa)

ik ben niet voor of tegen. de mensen mogen van mij zelf beslissen wat ze met hun lijf doen, dat is onze zaak niet. zelf zou ik het niet laten doen denk ik omdat ik bang ben voor anesthesie maarja.

Ik vind dat mensen het zelf moeten weten. Wie ben jij om te zeggen dat het bij iemand onnodig is? je mag nog altijd zelf bepalen wat je aan je lijf laat doen. Je kan niet voor een ander beslissen wat hij/zij mooi of lelijk vind. En als je zelf niet hetgene hebt wat diegene heeft(b.v. helemaal plat) dan mag je er al helemaal niet over oordelen vind ik.
Anders zou je hetzelfde over make up kunnen zeggen. Dat doen de mensen ook op omdat ze er beter uit willen zien.