Controledwang

Ik wist niet zo goed in welke categorie ik dit moest plaatsen, maar ik heb het maar by lifestyle gezet.

Ik heb nu al denk ik een hele lange tijd (een jaar?) last van iets. Ik check dingen heel vaak.

• is de lamp uit.
  • is het gas uit.
  • is het water uit.
  • valt de kleding niet straks van de kast.
  • vallen de lampen niet van mijn bureau.
  • is het hoekje van een belangrijk schrift niet omgevouwen.
    etc.

Het is niet heel erg, maar soms heb ik er wel last van. Mensen gebruiken het woord ‘controle dwang’ hiervoor.
Maar als ik dan dingen lees, waarin ze vertellen wat het nou precies is, denk ik niet dat het erg is. Ik weet ook niet zeker of ik het heb, omdat een paar mensen die ik ken ook dingen checken.
Alleen doe ik het vaker op een dag, en moet ik zeggen ‘uit’ voordat ik zeker weet iets uit is.
Soms vergeet ik ook, of ik iets heb gecheckt, en dan check ik het nog een keer.
Ik weet dat het ooit erger was dan nu, maar misschien wordt het later wel nog erger.
En ik ben nog nooit naar de huisarts hiervoor geweest, dus ik weet niet zeker of het heb of niet.

Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Liefs.

Lees dit eens :slightly_smiling_face: http://mens-en-gezondheid…neurosedwangstoornis.html

Ja ik heb het ook, lichte vorm van dwangneurose.

Ik herken me zelf bij het kopje ‘controledwang’ maar ik vraag mezelf af, is het erg of is het niet erg. En stel ik me niet aan? Dat spookt de hele tijd door mijn hoofd, want mijn moeder heeft het ook een beetje, en sommige vrienden ook, maar wel minder.

Ik herken het wel een beetje, maar niet heel extreem. Als het je dagelijks leven beïnvloedt zou ik het toch eens gaan bespreken met iemand. Heb je het idee dat het erger wordt of blijft het wel “stabiel”?

Up :slightly_smiling_face:

@Vivere, het ligt eraan. Als ik haast heb, wordt alles erger en kan ik er niet tegen. Maar wanneer ik de tijd heb, is het wel minder.
Ik denk wel dat het een beetje stabiel is, maar vooral 's avonds is het erger. Want dan heb ik meer te checken zeg maar … ik weet het niet precies.

Ik denk dat, als je er echt last van hebt, het nooit kwaad kan het er met iemand eens over te hebben. Dit zijn nog kleine dwangen, waar in verhouding nog redelijk gemakkelijk wat aan te doen valt.
Ik heb ook altijd dat ik als ik bv. van huis ga (en alleen thuis ben) meer dan één keer controleer of de deur wel op slot zit. Onzin natuurlijk, want ik doe hem altijd op slot. Het gaat er voornamelijk om om het vertrouwen van jezelf. Draai één keer heel bewust de kraan dicht, doe heel bewust de deur op slot en vertrouw erop dat het goed is. Als dit een aantal keren positief werkt worden je ‘dwangen’ al steeds minder.

Doe ik ook altijd hetzelfde:P Is de kraan uit? Is het raam dicht? Staat de wekker aan? Zelfs iedere avond of dat verdomde zwarte stipje nog steeds op het behang zit.

duppelpost

ik ben ervan overtuigd dat ik ook een hele lichte vorm van dwangneurose heb.
ik moet van alles aanraken enzo.

volgens mij heeft iedereen wel tic’s hoor.

Jullie hebben gelijk (:
Dankje!

Klinkt inderdaad als obsessive compulsive disorder… maar het ligt er wel aan in welke mate je het hebt…

ik heb sinds kort er ook last van.
Ik heb een eigen huisje en dan zit ik ik heb de deur toch wel op slot gedaan? Ik heb de sleutel toch wel echt in mijn tas?
En dat check ik echt heel vaak. 1x ben ik zelfs terug gegaan naar boven om te checken of ik echt mn deur op slot had gedaan. En die sleutel raak ik ook neutotisch van ik ben zooo bang om hem kwijt te raken dat ik hem tig keer check.

Verder check ik ook tig keer op een dag of mijn chipkaart en mobiel nog in mn zak zitten. Want ook voor mn studenten chipkaart heb ik de angst die te verliezen.

Maar verder heb ik het niet ik ben dus puur bang belangrijke dingen te verliezen en mijn huissleutel, chipkaart en mobiel zijn heel belangrijk. Raak ik mn chipkaart kwijt kan ik niet gratis reizen en met mn huissleutel heb ik een heel groot probleem…

Maar zelf vind ik het heel vervelend. Mijn moeder had me ook als tip mee gegeven als ik afsluit te zeggen ik sluit de deur nu af, en ik stop nu de sleutel in mn tas :stuck_out_tongue: