controle over dromen

vanmiddag heb ik inception gekeken, mijn favoriete film. toen deze film af was, begon ik erover na te denken. hoe gaaf zou het zijn als je zelf kon bepalen hoe je droom verloopt, hoe alles eruitziet en wie er in meespeelt. slapen doe je bovendien iets minder dan de helft van de dag, ongeveer de helft van je leven!

om controle te krijgen over je droom, moet je ten eerste weten dat je droomt. het soort droom waarin je weet dat je droomt wordt een lucide droom genoemd. de meeste zullen dit soort droom wel eens hebben gehad, maar ik wil het zo kunnen sturen, een manier uitzoeken waarop je lucide dromen met opzet kan veroorzaken. uit onderzoek is gebleken dat iedereen lucide dromen kan leren krijgen, je hoeft er geen gave voor te hebben maar alleen wat doorzettingsvermogen!

zo ben ik op internet gaan zoeken over het ‘leren’ van lucide dromen. door middel van informatie van verschillende sites heb ik het volgende stappenplan opgesteld.

stappenplan lucide dromen:
1. stel je op verschillende momenten op de dag af: droom ik? deze gedachte kost je nog geen seconde de tijd, maar door dit bijvoorbeeld ieder kwartier te doen maak je hier een gewoonte van. een gewoonte in je gedachte zet je voort terwijl je droomt. omdat je gedachtes gewoon nog actief zijn. het makkelijkste is om dit op vaste momenten te doen, bijvoorbeeld iedere keer als je opstaat of iets drinkt.
2. doe dit ook op momenten die je ook zou kunnen dromen. lig je bij je vriendje in zn armen, sta je voor de eifeltoren, zit je in een achtbaan, zie je een auto ongeluk. denk dan heel even: droom ik?
3. schrijf meteen als je wakker wordt op wat je gedroomd hebt, als je dit opschrijft ben je er meer mee bezig dan wanneer je het gewoon denkt en zo zal je meer van je droom gaan herinneren. als je schrijven zo’n gedoe vind kan je ook hardop tegen jezelf praten.
4. je herinnert je dromen het beste als je wakker wordt op een natuurlijke manier. gewoon uitslapen of door het licht wakker worden is een goede manier. als je gewekt wordt door een wekker is de kans groot dat je je niets meer kan herinneren
5. probeer in slaap te vallen met een bepaalde herhalende gedachte. een gedachte over een situatie die in de realiteit niet mogelijk is of zeer onwaarschijnlijk. probeer bijvoorbeeld als je in bed ligt de gedachte: ik kan vliegen, ik kan vliegen, ik kan vliegen, te herhalen tot je in slaap valt. ik weet dat het lastig is, maar als je dit vaak doet wordt deze gedachte voortgezet in je droom.
6. een andere manier om je droom te sturen is door een soort verhaaltje te maken voordat je gaat slapen. eentje met het oma-achter-het-raam perspectief. denk bijvoorbeeld aan kinderen die je buiten ziet spelen, wat ze doen, waarover ze praten, of ze aardig voor elkaar zijn en hoe ze eruit zien. zo vorm je een verhaal die in je droom verder gaat.

ik ga vanaf vandaag dit stappenplan uitvoeren! ik weet zeker dat het me niet onmiddelijk zal gaan lukken, maar er wordt ook op deze sites gezegd dat vooral de routine van de vraag: droom ik? even tijd kost.
geef dus niet meteen op en blijf positief!

ik zal jullie zeker op de hoogte houden!

heb jij ervaring met lucide dromen? wat vind je ervan en ga je het stappenplan ook uitproberen?

Ik heb heel vaak van dit soort momenten bij een nachtmerrie. Dat ik weet dat ik droom, wil ik wakker worden, maar dan word ik godverdomme niet wakker. Shitload. Maar ik vind het wel leuk om dit te lezen en er over na te denken, best intressant haha.

intressant!
ik probeer dat ook wel eens dat ik een bepaald iets in mn hoofd blijf zeggen in de hoop er over te dromen, zover ik weet is het me ook 1 keer gelukt :slightly_smiling_face:

Oh ja, zo’n dromen. Meestal kan ik mijn dromen “besturen” als ik bijna wakker word, en dus half bij bewustzijn. Dit stappenplan lijkt me echt leuk en ik denk dat ik het ga proberen :slightly_smiling_face:

Okee en wat heb je precies bereikt als je kan dromen wat je wilt dromen :’) ?

Dit heb ik ook een keer in de Quest gelezen. Vond het wel heel interessant. De kunst is in principe om in je droom te beseffen dat je droomt. Dan kan je lekker doen wat je wilt. Ik heb wel eens zulke momenten gehad, dat ik wist dat ik droomde en dus schijt had aan alles.

Dat heb ik ook heel vaak, alleen ik kan bepalen of ik wakker wil worden. :’)

Haha dat deed ik vroeger altijd zonder dat stappenplan.
Soms als ik een kut droom had doe ik dat daarna vaak nog wel eens of als hij leuk is wil ik verder dromen.

Ik heb er geen nood aan.

ik kan mijn dromen wel zelf besturen? maaar volgens mij betekent dat dat je niet in de rem slaap slaapt, als je neit in de rem slaap slaapt dan ben je nog bij bewust zijn volgens mij, als ik iets klote droom kan ik in mijn eigen droom gewoon een deel veranderen waardoor het een ‘leuke’ droom word, niet altijd maar wel vaak en die dromen zijn meestal ook de enigste die ik me kan herrineren, heeeeeel raar

Ik kan niet als ik IN een droom zit bepalen wat ik doe, maar ik denk vlak voor ik in slaap val wel na over wat ik zou willen dromen en dan bedenk ik daar een verhaaltje bij (: Meestal werkt dat bij mij wel, gisteravond had ik een verhaal verzonnen over dat ik ineens keigoed kon voetballen en dat ik als 13 jarig meisje bij het eerste elftal van ajax ging spelen :’) en guess what, daar droomde ik over :stuck_out_tongue:

vroeger kon ik altijd bepalen of ik wakker werd of nog zou doordromen. ik ga dat van je droom bepalen deze week ook doen, lijkt me wel grappig om je eigen droom te ‘‘besturen’’. :slightly_smiling_face:

Ik heb eens gelezen dat onderzoek had aangewezen dat als je heel vaak videogames speelt-vooral de world of warcraft soort geloof ik, waar je zelf als poppetje kan rondlopen enzo- je makkelijker je eigen dromen kan besturen (:

lijkt het jou niet leuk dan? of handig. dat als je dan bijna opgevreten wordt door een monster en 'm dan kan laten krimpen tot 'ie ieniemienie is en er dan op gaat staan. Weg nachtmerrie!

Jaa precies! En je kan met de leukste jongens daten enzo, eigenlijk kan je dan alles! :wink:

dat is mij een paar keer gelukt :grinning:
ik werd hardop lachend,omdat ik het zo leuk gemaakt had… :’)

ik heb best wel veel controle over mijn dromen, denk dat het komt omdat ik, vlak voor dat ik ga slapen, veel fantaseer/denk en dat loopt vaak over in een droom & dat mixt zich vaak dan met gebeurtenissen die ik had en dat word het vaak zo’n hele vage droom, en dan word je wakker endenk je: huh? hoe kom ik daar bij! dat kan helemaal niet xd
ik hooooou van dromen! <3

Ik ben het aan het proberen, met dat stappenplan. Ik moet zeggen dat ik er tot nu toe alleen nog maar raardere dromen aan over heb gehouden :’)

leuk om al jullie reacties te lezen! ik ben vandaag dus begonnen met het vaak denken: droom ik? maar ik vergeet het vaak te denken haha. maarja, ik denk dat dat over een paar dagen beter gaat. ben benieuwd of het gaat werken! ik heb wel vaak leuke dromen en herinner me van een nacht meestal nog 4 verschillende dromen, maar ik realiseer me nooit dat ik droom.
ik laat het resultaat snel weten (: