vanmiddag heb ik inception gekeken, mijn favoriete film. toen deze film af was, begon ik erover na te denken. hoe gaaf zou het zijn als je zelf kon bepalen hoe je droom verloopt, hoe alles eruitziet en wie er in meespeelt. slapen doe je bovendien iets minder dan de helft van de dag, ongeveer de helft van je leven!
om controle te krijgen over je droom, moet je ten eerste weten dat je droomt. het soort droom waarin je weet dat je droomt wordt een lucide droom genoemd. de meeste zullen dit soort droom wel eens hebben gehad, maar ik wil het zo kunnen sturen, een manier uitzoeken waarop je lucide dromen met opzet kan veroorzaken. uit onderzoek is gebleken dat iedereen lucide dromen kan leren krijgen, je hoeft er geen gave voor te hebben maar alleen wat doorzettingsvermogen!
zo ben ik op internet gaan zoeken over het ‘leren’ van lucide dromen. door middel van informatie van verschillende sites heb ik het volgende stappenplan opgesteld.
stappenplan lucide dromen:
1. stel je op verschillende momenten op de dag af: droom ik? deze gedachte kost je nog geen seconde de tijd, maar door dit bijvoorbeeld ieder kwartier te doen maak je hier een gewoonte van. een gewoonte in je gedachte zet je voort terwijl je droomt. omdat je gedachtes gewoon nog actief zijn. het makkelijkste is om dit op vaste momenten te doen, bijvoorbeeld iedere keer als je opstaat of iets drinkt.
2. doe dit ook op momenten die je ook zou kunnen dromen. lig je bij je vriendje in zn armen, sta je voor de eifeltoren, zit je in een achtbaan, zie je een auto ongeluk. denk dan heel even: droom ik?
3. schrijf meteen als je wakker wordt op wat je gedroomd hebt, als je dit opschrijft ben je er meer mee bezig dan wanneer je het gewoon denkt en zo zal je meer van je droom gaan herinneren. als je schrijven zo’n gedoe vind kan je ook hardop tegen jezelf praten.
4. je herinnert je dromen het beste als je wakker wordt op een natuurlijke manier. gewoon uitslapen of door het licht wakker worden is een goede manier. als je gewekt wordt door een wekker is de kans groot dat je je niets meer kan herinneren
5. probeer in slaap te vallen met een bepaalde herhalende gedachte. een gedachte over een situatie die in de realiteit niet mogelijk is of zeer onwaarschijnlijk. probeer bijvoorbeeld als je in bed ligt de gedachte: ik kan vliegen, ik kan vliegen, ik kan vliegen, te herhalen tot je in slaap valt. ik weet dat het lastig is, maar als je dit vaak doet wordt deze gedachte voortgezet in je droom.
6. een andere manier om je droom te sturen is door een soort verhaaltje te maken voordat je gaat slapen. eentje met het oma-achter-het-raam perspectief. denk bijvoorbeeld aan kinderen die je buiten ziet spelen, wat ze doen, waarover ze praten, of ze aardig voor elkaar zijn en hoe ze eruit zien. zo vorm je een verhaal die in je droom verder gaat.
ik ga vanaf vandaag dit stappenplan uitvoeren! ik weet zeker dat het me niet onmiddelijk zal gaan lukken, maar er wordt ook op deze sites gezegd dat vooral de routine van de vraag: droom ik? even tijd kost.
geef dus niet meteen op en blijf positief!
ik zal jullie zeker op de hoogte houden!
heb jij ervaring met lucide dromen? wat vind je ervan en ga je het stappenplan ook uitproberen?