Contact met vriendin

Ik zit een beetje in een nare situatie, waarbij ik niet echt weet hoe ik ermee om moet gaan. Misschien dat jullie wel raad weten.

Nou het is dus zo dat ik en mijn “beste” vriendin heel lang niet echt contact meer hebben. Zij heeft een vriend, woont aan de andere kant van de stad en ik heb het super druk met mijn studie. We zagen elkaar misschien 2x per jaar. Maar in november van vorig jaar had ze me laten weten dat ze zwanger was geraakt. Ik was heel blij voor haar en ons contact werd toen meer frequent. Ze wou graag dat ik een soort “tante” zou worden voor haar kind. Ik was hier heel blij mee, want ik zag haar dus meer en het voelde alsof we weer beste vriendinnen waren.

Maar uiteindelijk werd die contact weer minder en toen kreeg ik ineens 2 weken niks meer van haar te horen. Na 2 weken kreeg ik in Januari een appje van haar, waarbij ze had uitgelegd dat ze een miskraam had gehad en niet echt zin had om erover te praten. Ik vond dit verschrikkelijk en zei dat ik begreep dat ze er niet over wou praten.

Nu zijn we in maart en heb ik haar sindsdien niet meer gesproken. Ik vind het heel jammer, omdat ik dacht dat onze vriendschap weer terug bij het oude was. Ik merk dat ik eigenlijk niet durf om haar zelf aan te spreken, omdat ik haar niet pijn wil doen. Ik vind het ook heel moeilijk om over iets anders te beginnen. Ik wil graag gewoon weer normaal contact hebben. Ik hoef verder ook niet te weten wat er gebeurd is, alleen als zij het wil vertellen. Ik vind het gewoon heel moeilijk. Heb al een paar op het punt gestaan om haar te appen of bellen, maar ik kan het gewoon niet. Echt heel raar.

Ik ben gewoon bang dat ze denkt dat ik het over de miskraam wil hebben. Weet iemand wat ik het beste kan doen? Nu ik het allemaal heb opgeschreven lijkt het eigenlijk niet zo’n probleem, maar het voelt alsnog echt niet goed. Ik durf het gewoon niet.

Misschien kun je haar een kaartje sturen. Dan laat je toch van je horen, maar is het niet meteen intensief.

Kaartje vind ik ook een goede. Gewoon om te laten weten dat je aan haar dacht en om haar geeft. Je hoeft de miskraam dan ook niet te noemen maar misschien kun je afsluiten met de vraag of ze een keertje zin heeft om iets leuks te gaan doen of af te spreken.

Je kunt ook een brief schrijven, dan kun je misschien wat meer uitleggen waarom je het moeilijk vind om contact te zoeken. Maar een kaartje is misschien wel een goede eerste toenadering.

hmm, kaartje is inderdaad wel handig, toevallig is ze binnenkort jarig. Dat zal ik dan proberen! bedankt!