Contact met ex?

Hey, ik had voor ongeveer 1,5 maand een vriendje (wel al 3 maanden daarvoor heel veel appen etc.) en we zijn wel nog maar 14 allebei dus misschien klinkt het een beetje kinderlijk, alleen het was wel echt serieus met de dingen die we deden. We zagen elkaar wel maar 1 x per week omdat het een uur met openbaarvervoer was, en we zitten dus ook niet bij elkaar op school, daarom gingen we elkaar steeds minder leuk vinden en had hij besloten dat die d’r niet meer zoveel zin in had. Nu is het 3 weken uit, alleen ik zit er nog steeds heel erg mee, en ik weet niet of dat komt omdat ik hem nog leuk vind of dat dat komt omdat ik onze herinderingen en wat we hadden gewoon mis. Maar de eerste week dat het uit was hadden we nog gewoon normaal contact als vrienden, maar toen (en dat geef ik ook toe) vond ie dat ik het een beetje te erg forceerde en te graag vrienden wilde blijven, en daardoor vond hij me irritant worden. (Ook zei die dat hij normaal nooit contact wilde houden met z’n exen alleen nu wel met mij omdat we gewoon ‘goed’ uit elkaar waren gegaan. Hij had hiervoor 2 vriendinnen waarmee het ook al serieus was en ik geen) Maar sinds toen we ‘ruzie’ hadden over dat hij kut deed en ik teveel zeurde, heeft hij gezegd dat hij geen contact meer wilde hebben, en dus ook geen vrienden wilt blijven. (Maar ik denk ook dat hij dat zei omdat hij boos was op dat moment, dat zei z’n beste vriend ook tegen me want ik ben ook goed bevriend met zijn vrienden, alleen nu is de heel vriendengroep een beetje uit elkaar gevallen). Dit is nu al twee weken zo en ik ga me er niet echt beter over voelen, dus heeft iemand tips hoe ik me beter ga voelen, of hoe ik misschien het contact weer kan oppakken met bijvoorbeeld gewoon een snap sturen? Want ik wil echt niet dat we gewoon geen contact meer hebben want ik geef wel echt nog om hem maar ik weet niet of dat alleen op een vriendschappelijke manier is of misschien wel meer.

Ik heb ook een tijd geprobeerd vrienden te blijven met mijn ex, maar dit was achteraf een hele slechte keuze en maakte het voor mij daarna nog moeilijker om hem uiteindelijk los te laten (hij kreeg een nieuwe vriendin en ik merkte dat ik toch nog gevoelens voor hem had). Ik denk dat in jouw geval het wel een beetje vergelijkbaar is. Ik denk niet dat je helemaal over hem heen bent, en zolang je vrienden met hem probeert te blijven en contact blijft onderhouden zal het later alleen maar moeilijker worden. Ik denk niet dat je plots ineens over hem heen gaat zijn.

Ik zou voor nu het contact verbreken met het idee dat jullie misschien ooit weer vrienden kunnen zijn als je helemaal over hem heen bent. Ik denk dat dat voor jezelf het beste is.

Ja misschien wel, alleen als in er over na denk vind ik het zelf veel minder erg dat ik er moeite mee heb dan dat hij helemaal uit me leven is, en het probleem is ook dat ik als ik hem nu echt helemaal laat gaan dat ik bang ben dat we nooit meer echt vrienden kunnen worden, want we wonen ver van elkaar af en we hebben geen een ding waarbij we elkaar zeg maar zouden kunnen zien of een rede om weer in contact te komen…

Maar als je kijkt over een langere periode denk ik dat dit lastiger wordt. Het blijft natuurlijk je eigen keuze hoor, maar ik herken dit heel erg. Ik had een lange afstandsrelatie en was zo’n 2 jaar bevriend met mijn ex voordat we wat kregen, toen het na een jaar uitging moest ik er niet aan denken hem te verliezen omdat hij eigenlijk gewoon m’n beste vriend was geworden. Toen hebben we een aantal maanden contact gehouden (terwijl ik eigenlijk nog een beetje gevoelens voor hem had), tot ik er plots achterkwam dat hij weer terug was bij zijn ex-vriendin en dit niet tegen mij gezegd had omdat hij onze vriendschap niet kwijt wilde.

Het wil natuurlijk niet zeggen dat dit jou ook gaat gebeuren, maar dit heeft me zo onwijs veel pijn gedaan dat ik echt spijt heb dat ik het contact niet direct heb verbroken toen het uitging. We hebben toen samen de afspraak gemaakt om alleen contact te zoeken wanneer er iets belangrijks was, ik heb hem dan ook overal verwijderd, maar niet geblokkeerd.

Op die manier blijft de mogelijkheid voor contact open en is het dus wat makkelijker dan definitief blokken. Zet desnoods een soort deadline voor jezelf, bijvoorbeeld dat je een aantal maanden geen contact hebt en als je hem dan alleen denkt te missen voor de vriendschap, dan kan je het weer proberen, als je denkt dat het meer is, verleng je de deadline.