Hee allemaal,
Ik heb, zoals de topictitel al zegt, een constant gestrest gevoel. Ik heb dit weleens vaker, bijvoorbeeld tijdens proefwerkweken, maar zodra de proefwerkweek voorbij is, is de stress weg. Nu is het anders.
Momenteel heb ik vakantie, en de enige ‘verplichtingen’ die ik heb is dat ik vier ochtendjes in de week ga werken (dat start vanaf maandag), en dat ik bezig ben met een cursus Portugees. Deze cursus is helemaal zelfstandig, zonder docent/coach, dus ook zonder deadlines. Ik doe deze cursus omdat ik elk jaar 1 à 2 keer op vakantie ga naar Kaapverdië (Afrika), en ik doordat ik daar nu al 10 jaar kom, ook mensen ken waar ik graag beter mee zou willen praten.
Ik werk ongeveer 1 a 2 uur per dag aan de cursus.
Opzich zou je zeggen dat een gestrest gevoel in mijn plaats niet nodig is, dat vind ik ook. Anderhalve week geleden had in een proefwerkweek, deze is goed gegaan zonder al teveel stress. Vorige week had ik al vakantie, toen heb ik heerlijk kunnen relaxen, ook zonder stress. De stress is deze week begonnen, terwijl er niks is verandert in ‘mijn leven’.
Mijn to do lijstje voor de vakantie is ook niet supergroot, morgen is bijvoorbeeld het enige dat ik moet doen mijn kamer opruimen, een taart bakken en wat Portugees leren.
Wel zit ik momenteel niet lekker in mijn vel. Dit jaar ben ik twee keer op vakantie geweest naar Kaapverdië. In februari was ik er voor één week, in mei voor twee weken. Ik geniet ontzettend van mijn vakanties, dat komt omdat ik me in Kaapverdië thuis voel, meer dan in Nederland.
Ik ken er, zoals ik al eerder zei, een aantal mensen, een kaapverdiaanse familie. Een man, een vrouw een dochter (23), een zoon ( 18 ) (die heel erg leuk is hihi, en mij ook leuk vind (: ), een zoon ( 14 ), een zoon (8 ) een een dochter (3), dit zijn ze niet allemaal, maar dit zijn de belangrijkste haha.
Als ik in Kaapverdië ben (ik ga nog met mijn ouders mee op vakantie, ik ben 16 jaar) dan ben ik eigenlijk de hele vakantie bij de Kaapverdianen in huis te vinden. Zij zijn echt als een familie voor ze, en ik voor hen. Dat is heel erg leuk, totdat ik weer in Nederland ben. Nu mis ik ze enorm. Ik heb wel contact met ze via facebook en ook Skype ik geregeld met ze. Er is helaas geen mogelijkheid dat ik dit jaar nog terug kan naar Kaapverdië, mijn ouders willen niet dat ik ga. Mijn ouders weten overigens niet dat ik ze heel erg mis. Ik kan slecht met mijn ouders praten.
Heeft er iemand tips hoe ik om kan gaan met het missen van mijn kaapverdiaanse famile? En is er iemand die misschien ook in zo’n situatie zit?
Ik voel me niet gelukkig doordat ik ze zo mis, zou dat ook voor dat gestreste gevoel kunnen zorgen?
Thuis gaat het heel goed, een lange tijd had ik veel ruzie met mijn ouders, dat is nu over. En ook tussen mij en mijn vriendinnen gaat het inmiddels weer goed (er waren wat irritaties hier en daar). Dus hier heb ik geen stress van.
Eigenlijk is er dus niks waar ik stress van kan hebben. Het enige dat er is, is dat ik niet echt lekker in mijn vel zit, en dat dat komt door een situatie die voorlopig uitzichtloos is. Ik ben er pas weer in Februari in kaapverdie, en ik weet dat het heel verwend klinkt om ‘pas’ te zeggen, maar zo voelt het wel. Dus waar ik stress van heb, geen idee.
Herkent zich iemand in mijn verhaal? En hebben jullie misschien tips om van deze stress af te komen? Het was in ieder geval fijn om even mijn verhaal kwijt te kunnen !