constant gestrest gevoel

Hee allemaal,

Ik heb, zoals de topictitel al zegt, een constant gestrest gevoel. Ik heb dit weleens vaker, bijvoorbeeld tijdens proefwerkweken, maar zodra de proefwerkweek voorbij is, is de stress weg. Nu is het anders.

Momenteel heb ik vakantie, en de enige ‘verplichtingen’ die ik heb is dat ik vier ochtendjes in de week ga werken (dat start vanaf maandag), en dat ik bezig ben met een cursus Portugees. Deze cursus is helemaal zelfstandig, zonder docent/coach, dus ook zonder deadlines. Ik doe deze cursus omdat ik elk jaar 1 à 2 keer op vakantie ga naar Kaapverdië (Afrika), en ik doordat ik daar nu al 10 jaar kom, ook mensen ken waar ik graag beter mee zou willen praten.
Ik werk ongeveer 1 a 2 uur per dag aan de cursus.

Opzich zou je zeggen dat een gestrest gevoel in mijn plaats niet nodig is, dat vind ik ook. Anderhalve week geleden had in een proefwerkweek, deze is goed gegaan zonder al teveel stress. Vorige week had ik al vakantie, toen heb ik heerlijk kunnen relaxen, ook zonder stress. De stress is deze week begonnen, terwijl er niks is verandert in ‘mijn leven’.
Mijn to do lijstje voor de vakantie is ook niet supergroot, morgen is bijvoorbeeld het enige dat ik moet doen mijn kamer opruimen, een taart bakken en wat Portugees leren.

Wel zit ik momenteel niet lekker in mijn vel. Dit jaar ben ik twee keer op vakantie geweest naar Kaapverdië. In februari was ik er voor één week, in mei voor twee weken. Ik geniet ontzettend van mijn vakanties, dat komt omdat ik me in Kaapverdië thuis voel, meer dan in Nederland.
Ik ken er, zoals ik al eerder zei, een aantal mensen, een kaapverdiaanse familie. Een man, een vrouw een dochter (23), een zoon ( 18 ) (die heel erg leuk is hihi, en mij ook leuk vind (: ), een zoon ( 14 ), een zoon (8 ) een een dochter (3), dit zijn ze niet allemaal, maar dit zijn de belangrijkste haha.
Als ik in Kaapverdië ben (ik ga nog met mijn ouders mee op vakantie, ik ben 16 jaar) dan ben ik eigenlijk de hele vakantie bij de Kaapverdianen in huis te vinden. Zij zijn echt als een familie voor ze, en ik voor hen. Dat is heel erg leuk, totdat ik weer in Nederland ben. Nu mis ik ze enorm. Ik heb wel contact met ze via facebook en ook Skype ik geregeld met ze. Er is helaas geen mogelijkheid dat ik dit jaar nog terug kan naar Kaapverdië, mijn ouders willen niet dat ik ga. Mijn ouders weten overigens niet dat ik ze heel erg mis. Ik kan slecht met mijn ouders praten.
Heeft er iemand tips hoe ik om kan gaan met het missen van mijn kaapverdiaanse famile? En is er iemand die misschien ook in zo’n situatie zit?

Ik voel me niet gelukkig doordat ik ze zo mis, zou dat ook voor dat gestreste gevoel kunnen zorgen?

Thuis gaat het heel goed, een lange tijd had ik veel ruzie met mijn ouders, dat is nu over. En ook tussen mij en mijn vriendinnen gaat het inmiddels weer goed (er waren wat irritaties hier en daar). Dus hier heb ik geen stress van.

Eigenlijk is er dus niks waar ik stress van kan hebben. Het enige dat er is, is dat ik niet echt lekker in mijn vel zit, en dat dat komt door een situatie die voorlopig uitzichtloos is. Ik ben er pas weer in Februari in kaapverdie, en ik weet dat het heel verwend klinkt om ‘pas’ te zeggen, maar zo voelt het wel. Dus waar ik stress van heb, geen idee.

Herkent zich iemand in mijn verhaal? En hebben jullie misschien tips om van deze stress af te komen? Het was in ieder geval fijn om even mijn verhaal kwijt te kunnen !

Ik denk dat je alleen sterk moet zijn en je eroverheen zetten. Je kunt hier niet veel aan doen. Als je pas in februari naar Kaapverdie kan gaan, dan moet je daar eerder blij om zijn, dan dat je denkt het is zo ver weg. En gemis is een normaal gevoel. Dus ik snap wel dat je het mist, maar tijd gaat snel en voordat je het weet is het februari.

Zelf ging ik sinds ik 0 jaar was ieder jaar/ om het jaar naar mijn ouders hun moederland. Daar is sinds 2,5 jaar geleden oorlog gekomen, en dat is nu nogsteeds zo. Mijn hele familie is daar en moet je nagaan hoe kut dat is om ieder jaar je familie te zien en nu ineens 3 jaar niet. Ik mis ze ontzettend en moet ook vaak huilen. Ik heb doodsangsten dat ze worden vermoord of dat ik nooit meer intens gelukkig kan zijn zoals ik was als ik daar was. Het ging niet eens alleen om mijn familie, maar om het zijn in het land zelf. Maar hier kan ik niks aan doen. De leegte die ik heb (en jij hoogstwaarschijnlijk ook) blijft altijd.

Ik herken mij heel erg in jou. Bij mij gaat het ook niet alleen om die familie, maar ook om het land zelf. Ik ga me er proberen overheen te zetten. Ik ben in ieder geval al blij dat ik sinds dit jaar elke dag contact met ze heb via facebook/Skype. Voor dit jaar was dat niet mogelijk omdat ze nog geen internet hadden en er ook geen andere mogelijkheid was om elkaar te bereiken. Toen heb ik ook, hoewel er niet echt een reden was dat er iets ergs zou gebeuren, angst gehad of er niets met ze aan de hand was. Mocht er nu iets aan de hand zijn, dan krijg ik dat in ieder geval te weten.

Bedankt voor je reactie. Ik wens jou heel veel sterkte en hoop dat je snel weer je familie kan zien. In welk land woont je familie?

Ben je zelf Nederlands of Kaapverdiaans? In kaapverdie spreken ze criol niet echt portugees al verstaan ze dat wel. En welke eiland ga je? Ik ben zelf cabo en ga naar praia

Ik ben gewoon Nederlands haha. Ik weet inderdaad dat ze criol spreken en niet portugees. Het probleem is alleen dat er van het criol geen cursussen zijn, daarom heb ik ervoor gekozen om portugees te gaan leren. Dan kan ik ze in ieder geval beter begrijpen dan nu haha. Nu praat ik een mengeling van criol/portugees/engels en een heleboel gebarentaal met ze, en soms begrijp ik ze gewoon helemaal niet, dat vind ik heel jammer. Zij kunnen namelijk niet zo heel goed (en sommige helemaal niet) engels.

Ik ga altijd naar Sal toe, naar het plaatsje Santa Maria.
Jij zal dan ook vast en zeker wel familie in Kaapverdië hebben, hoe ga jij om met het missen van deze famile, en mis jij Kaapverdië als land ook?

Jaa de meesten kunnen niet echt engels. Ja ik mis het zeker is heel leuk daar mensen zijn zo anders dan hier! Mijn pa is gegaan voor 2 weken sinds gister. Wij gaan volgend jaar weer. Is die familie Sampa of Bedieuw als je snapt wat ik bedoel. Nee criol kan je niet echt leren. Ik kan het wel, maar dat komt omdat mijn familie dat spreekt dus je leert het van zelf

Ik heb geen idee wat je bedoelt haha, wat betekent het? Misschien weet ik dan of ze sampa of bediew zijn.
Ik geniet er altijd superveel van als ik bij ze ben, ze zijn idd zo anders dan de mensen hier.

Bedieuw’s en Sampa’s hebben een andere manier van uitspreken net zoals mensen in limburg een andere accent hebben dan mensen in groningen snapje

Heeft dat niet met die twee verschillende soorten criol te maken? Zij komen allemaal oorspronkelijk van de barlavento-eilanden.

Ja denkt het wel, wanneer ben je van plan om weer te gaan? Ik snap dat je snel terug wilt ook omdat je je daar beter voelt. Maar je moet in nl ook ergens je rust zien te vinden want iedere maand Cabo gaan gaat niet jammer genoeg.

Het liefst wil ik in de herfstvakantie weer voor een week. Ik wilde graag alleen gaan en dan (zoals ik elke vakantie doe) bij die familie zijn. Ik breng daar eigenlijk mijn hele vakantie door.
Helaas mag ik niet van mijn ouders. Zij willen niet dat die famlie daar verantwoordelijk is voor mij, dus daarom mag ik niet alleen/met vriendinnen.

In februari (voorjaarsvakantie) gaan we waarschijnlijk weer met het hele gezin naar Kaapverdië toe, ik mijn ouders en mn broertje. Mijn ouders en broertje gaan gewoon naar het strand en uit eten enzo. Ik eet bij die familie, en ben daar de hele dag.

Mijn rust vinden in Nederland gaat, hoe langer ik in Nederland ben, steeds beter gelukkig. Maar toch ben ik nog altijd liever daar.

Gelukkig dat het beter gaat nu. Ik ga voor 4 weken naar cabo volgend jaar zomervakantie heb er nu al veel zin in. Nu ben ik benieuwd wat je al kan zeggen. Kan je iets schrijven?

Heb je veel famile in cabo wonen? Ga je die vier weken alleen, of met familie/vrienden?
Ik wil naar mijn eindexamen een aantal maanden in cabo gaan wonen & werken.

Ik kan vooral woordjes, van sommige weet ik alleen hoe je ze zegt, dus ik schrijft t nederlandse er wel even bij, voor het geval dat je t niet snapt
fala (zeg/spreek), cinta (zitten), dam (geef), baj (naar achteren gaan/ weggaan ofzoiets) be (kom) shaf (sleutel), sumo (drinken), pok (beetje), sim, nao, e bo (en jij), obrigado/a, de nada, prima/o, tia/o, sjok (zo noemen de kindjes mijn kinderen altijd, ), tudo bem, ta bon (het gaat goed), tchau, beijo, te amo, bom dia, boa noite, boa tarde, ola, dormir, casa

Ik kan nog wel meer, maar daar kan ik nu even zo niet op komen. ik ken vooral de simpele woordjes dus, daarom gaat praten met ze soms ook heel lastig. Gelukkig kan die dochter redelijk engels, en die zoon opzich ook wel.

Nou best goed hoor. Ik kan gelijk al zien dat ze sampa zijn want wij zeggen geen ta bom maar bu sta dreto of mode ki bu sta .

Ik heb daar heel veel familie de meesten kennen mij en ik hun niet. Ik ga met me familie ben 16 kan niet echt alleen gaan. Hoeveel jaar ben je? Ik zou het zelf niet doen daar werk vinden is lastig en goed betaald krijg je niet. Heb je een eigen huis daar. Ik namelijk wel mijn pa heeft het gebouwd

Ik leer veel van ze elk jaar en ik geef heel erg om ze. Weet jij misschien wat dnb betekent? Ik zie ze dat op facebook weleens naar andere familieleden en vrienden schrijven na een bericht.

Ik ben ook 16 jaar en mijn ouders hebben een huisje in santa Maria waar ik dan kan wonen. Ik ben nu heel hard aan het sparen zodat ik vrijwilligerswerk kan gaan doen

nee niet dat ik weet? Ze hebben heel veel afkortingen ik volg ze al niet meer haha. Je bent nog jong ik weet niet of ze dat wel willen van een 16jarige. Je bedoeld het wel goed. Maar ik zou wachten tot je 18 bent en je ook de taal meer beheerst. Er is geen haast kaapverdie wacht wel. Krijg een kaapverdiaanse vriend dan kunnen jullie later samen op vakantie gaan dat is ook iets veiliger

Hahaha, haast bestaat in cabo sowieso niet. Ik doe ook pas eindexamen op m’n 18e dus ik moet inderdaad nog even wachten. In mijn vakantie’s heb ik wel al enkele dagen vrijwilligerswerk gedaan bij een organisatie voor kinderen met een niet zo’n goede thuissituatie.
Pff ja, al die afkortingen, de enige die ik ken zijn bjx (kus) en sdd (sodade).

oh ja kijk als je dan pas je examen doet is het oke. haha dan heb je nog pmd(pamode) teveel om te onthouden.

Heey, ik voel me ook wel eens gestressed als ik niets doe. Dan heb ik het gevoel dat ik heel veel leuke dingen mis. Ik weet niet of dit bij jou het probleem is, maar misschien kun je juist leuke plannen maken voor de vakantie. Ga bijvoorbeeld met je vriendinnen leuke dingen doen. Met zoiets in het vooruitzicht is er misschien een meer ontspannen gevoel i.p.v. gestressed gevoel. Ik hoop dat dit je helpt. Succes! X