Conditie opbouwen

Hé meiden,

Ik heb een vraag, maar omdat er zoveel topics zijn, wist ik niet in welke ik het kon plaatsen.
Vandaar dat ik maar even een nieuwe heb geopend. Mocht dit niet in de smaak vallen, dan verwijder ik hem weer.

Ik wil graag beginnen met hardlopen, omdat ik mijn conditie wil verbeteren en gewoon beter in m’n vel wil zitten (letterlijk en figuurlijk). Ik heb alleen geen flauw idee, hoe ik moet beginnen. Hoe zorg ik ervoor dat mijn conditie verbeterd?
Ik lees van meiden dat ze tussen de 5 en 10 km achter elkaar hardlopen. Nou, dat is bij mij nog niet voor te stellen. :cold_sweat:

Dus mijn vraag is: Hoe verbeter ik mijn conditie, zodat ik over een poosje ook minimaal 5 km achter elkaar kan hardlopen?

Alvast heel erg bedankt voor de reacties.

Er is een algemeen hardlooptopic waarin je dit kon plaatsen, maar ik snap dat het verwarrend is met de drie verschillende topics die rondzwerven.

Conditie opbouwen is eigenlijk gewoon jezelf uitdagen. Telkens jezelf uit de comfortzone slepen en net dat streepje verder gaan. Het is veel meer een mentale uitdaging dan een fysieke. Als je niet gewend bent aan hardlopen of je een slechte conditie hebt, moet je niet van jezelf verwachten dat je binnen de kortste keren zo loopt.

Als eerste heb je goede kleding en vooral schoeisel nodig. Hardlopen vergt veel van je spieren en zeker ook van je voeten. Als je met sneakers of niet voor hardlopen bestemde schoenen gebruikt is de kans op blessures dermate groter. Ten tweede moet je jezelf trainen. Intervaltraining is hier een perfecte oplossing voor. Rennen met Evy is een goede, maar je kunt voor jezelf ook een schema maken. Het is net wat jij het fijnste vind. Daag jezelf in ieder geval uit tijdens de training en denk niet te snel dat jouw benen het opgeven. Het is dat stemmetje in je hoofd die je bij deze dingen moet overwinnen. Succes!

De app evy moet je eens proberen

Heey, leuk dat je nadenkt over te gaan hardlopen. Ik ben een half jaar geleden begonnen met het schema van Evy. Je kunt podcasts downloaden op internet bijvoorbeeld. Maar je kan ook bijvoorbeeld de app RunKeeper gebruiken en daar de intervallen in zetten (zoek het schema van Evy op internet!). Die app is trouwens ook heel leuk om al je runs in bij te houden. Je kunt daardoor heel goed zien dat je vooruit gaat (qua afstanden en tempo) en voor mij werkt dat wel heel motiverend.

Conditie kweken betekent niet iedere keer halfdood gaan. :slightly_smiling_face: Je moet jezelf wel blijven uitdagen maar uiteindelijk zul je zien dat het steeds makkelijker gaat. In het begin is lopen met Evy niet altijd zo leuk, maar als je uiteindelijk 5km achter elkaar kan ga je er echt van genieten. Ik ben echt heel blij dat ik een half jaar geleden heb besloten om te gaan hardlopen, van de week heb ik 9,3km hardgelopen en daar heb ik enorm van genoten. Dat kon ik me een half jaar geleden nog niet voorstellen.

Veel succes :grinning:

In de app kan ik geen schema volgen omdat je punten moet kopen?

Dank jullie wel! Ik heb inderdaad net de mp3’s van Evy gedownload en dat klinkt wel heel erg leuk vind ik!
Denk dat ik hiermee ga starten en dan zie ik wel waar ik eindig.
Het feit ik elke keer al lekker buiten ben, vind ik al een fijn idee.

Maar hoeveel keer per week lopen raden jullie dan aan? Ik zat zelf te denken aan ongeveer drie keer per week?

Ik volg dit even!

@Elation: Ohja, ik heb hem gevonden, heel erg bedankt!