Concentratieproblemen

Hallo! Ik heb add oftewel zware concentratieproblemen het kan overdreven overkomen maar als ik moet leren of een bericht moet lezen en er us muziek op op lawaai in de buurt wordt ik afgeleid en raak ik vaak geirriteerd ik kan er ook echt om huilen want ik vindt het zo verschrikkelijk erg het hoort bij mij en dat valt niet te veranderen maar nu ik in het examenjaar zit en de druk nog wat hoger gelegd wordt qua school en concentratie vraag ik me af of jullie misschien tips voor me hebben we hebben ook nog eens een heel oud en mega gehorig huis dus het zit niet mee

Oordopjes?

Muziek in doen via oordopjes inderdaad, en van te voren een playlist maken zodat je niet constant word afgeleid door een irritant nummer etc.
En ik weet hoe lastig dit is, maar probeer je niet te veel aan te trekken van de geluiden om je heen.
Ik weet niet of dit een optie voor jou is, maar mij helpt het ook om ergens anders te leren dan thuis, bijvoorbeeld in een koffietentje.

Ik heb een overgevoelig gehoor waardoor ik letterlijk afgeleid kan raken door een gesprek 20 meter verder op. Ik draag oordopjes tijdens huiswerk maken/leren/toetsen en dat helpt heel veel!

Ik verander de titel, aangezien hoofdletters niet mogen. Volgende keer even aan denken!

Edit: met oordopjes bedoel ik niet oortjes om muziek mee te luisteren, maar echte oordopjes die het geluid tegenhouden.

Ik ken het probleem! Ik heb zelf ook ADD, leren is voor mij ook super lastig. Ik zou sowieso oordoppen proberen om de geluiden van buiten weg te houden, of als je graag naar muziek luistert tijdens het leren zou ik een noise cancelling koptelefoon kopen. Dat zijn koptelefoons die het geluid van buiten weghalen zodat je alleen de muziek hoort. Ik weet dat de beats by dre dit doen, deze zijn wel erg duur.

Wat verder misschien kan helpen is het gebruiken van een methode om te leren. Mij werd laatst op dit forum verteld over de pomodori methode, hierbij leer je 25 minuten, neem je 5 minuten pauze. Dit doe je drie keer, daarna heb je 25 minuten pauze. en dan begin je weer overnieuw. Of probeer te werken met beloning, dus als je een paragraaf hebt gelezen en samengevat, dan mag je iets lekkers. Zoals dit:

Wat voor mij goed werkt is in de bibliotheek gaan zitten, hier is het heel rustig en wordt je gewoon niet afgeleid. Mijn telefoon laat ik meestal gewoon thuis of verbind ik niet met de wifi daar, zodat ik daardoor ook niet afgeleid word.

Je kan ook zo’n geluidsdichte koptelefoon kopen, kleine investering maar dan heb je ook wat