Concentratie

Mijn concentratievermogen is en 0%. Ik weet dat ik moet leren voor een tentamen en ik weet dat die superbelangrijk is en ik wil die heel graag halen. Maar het lukt me gewoon niet.
Ten eerste moet het heel stil zijn wil ik wat kunnen doen. Daarnaast raak ik bij elke kleine beweging al afgeleid, een waaiende tak buiten of iemand die voorbij loopt. Ook denk ik telkens: ik MOET nu mijn telefoon checken want er is iets belangrijks. En dan is er dus helemaal niks. Ook grijp ik tijdens mijn pogingen tot leren te vaak naar mijn laptop om voor de duizendste keer Facebook te bekijken.
Heeft iemand tips hoe ik beter kan leren? Ik wil het graag, maar het lukt me gewoon echt niet.

Concenteren is iets wat je zelf moet doen, wij kunnen niet echt voorkomen dat jij elke keer je telefoon pakt. Misschien alles wegleggen gewoon? Verder moet je gewoon discipline kweken en jezelf motiveren voor wat je moet leren.

• Leer in een kamer met witte/lege muren en zo weinig mogelijk spullen

• Doe je telefoon uit en lever het in bij je ouders

• Maak een schema, bijvoorbeeld: 45 minuten leren
    15 minuten pauze (op mobiel)
    45 minuten leren
    15 minuten pauze
    etc.
    of juist: 120 minuten leren
    15 minuten pauze
    120 minuten leren
    15 minuten pauze

• Leg je laptop in een andere kamer als je het niet nodig hebt

Dat werkt persoonlijk beter voor mij, anders blijf ik tè lang op mn telefoon.

Ik doe altijd 1 bladzijde is slokje water 2 bladZijde muziek 3 blz water enzo verder

Denk dat die schema’s voor iemand met slechte concentratie te lang zijn. Misschien is de pomodoro-techniek beter voor je, google maar. Mobiel inleveren lijkt me wel handig, en voor de rest niet denken ‘ik kan het gewoon niet’ want dan neem je de verantwoordelijkheid te veel weg van jezelf. Jíj moet die verandering maken en uitzoeken wat voor jou persoonlijk werkt.

Ik kan me echt niet concentreren voor 2 uur aan een stuk. Of ja, na 2x 2 uur (en tussendoor korte pauzes) ben ik altijd verschrikkelijk moe. Dus als je een hele dag moet leren kun je als je een slechte concentratie hebt beter de pomodoro techniek gebruiken! Wat mij ook helpt, ik ben een enorme uitsteller in álles, is om tegen mezelf te zeggen “oké, ik ga gewoon 15 minuten leren en dan zien we wel”. Vaak als ik dan begonnen ben voel ik me veel gemotiveerder. Maar als ik denk “over een halfuur ga ik de rest van de avond leren”, dan komt het er nooit van.

Ik geef mijn leerlingen altijd een koptelefoon en ze zitten apart. Het werkt hartstikke goed dat ze geen prikkels hebben, een koptelefoon dragen en gestructureerd werk krijgen. Bijv. pas als die blz. af is, mag je je koptelefoon even af doen. Ze hebben het werk in no-time af. Dus stel jezelf een limiet van een half uur onafgebroken werken, met een koptelefoon voor stilte in een ruimte waar niemand komt. succes gegarandeerd.

Ik kon (soms nog steeds) me zelf ook heel slecht concentreren. Als ik het al voor elkaar gekregen heb om te beginnen met leren, ben ik door elke pen, geluid of berichtje al afgeleid.

Het is super lastig maar je moet het gewoon doen, niet teveel over nadenken van ik moet vandaag echt de hele dag leren. Gewoon gaan zitten (zoals hierboven al staat: rustige omgeving, leeg bureau, geen muziek, laptop of telefoon in de buurt) en beginnen. Als je eenmaal bezig bent en het goed gaat, kun je daar voor de volgende keer weer aan terug denken. :slightly_smiling_face:

Succes!

Installeer de app Forest
Je laat in 30 minuten een boompje groeien en als je de app afsluit dan gaat het boompje dood.
Klinkt heel stom maar bij mij werkt het heel goed

Weet je toevallig of er een gratis variant van die app is? Hij kost geloof ik maar 0,99 euro maar ik heb geen cc of zo dus dan moet ik meteen een iTunes kaart aanschaffen. Het idee lijkt me namelijk superleuk!

Ik zou het niet weten, ik heb het gratis op mijn android telefoon. Werkt echt heel fijn ja, vandaag alweer 4 boompjes geplant haha

Wow meiden wat een goede tips :grinning: :grinning: ik ga ze zeker gebruiken, vooral die pomodoro en die app! Thanks!