Concentratie/studie supplementen

Hi girls!

Ik heb de laatste tijd best veel last van concentratieproblemen en vind het moeilijk om m’n focus lang vast te houden. Dit is vooral erg lastig tijdens toetsweken etc. Ik zit in m’n laatste jaar gymnasium, dus dat wordt over 2/3 weken knallen!
Veel mensen om me heen slikken dan ook o.a. Ritalin om de concentratie lang vast te houden. Dit sla ik echter (het liefst) nog even over. Heeft iemand een goed alternatief? Ik heb wel vaker iets gelezen over bijv. Braincaps of Study Buddy, maar of ze echt werken? Of kan je hiervoor een recept krijgen bij de huisarts? Tips are very welcome!!!

Thanks girls! XX

Pillen zijn booming business maar doen niks en kunnen schadelijk voor je zijn.

Wat je ervaart klinkt een beetje als examenstress.
Misschien dat je iets hebt aan deze tips:

Als je echt langdurig last hebt van concentratieproblemen en dit jou ernstig belemmert kan je beter naar een professional gaan zoals een huisarts.

Ritalin zou ik inderdaad echt niet aan beginnen. Ze zijn heel schadelijk en kunnen erge ziektes mee brengen. Als iemand in jouw familie (ook al is het van 5 generaties terug) hartklachten heeft heb je een grote kans om deze ook te krijgen, hoorde ik laatst op de radio.
Dus kijk hiermee uit! Gewoon genoeg slapen en soms even pauze doet vaak al wonderen

^ Ritalin slikken onder begeleiding (psychiater) en juiste afstemming is gewoon veilig. Alleen om deze random te gaan slikken zonder diagnose zou ik ook niet aanraden. Het is een beetje paracetamol slikken zonder dat je serieuze klachten heb.

Je zegt dat je hier de afgelopen tijd last van hebt. Is er iets veranderd in je omgeving? Slaap je genoeg? Beweeg je genoeg? Genoeg sociale contacten? Alles goed thuis/met je familie? Kijk eerst wat je daarin verbeteren kan.

Daarnaast studeer efficiënt, leer op een handige manier (schermen weg, rustige ruimte, liefst niet je slaapkamer) en neem regelmatig pauzes. Leg je daarnaast ook neer bij het feit dat je soms iets minder concentratie hebt maar dingen wel moeten gebeuren. Stel een beloning in voor jezelf zodra je bepaalde doelen hebt gehaald (of zorg voor lekkere snoepjes die je tijdens het leren van jezelf eten mag).

Ik denk dat je met bovenstaande tips een stuk verder komt dan medicijnen (want dat zijn het) gebruiken om te kunnen leren.

Succes, ik hoop dat het snel wat makkelijker gaat. =)