Computertijd

Oke ik word dus best wel gek van mijn moeder. Hier is waarom:

Mijn moeder zegt dus dat ik verslaafd ben aan gamen en op de laptop gaan. Dat is een tijdje zo geweest, maar daar ben ik allang vanaf. Mijn moeder zegt dus van niet.

Steeds gaat ze van die artikels opzoeken: Gamen verlaagt schoolprestaties, blablabla. Nou ja, ik zit op het tweetalig vwo, sta nu een 8,1 gemiddeld en haal (soms zessen) gewoon 8ens, 9ens, en tienen.

Nu zegt ze dat IK verslaafd ben. KOM OP! Ik heb een vriendin, waarvan haar broertje de hele nacht met een vriend in een schuurtje GTA mag spelen. En die vriendin die mag ook eerst gamen voor het ontbijten. En nog een andere vriend van me (die bij me in de klas zit) ging eerst met een vriend logeren en daar gamen, en toen ging hij met mij chillen en gingen we ook gamen. Die gast heeft dus praktisch 12 uur zitten gamen.

Nou weet ik ook wel dat dat de slechte ouders zijn, maar laat ik het zo zeggen:
-Ik mag maximaal een uur gamen mits ik;
~Eerst een uur aan mijn huiswerk heb gezeten (Mijn langste tijd ooit was een halfuur, met leren erbij, SOWIESO al een gestoorde regel)
~Als ik over tijd ga, dan mag ik een dag niet op de laptop/xbox (ik zit nooit op de xbox) en wordt die afgepakt.

Kunnen jullie de tijd die jullie op de laptop (dus ook op girlscene, dat telt mijn moeder ook als gamen) / gamend achter de xbox of wii hieronder schrijven?

-Pandabearz, die nu nog maar 32 minuten heeft om op de laptop te zitten :hammer:

Ik ben 21 dus ik maar sowieso zelf bepalen hoe lang ik achter mijn eigen laptop zit, maar dit heb ik altijd al wel gemogen. Mijn ouders zijn heel relaxed en zij hebben het me altijd zelf laten bepalen. Ik begrijp ouders die dat voor je bepalen opzich ook wel, natuurlijk is het niet fijn en vooral als je echt maar 1 uur mag. Maar als je ooit wel verslaafd bent geweest dan kan je haar niet kwalijk nemen dat ze zich zorgen maakt en niet wil dat het weer gebeurt.

Maar wat anderen doen maakt niet uit he. Die hebben andere ouders en dus andere regels.
Ik mocht toen ik 15/16 was door de weeks 2 keer(na half 8 's avonds) een halfuurtje en in het weekend elke dag een uur. Maar dat had ook veel te maken met dat het internet toen nog veel duurder was dan nu.

Toen ik 13 was mocht ik alleen van 8 tot half 9 op de computer, wat toen hadden we nog een inbelverbinding (en mijn ouders keken rond die tijd journaal, dus dan maakte het niet zoveel uit dat ze niet konden bellen) :grinning_face_with_smiling_eyes:

Ik snap je moeder eigenlijk ook wel, maar snap dat het voor jou erg vervelend is. Ik zou als ik jou was er niet over zeuren, maar laten zien dat het zo goed gaat (dus je ook aan de tijden houden!) en dit dan na een tijdje aankaarten bij je moeder. Ik denk dat als je moeder ziet dat het zo goed gaat, je meer kans hebt dat ze het goed vindt dat je langer op de computer mag.

Ik vind het inderdaad lichtelijk overdreven van je ouders, maar ik ben het wel helemaal met ze eens dat je eerst je schoolwerk af moet hebben.

Ik kan zo veel achter mijn laptop zitten als ik wil, want ik woon niet meert huis. Alleen dat kon ik ook toen ik nog bij mijn ouders woonde.
Ik zou gewoon met ze overleggen of je langer mag als je aan kan tonen dat je inderdaad al je huiswerk al af hebt.

Mijn ouders hebben mij en mijn broers/zussen altijd vrijgelaten en ik ben ook een tijdje verslaafd geweest aan gamen en mijn zusje (we zijn allebei ruim over de 20) nog steeds. Dus ja, wat regels en regulatie was voor ons misschien wel goed geweest. Nu heb ik het altijd wel kunnen redden op school en sinds ik ben gaan studeren heb ik snel ook andere interesses gekregen en is het gamen aanzienlijk afgenomen, maar nog steeds merk ik dat ik liever werk laat liggen en even een spel speel.

Maar ongeacht hoe het voor anderen is, zijn dit jouw ouders en hun regels. Wat ik jou wel duidelijk wil maken is dat jouw ouders met zorgen zitten die duidelijk wel relevant zijn, ookal denk je dat het bij jou niet zal gebeuren (want dat denken we altijd; ik word toch niet aangereden zonder fietslicht; van roken krijg ik zeker geen kanker; totdat het te laat is). Het begin van een verslaving onder ogen zien is ook iets wat bijna niemand kan. Misschien reageren je ouders wat overdreven, maar wel met de beste bedoelingen.

Om het jezelf niet te moeilijk te maken kan je gewoon beter mee werken met wat je ouders willen en als je verantwoordelijk gedrag toont zullen ze op een gegeven moment vast wel de teugels wat laten vieren.

Wanneer ben je verslaafd aan laptoppen dan?

Ligt eraan hoe je het definieert natuurlijk, maar in mijn ogen is het wanneer andere belangrijke dingen lager op de prioriteitenlijst komen, zoals studeren, vriendschappen, eten, slapen, werken.

Ja inderdaad. Ik was like 11/12 toen het internet opkwam en dat was via de telefoonlijn dus dat mocht dan ook maar redelijk kort. Daarna kregen we draadloos internet en mocht het wat langer maar ook niet onbeperkt en wel op tijd naar bed. Het is ook niet gek dat ouders regels stellen. Als je (TS) gewoon je netjes aan de regels blijft houden en het goed doet op school, worden je ouders vanzelf wel losser. Op een gegeven moment liet mijn moeder mij ook gewoon mijn gang gaan. Maar dat was wel na de middelbare school.

Ik mocht vroeger ook maar een uurtje per dag. Daarna mocht ik een jaar of 2/3 niet na half 9 op de computer omdat ik nachtmerries ervan kreeg. Nu ben ik 18 en mag ik het zelf weten, hoewel ze wel steeds opmerkingen blijven maken :’)

Thanks voor de reacties en tips, ga ze proberen te gebruiken!

Bij mijn ouders geldt de regel: zolang het goed gaat op school doe je maar. (Natuurlijk moet ik niet tot de vroege uurtjes op de pc zitten).

Ik doe zo veel meer dan alleen wat rotzooien (facebook bijvoorbeeld) op de computer, je kan er ook heel creatieve dingen meedoen, ik schrijf wel eens, bewerk afbeeldingen/ ontwerp creatieve dingen, schoolwerk, ik zoek informatie op, …

Ik zit best veel op de computer, 1 uur per dag is gewoon niet echt realistisch, ik weet niet hoe oud je bent maar ik vind dat je moeder wel een beetje overdrijft. Je bent oud genoeg om zelf te beslissen hoe je dit allemaal inplant.

Wij hadden vroeger een tijdsslot op de computer. Ik mocht op zich wel zo lang als ik wilde, maar om 9 uur ging de computer automatisch uit en pas vanaf 9 uur 's ochtends kon ik er weer op. Toen vond ik dat heel erg kut, maar nu begrijp ik het wel. Je ouders hebben het beste met je voor en ik vind het best wel logisch dat er ook regels zijn over computergebruik.