computer/laptop schoonmaken

Hoi,
Ik kon hier geen goed topic over vinden dus maak ik maar een nieuwe.
Mijn laptop doet de laatste tijd een beetje raar dus wil ik hem graag helemaal schoonmaken, dus alle geschiedenis enzo eraf. Ik weet niet of word enzo er dan ook af gaan maar dat moet dan maar.
Weet iemand hoe dit moet? Want ik weet wel dat je bijvoorbeeld bij extra de geschiedenis en cookies enzo kan wissen maar dan kan je het volgens mij nog steeds van de harde schijf enzo halen, het is nooit helemaal weg.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

xxx

mijn vader defragmenteert (dacht dat het zo hete ) mijn laptop eens in de zoveel tijd als hij langzaam word op raar gaat doen dan word hij schoongemaakt maar ik weet niet precies hoe je dat doet …

je kan ook je computer helemaal opnieuw installeren. Dan moet je, je belangrijke bestanden op een usb-stick of en externe harde schijf zetten en dan je computer formateren, maar daar heb je wel de cd van bijv. windows vista voor nodig en je moet als je programma’s opnieuw installeren maar daarna is die wel weer sneller. Misschien kan je het aan iemand in je omgeving vragen, die er verstand van heeft?

Ja, je kunt je pc laten deframenteren, dan ordent je pc zichzelf. Wahah dit klinkt vaag.
Er is ook wel CCleaner of zoiets. En je kunt idd alles eraf halen echt alles, en dan bestanden die je nog wilt in een dvd zetten fzo. Of een backupschijf.
btw ik weet er echt haast niks van ma dit doet m’n vader vaak met pc’s ahahhaa
bayyy

Defragmenteren inderdaad.

-Defragmenteren
-Ccleaner
-Even de virus scanner eroverheen(sowieso elke dag scannen en updaten!)
-En dingen verwijderen die je niet gebruikt en/of waar je makkelijk aan kunt komen.
(bijv. plaatjes)

Oke, heel erg bedankt.
En hoe moet je dan defragmenteren;p?
x

Ik gebruik daarvoor het programma:

DiskCleaner

Kan je gratis downloaden, moet je even googlen.
Dat verwijdert onnodige bestanden, zoals dubbele bestanden, tijdelijke bestanden, cookies, en het leegt ook je prullebak. Als je je pc nooit schoonmaakt, maak je daar zeker een paar GB mee vrij!

Verder bij configuratiescherm-software/programma’s kan je ook zien welke programma’s je nooit of zelden gebruikt, die kan je er dan dus ook allemaal afgooien (pas wel op dat je geen stuurprogramma’s verwijdert).

Verder kan je ook een externe HD kopen en daar bijvoorbeeld al je foto’s of muziek op zetten.

Ik snap het nog steeds niet :flushed:
Kan je niet gewoon een herstelpunt maken ofzo naar toen je de pc/laptop net had ofzo?
En valt dan de geschiedenis enzo nog terug te halen?
xx

Dowload CCleaner, en DCleaner.
Met 1 klik op de knop haalt ie alle troep eraf
en heb je zo weer een paar gb vrij :slightly_smiling_face:

Als ik die CCleaner wil downloaden moet je smsen ofzo voor een code en kost dat geld? Moet dat?

defragmenteren doe je bureau accessoires > systeemwerkset> schijf defragmentatie > dan op defragmenteren klikken