Communication & Multimediadesign [CMD] 2014-2015

Hi,

Ik ben vorig jaar afgestudeerd voor de opleiding Grafisch Vormgeven aan het Grafisch Lyceum Rotterdam (GLR). Deze school is echt geweldig, heb een supertijd gehad en de opleiding voldeed echt aan alles wat ik leuk vind. Als het kon zou ik er nog een keer heen gaan! :slightly_smiling_face:

Na deze opleiding heb ik er voor gekozen om door te studeren: HBO opleiding Media & Entertainmentmanagement aan Hogeschool InHolland, vestiging Rotterdam. Ik heb deze opleiding sinds september gevolgd maar het is me onwijs tegengevallen. Alleen maar theorie, en het ieniemienie beetje praktijk dat er is, spreekt me totaal niet aan. Ook de sfeer op deze school ontbrak, ik vond het er niet gezellig en het was ook heel moeilijk om mezelf te dwingen nog te gaan. Ik heb dan ook besloten om hiermee te stoppen.

Nu ben ik hard opzoek naar een opleiding die wèl bij me past. Ik zoek nu iets waar ik een stuk creatiever bezig kan zijn, vergelijkbaar met de opleiding van het GLR. De kunstacademie is niks voor mij, want daar is het te zweverig. Mijn oog is dus op deze opleiding gevallen: Communication & Multimediadesign (CMD). Doet iemand van jullie deze opleiding? En op welke hogeschool? Ik zat zelf te denken aan Hogeschool Utrecht. Ben al naar 2 opendagen geweest en de sfeer bevalt me (geloof ik) wel.

Zijn er mensen die me info kunnen geven over deze opleiding, en over Hogeschool Utrecht? Of misschien weten jullie een andere opleiding die misschien bij me past? Ik wil gewoon echt niet nog een keer een verkeerde keuze maken :frowning_face:

Ik ben eerste jaars CMD aan de HU :slightly_smiling_face: Hogeschool Utrecht zie ik veel aanbevolen worden voor deze studie, en ik zou je dan persoonlijk ook zeker deze studie op deze vestiging aanraden.

Mocht je wat meer info willen dan kan je me even een PB’tje doen :slightly_smiling_face:

Ik ben zelf ook op zoek naar een creatieve opleiding op hbo niveau (want op de uni heb je niet echt iets waar creativiteit in zit) en in Groningen zit communicatiesystemen → richtingen game design, design & multimedia concepting, en dat is denk ik wel een beetje vergelijkbaar met CMD.
Ik ken(de) iemand die deze opleiding in Utrecht doet en zij vond het heel leuk. Je krijgt verschillende soorten opdrachten, hebt echt wel wat creatieve vakken, maar de opleiding is er wel op gericht dat je opdrachten gaat uitvoeren voor bedrijven.

Groningen is helaas beetje erg ver voor mij… :frowning_face: Ik woon zelf in de buurt van Den Haag. Op kamers is helaas ook geen optie omdat ik sinds kort ook samenwoon met mijn vriend. Dus moet het helaas van de opleidingen in de buurt hebben!

Klinkt allemaal goed moet ik zeggen, ik miste zo erg de creativiteit in mijn vorige opleiding dus dit klinkt echt geweldig haha! Het liefst zou ik ook een meeloopdag doen, maar die zijn er niet… :frowning_face:

Ik had je een berichtje terug gedaan maar heb perongeluk alles verwijderd! Sorry! Weet niet of je 'm gehad hebt :slightly_smiling_face:

Ik zit in het 3e jaar van CMD op de HU haha. Mede student hier aanwezig!
Zelf vind ik het ook een hele leuke opleiding die heel verschillend is in de vakken. Ik geloof ook dat de opleiding elk jaar goed verbeterd en we hebben vaak ook goede docenten. Zelf vind ik de school ook gezellig en iedereen van CMD staat voor je klaar om je te helpen. We hebben met de hele opleiding een facebook page waarop je alle vragen kan stellen etc.

Verder was ik toen ook bij Rotterdam wezen kijken maar vond de HU gewoon een leukere school. PM me maar als je meer wilt weten!

Vanaf september dit jaar wil ik de opleiding Communication and Multimedia Design gaan volgen op de Hogeschool Utrecht. Maar ik heb nog een vraagje waar ik geen antwoord op kan vinden op het Internet.

Moet je in het propedeuse jaar van deze opleiding ook een Wiskunde en een Nederlands toets maken op je P te kunnen krijgen?

Ik denk er ook over na om misschien deze opleiding te gaan doen, maar dan in Maastricht. Iemand ervaring met CMD in Maastricht?

Ik heb deze opleiding in Amsterdam gedaan. Op zich kun je zeggen dat het een creatieve opleiding maar het is heel veel eigen invulling. Ik ben er ook naartoe gegaan met het idee dat ik mijn ‘creativiteit’ kwijt kon en heb daarom ook een opleiding op de kunstacademie afgewezen, maar ik denk dat ik qua creativiteit meer op mijn plaats was geweest op de academie.

Je kunt je ook afvragen wat je precies qua creativiteit wilt doen? Want op de HvA was het heel erg gericht op het maken van websites en apps, wel logisch want daar zit werk in. Elke CMD opleiding in Nederland heeft echter een verschillende instelling. HvA gaat heel erg richting de interactieve media, je leert wel code en design maar de vaardigheden zelf zijn jouw verantwoordelijkheid. Je leert eerder welke punten een goed ontwerp maken, maar hoe je dat in de praktijk maakt dan wordt heel basis uitgelegd. Heeft zijn voor- en nadelen; als je lui bent dan leer je geen drol aan skills, maar anders dan op andere CMD opleidingen heb je wel de kennis achtergrond om een goed plan voor een design te maken en iemand anders het te laten uitvoeren.

Andere CMD opleidingen leggen weer de nadruk op iets anders. Ik weet niet meer precies wat en waar, maar ik geloof dat Utrecht een stuk creatiever is en dat Den Bosch (?) echt ICT gericht is etc. etc. ik zou dus wat meer nadenken over wat jij onder creativiteit verstaat en wat je daar ongeveer mee wilt doen. Maar met CMD aan de HvA ben je wel vrijwel verzekerd van werk, het is heel makkelijk om werk te vinden want iedereen wilt wel een website of app ontwikkelaar en daar wordt je op de HvA mee doodgegooid.