Communication and multimediadesign hanze (voorheen communicatiesystemen)

Ik twijfel heel erg of ik deze opleiding wil doen. Doe momenteel uni, pedagogische wetenschappen, maar dat bevalt niet echt. Heb veel moeite om met de hoeveelheid stof aan de gang te gaan en het vakgebied interesseert me ook niet zo. Ik denk dat het voor mij ‘beter’ is om naar hbo te gaan omdat ik niet goed de zelfdiscipline kan opbrengen om zelf alles te lezen / uit te zoeken en ik toch wel vind dat het ‘alleen maar boven de boeken hangen’ is. Maar ik zou niet graag willen dat ik te weinig uitdaging op hbo heb, het te makkelijk is en ik me erger aan ongemotiveerde werkgroepjes…

Ik heb het idee dat er niet veel tussen in zit : hbo is praktischer en heeft ook wel leerstof maar van veel vwo’ers hier lees ik dat het ‘veel te makkelijk is’ en ‘ze niet iets nieuws leren’ / juist heel weinig / te makkelijke theorie en op de uni heb ik het gevoel dat je heel veel pagina’s moet lezen + weinig contacturen en meer zelfdiscipline.

Toevallig iemand die deze opleiding doet of een soortgelijke opleiding?
Of iemand die van WO naar HBO is gegaan?

Hoi, ik heb zelf VWO gedaan en doe nu een hbo opleiding. Ik denk dat het heel erg per persoon verschilt hoe je het hbo ervaart. Ik had zelf geen zin om alleen maar uit de boeken te leren, ik wilde ook de praktijk leren. Dus ik ben heel blij met mijn keuze. In sommige vakken merk ik wel wat weinig uitdaging ja, ook omdat er bv ook mbo’ers bij zitten dus het tempo ietsje lager ligt, voor mij als vwo’er dan. Maar bij andere vakken heb ik dit weer helemaal niet.
Om extra uitdaging te zoeken heb ik gekozen voor een stage in het buitenland en honoursprogramma. Dus voor mij is het nu prima :slightly_smiling_face: Honoursprogramma kun je doen bij elke opleiding op de hanze. Dat raad ik je dus aan.

Verder heb ik niet ervaring met de opleiding zelf, maar ik weet wel dat het heel iets anders is dan wat je nu doet. Het gaat bijvoorbeeld ook over apps en websites ontwikkelen. Dus ik denk dat het feit dat het een heel ander vakgebied is, je ook al wat uitdaging geeft.
Ik raad je aan om 7 maart naar de open dag te gaan :slightly_smiling_face:
Als je verder dingen wil weten over de hanze, vraag maar raak, ik studeer daar ook namelijk :slightly_smiling_face:

Ah ja, misschien dat ik dan wel honours wil doen. Maar wanneer moet je dat beslissen of je dat wilt doen? Ik zou er namelijk niet meteen voor kiezen, wil wel even kijken hoe veel de studie is / hoe het bevalt en dan pas dingen erbij pakken zeg maar.
Ik denk dat een beetje creativiteit in mijn opleiding wel iets is wat mij zou bevallen. Het is inderdaad ook iets heel anders, maar deze studie spreekt me dan ook niet zo aan.

Heb jij veel last van chaos in je rooster (veel tussenuren, vaak wijzigingen) en is het een beetje gestructureerd?
Ervaar je veel stress (veel deadlines?) / zijn er ook grotere opdrachten waar je je mee bezig houdt of heb je vooral van die kleine opdrachtjes binnen een thema

Ik doe CMD op de HU. Als je wat info wilt (general) kan ik je wel wat vertellen hoor! Stuur maar een PB’tje

Aan het eind van het eerste jaar kies je of je vanaf het 2e jaar honours wil doen. Tenminste, zo is het op mijn opleiding en volgens mij op elke opleiding. Je kunt in ieder geval niet direct starten met honours.
Ik heb bijna nooit roosterwijzigingen en tussenuren ook niet vaak. Maar dat verschilt geloof ik heel erg per studie en zou ik op de open dag vragen.
Hetzelfde geldt voor stress en opdrachten: op mijn opleiding is elk blok gekoppeld aan een thema en volg je vakken die daarbij passen. Voor sommige vakken heb je alleen hoor/werkcolleges, voor andere vakken moet je verslagen maken. Je hebt in ieder geval elk blok een project waar je je het hele blok mee bezig houdt, dit omvat alle vakken van dat blok. Ik moest bv. een keer een voorlichting opzetten, een fictief bedrijfsuitje, etc. Maar ik durf niet te zeggen of dat bij communication & multimedia design ook zo is.

Verder lijkt hbo me veel gestructureerder dan uni, je hebt meer verplichte lessen en zit echt nog in een klas, vooral in de eerste jaren.

Nog iemand?