Communication and Multimedia design

Hey lieve mensen,

Ik zit momenteel in Australië om te reizen en ik ben van plan om komend (Nederlands) schooljaar met een nieuwe studie te beginnen genaamd: Communication and Multimedia Design (HBO). Gezien ik rond 23 april terug naar Nederland ga, zal ik weinig tijd hebben om langs open dagen te gaan. Gezien je 1 mei al in moet schrijven.

Daarom wilde ik via deze weg vragen naar informatie over deze studie. En zou ik graag het volgende willen vragen:

# Welke school zitten jullie? Amsterdam, Rotterdam, Leeuwarden of Avans Breda/ Den Bosch, en waarom?

Ik woon zelf in de buurt van Roosendaal en wilde graag naar Breda. Alleen las ik dat je dan een geschikte vooropleiding moet hebben als mbo’er. Ik heb zelf Management/ Ondernemer Recreatiedieren gedaan op MBO niveau 4. Ik denk niet dat mijn opleiding voldoende aansluit dus valt het Avans af.

# Weet iemand of je verplicht een toelatingstoets moet doen als je 21 bent? Ik word, 17 april, 22 jaar.

# En wat moet je doen met zo’n toelatingstoets? En als ik die haal, kan ik dan wel naar het Avans? Of maakt dit niks uit?

Wel kan ik, voor zover ik weet, naar A’dam, R’dam of Leeuwarden.

# Wat zijn de belangrijkste competenties die je moet beschikken?
Ik ben zelf enorm creatief en innovatief. Ik doe graag fotograferen, foto’s bewerken en het ontwerpej van powerpoints voor scholen, zo heb ik ooit een presentatie over de honing bij moeten doen en heb ik op Prezi bijen gemaakt en bloemen. Was erg gaaf geworden. Ook voor mijn bedrijfsplan, die ik voor school moest schrijven, heb ik via een 3D programma het restaurant gecreëerd en heb ik ook een website gemaakt. Logo zelf ontworpen en bleef ik activiteiten opnoemen voor ‘mijn’ bedrijf.
Dit is om een kleine indicatie te geven, van wat ik al ‘beheers’.
Ik weet dat er enorm veel competitie is in deze branche en dat maakt het juist zo’n mooi vak, want iedereen heeft zijn eigen visie op kunst.

# Wat zijn de dingen wat de afknappers zouden kunnen zijn?
Ik bedoel waarom sommige mensen stoppen met de opleiding, of wat juist heel moeilijk is aan de opleiding.

# Leer je communiceren in de opleiding?

Ik hoorde van een vriendin die grafische vormgeving (mbo) deed, dat communiceren een heel belangrijk punt is.
Ik vind het heel leuk om met klanten te praten en te voldoen aan hun eisen. Maar toch zou communicatie mijn ‘zwakke punt’ zijn.
Ik vroeg me dus af, of je leert hoe je het beste kunt communiceren? Of is dit een competentie die je van dag 1 al moet beschikken?

Communicatie is in ieder geval mijn (persoonlijke) leerdoel.

Heel erg bedankt alvast!

Hey!

Ik zit in het eerste jaar van deze studie, maar dan in Utrecht. Ik vind het zelf een hele leuke studie, maar je moet wel hard werken en goed tegen kritiek kunnen. Voor deze studie moet je een toelating doen, maar die heb ik niet als heel moeilijk ervaren. Voor de toelating moet je een aantal testen maken en een oefenopdracht doen. Maar de opdracht is meer om in te schatten voor jezelf of de studie je leuk lijkt.
Goed dat je creatief bent, want dat is zeker nodig bij deze studie! Verder moet je goede presentatie-skills hebben of in ieder geval presenteren niet super eng vinden (iets waar ik soms nog aan moet werken haha). Verder leer je alle Photoshop en InDesign-skills gaandeweg wel.

Wat ik erg frustrerend vind is dat mijn klasgenoten die een vooropleiding grafisch design o.i.d. hebben gedaan, super goed zijn in het ontwerpen en vormgeven, terwijl andere klasgenoten en ikzelf ook, hier (nog) minder goed in zijn. Dit vind ik zelf wat minder omdat ik er zelf weleens onzeker van worden, vooral omdat ik vaak hele goede ideeën heb, maar de uitwerking het dan net niet is. Natuurlijk ligt het ook aan in wat voor klas je komt en wat je klasgenoten hiervoor hebben gedaan. Maar iets om rekening mee te houden: er is dus niveau verschil dat bij deze studie goed merkbaar is.

Ik ben benieuwd welke school je gaat kiezen. Mocht je voor de Hogeschool Utrecht kiezen, note me maar! :slightly_smiling_face: En ook als je nog meer vragen hebt.

Liefs!

Hey, bedankt voor je antwoord!

Ik kan me voorstellen dat niveau verschil soms lastig is. Sommige mensen krijgen alles voor elkaar! Maar dat is ook wel weer het leuke aan het vak, dat iedereen zijn eigen talent heeft. En je zit in een klas om elkaar te helpen (lijkt mij).

Ik word steeds enthousiaster wanneer ik iets over de opleiding lees. Ik wist trouwens niet dat de opleiding ook in Utrecht zit.
Ik vind presenteren juist heel leuk. Alleen ben ik een onduidelijke spreker en dit kan nog eens een zwakke punt zijn, maar je zit op school om te leren :slightly_smiling_face:
Wanneer zijn die toetsen? Ik denk dat ik misschien te laat terug ben uit Australië om al die toetsen nog te maken :S.
Misschien kan ik eerst een jaar werken en skills ontwikkelen en dan instromen. Maar dan ‘gooi’ ik een half jaar weg.
Zou je het aanraden om in januari in te stromen? Ik denk zelf namelijk dat je dan minder snel aansluiting vind, iets waar ik veel last van heb.