Communicatiewetenschappen?

Hallo allemaal,
ik ben aan het twijfelen over mijn studiekeuze, maar communicatiewetenschappen lijkt mij toch erg leuk. Zijn er onder jullie die dit studeren? Zo ja, waar? Bevalt het? En ik had ook nog een vraag, is er bij deze studie tijd om een tijdje naar het buitenland te gaan?
Alvast bedankt!

Ik studeer communicatie- en informatiewetenschappen aan de RUG in Groningen. Dit is niet compleet hetzelfde als ‘gewone’ communicatie- wetenschappen. Ik kan het verschil niet zo goed uitleggen, maar mijn studie is erg leuk! Het bevalt heel goed, de stof is goed te behappen (zeker als je interesse er ligt). Ik heb tot nu toe de vakken Inleiding Communicatiewetenschappen, Taalkunde, Academisch Schrijven en Presenteren, Pragmatiek, Computercommunicatie en Inleiding Communicatieonderzoek gehad. Inleiding Communicatieonderzoek vond ik niet zo leuk maar je hebt het wel nodig om goed onderzoek te kunnen doen. De rest vond ik allemaal wel heel leuk. Vooral Pragmatiek vond ik interessant.

Ik volg nu de vakken Tekstanalyse en Organisationele Communicatie en dat is tot nu toe best wel leuk. Ook mag je bij deze studie al heel vroeg een minor kiezen, daarom ben ik nu in mijn eerste jaar al bezig met Spaans. Heeeel erg leuk…

Je kan prima naar het buitenland, in het 3e jaar van je studie dan. Ik heb daar nog niet veel over gehoord omdat ik ook nog maar eerstejaars ben :wink:

Hoop dat je hier iets aan hebt!

Ik studeer communicatie en informatiewetenschappen in Utrecht! Het is wat anders bij ons dan op de RUG zie ik al, zo richten wij ons veel meer op ‘media’. Ik heb naast de vakken over communicatie en taal ook vakken over de geschiedenis van de film/televisie, of nieuwe media. En verder heb je de standaardvakken zoals schrijven en presenteren, academisch onderzoek enz. Ik vind het een super leuke studie, mede omdat ik het een en ander over media meekrijg maar ook genoeg over taal en communicatie op zichzelf. en naar het buitenland kan altijd, volgens mij bij de meeste studies wel. Alleen je moet er zelf gewoon op tijd mee beginnen en alles organiseren!

Om even het rijtje aan te sluiten, ik ga volgend jaar CIW studeren in Nijmegen :grinning: Word alleen maar enthousiaster na de verhalen hierboven, haha. Het verschil schijnt trouwens te zijn dat communicatiewetenschappen nóg veel meer op media etc is gericht. Vond de voorlichting erover zelf niet zo heel erg leuk, eerlijk gezegd. Maar oke, hier heb je eigenlijk niets aan dus zie het maar als een upje :slight_smile:

'@ watashi: ik studeer ciw in nijmegen haha!
@TS:
Je kan in principe met elke studie/na elke studie naar het buitenland. Bij de studie die ik volg is het ‘ingepland’ in je studie zelf, maar dit verschilt per studie.
Ik heb wel een tip voor je: lees goed de studiegidsen enzo van verschillende steden, want op de ene universiteit kan de studie heeeeeel anders zijn dan op de andere!

Echt? :grinning: Welk jaar nu en met welke taal? En bevalt het? Oh sorry, ik ben super nieuwsgierig. Kan je er wat meer over vertellen? :grinning: Sorry voor mn offtopic vragen haha.

Ik ga volgend jaar communicatiewetenschappen studeren, maar ik weet nog niet zeker waar… Een grote kanshebber is de VU, maar de UVA en universiteit Twente staan ook nog op het lijstje om bekeken te worden. Graag zou ik wat ervaringen willen horen van mensen die deze studie doen! :slightly_smiling_face:

Dit klinkt als een leuke opleiding. Ik ga dit topic ff volgen als jullie het niet erg vinden :slightly_smiling_face:

ik volg ook

Ik heb me ook ingeschreven voor communicatie- en informatiewetenschappen voor volgend jaar, maar dan aan de VU! Super veel zin in! :slightly_smiling_face:

Ik ga binnenkort naar een voorlichting van communicatie- en informatiewetenschappen. Ik ben heel benieuwd als ik alles hierboven zo lees!

Ik studeer sociologie aan de Universiteit Antwerpen, maar ik heb bijna dezelfde vakken als communicatiewetenschappen in het eerste jaar. Ik zelf vind er echt geen bal aan eerlijk gezegd, ik irriteer me echt mateloos aan al die engelse termen voor simpele dingen, haha.

Ik volg ook!

communicatie wetenschappen is toch Uni toch?

ja het is een universitaire studie

Maar hoe dan? krijgen jullie echt deze vakken :open_mouth:

zo richten wij ons veel meer op ‘media’. Ik heb naast de vakken over communicatie en taal ook vakken over de geschiedenis van de film/televisie, of nieuwe media. En verder heb je de standaardvakken zoals schrijven en presenteren, academisch onderzoek enz. Ik vind het een super leuke studie, mede omdat ik het een en ander over media meekrijg maar ook genoeg over taal en communicatie op zichzelf.

want dat klinkt zo leuk :open_mouth:

ik dacht dat alles zo stoffig en saai was?

Nee het valt reuze mee! maar het is niet op alle universiteiten zo hoor, vooral Utrecht richt zich veel op media. Maar de vakken die ik bijvoorbeeld heb gehad zijn, de geschiedenis van het medialandschap of een vak over de nieuwe media en digitale cultuur. En daarnaast dan de echte communicatievakken, heel talig. Ik kan er volgend blok ook voor kiezen om een practicumblok te volgen en dan ga je echt zelf aan de slag met film/televisie of nieuwe media. Dus het hoeft niet alleen maar saai en stoffig te zijn, het is maar net wat je zelf wilt (:

Ik kom even in dit positieve topic zeuren hoor haha.

Vorig jaar deed ik Communicatiewetenschappen op de UvA, een half jaar volgehouden. Open dag en alles klonk super, maar in het eerste halfjaar leerde ik bijna niks?

• Inleiding Communicatiewetenschap (1 boek gehad in een half jaar, was nog geen 2 uur per week hiermee bezig)
  • Methoden onderzoek & statistiek (zelfde verhaal, alleen statistiek was knap pittig soms)

Daarna bleek de opleiding ook nog eens richting de bedrijfscommunicatie te gaan, toen ik dat hoorde haakte ik af. Daarbij werd er (naar mijn mening) slecht les gegeven.

Sorry :’)

Naar mijn idee is de studie communicatiewetenschappen echt een studie waar je later niks mee kan. Echt zo’n hype, net als een media studie. Ik hoor zoveel mensen die het gaan doen en dan denk ik echt… wat voor banen willen ze voor al die mensen vinden…

Heb er verder geen verstand van en heb me er ook niet (super) goed in verdiept, maar dit wou ik gewoon even melden.

Is er überhaupt een beetje een studie in die richting waar mensen viden waar je wél iets mee kan?!